Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Onderwerpen > Mobiliteit

Mobiliteit

Over hoe we van A naar B gaan en of dat groener en eerlijker kan. Autovrije steden, elektrisch rijden, aanbestedingen, de strijd voor gezonde lucht, tegen wegverbredingen en natuurlijk: Schiphol.

Mobiliteit

‘City trees’ blijken toch te werken tegen luchtvervuiling

De 'city trees' die sinds eind vorig jaar aan de Valkenburgerstraat in Amsterdam staan om de luchtvervuiling tegen te gaan, bleken verkeerd te zijn geplaatst. Vanochtend heeft de gemeente de fout hersteld en de mospanelen verplaatst, waarna de luchtvervuiling direct is afgenomen. Buurtbewoners, milieuorganisaties en de Amsterdamse politiek reageren verheugd.
Mobiliteit

Hoe krijg je de auto de stad uit?

Hoe beteugel je de auto en boek je terreinwinst voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer? Elk stadsbestuur worstelt met die vraag. Want pijnlijke keuzes die soms op harde weerstand stuiten zijn onvermijdelijk. We onderzochten de situatie in Rotterdam, Utrecht en Den Bosch. “Ik had wel eens politiebegeleiding nodig.”
Mobiliteit

Busbedrijven zijn ’too big to fail’

Het komt vaker voor dan je denkt: een busbedrijf dreigt failliet te gaan en wordt met veel pijn, moeite en gemeenschapsgeld overeindgehouden. ‘De markt’ zou het Nederlandse ov goedkoper en efficienter maken. Maar in de praktijk schort het aan controle en perst het gunningsmodel de laatste centen uit de vervoerders. Zoals in Waterland. “Veel keus hadden we uiteindelijk niet.”
Mobiliteit

De eenzame strijd tegen vliegveld Lelystad

De uitbreiding van vliegveld Lelystad met vluchten van Schiphol betekent dat aanzienlijk meer mensen last krijgen van ernstig vliegtuiglawaai. In de regio is bezorgdheid omgeslagen in boosheid. Nu is de uitbreiding met een jaar uitgesteld, maar niet afgesteld. Waar blijven grote landelijke natuur- en milieuorganisaties om Schiphol te beteugelen?
Mensenrechten, Mobiliteit

Gezonde lucht is een mensenrecht: Milieudefensie v.s. de staat

Onze lucht is niet 'schoon' en al helemaal niet gezond. Daarom startte Milieudefensie een unieke bodemprocedure tegen de staat, waarbij ze bepleit: met dit falende beleid schendt de overheid de mensenrechten. Down to Earth keek mee in de rechtbank.
Mobiliteit

Onze lucht moet schoner! Milieudefensie wint kort geding

Milieudefensie eist dat de Nederlandse overheid voor schonere lucht gaat zorgen en vindt de rechtbank aan haar zijde.
Gas, Mobiliteit

De twijfelachtige beweegredenen achter bio-LNG

De transportsector stapt over op een nieuwe fossiele brandstof: LNG. Volgens het LNG Platform een goed idee, want dat maakt de weg vrij voor overstap naar biogas. Alleen blijkt bio-LNG helemaal geen haalbare kaart te zijn. En het LNG Platform weet dat zelf ook.
Gas, Mobiliteit

Rijden op LNG is vaak slechter voor het klimaat

Een stille revolutie speelt zich af in het Nederlandse zware transport. De sector stapt over op een nieuwe brandstof: Liquefied Natural Gas. LNG moet het klimaatprobleem helpen oplossen en de weg vrijmaken voor de overstap op biogas. 'De transitiebrandstof die nu al werkt!' Maar de klimaatwinst van LNG blijkt nogal tegen te vallen.
Mobiliteit, Politiek

Amelisweerd: meer asfalt, meer files

De A27 bij Amelisweerd groeide uit tot symbool van de milieubeweging. Ook toen wisten we al dat het klakkeloos aanleggen van wegen het fileprobleem niet oplost. Toch wil Rijkswaterstaat de weg nu verbreden. Actievoerders van toen en nu laten dat niet zomaar gebeuren.
Mobiliteit

Autopech? De wegenwacht op de fiets helpt je op weg

Sinds augustus rijdt de Wegenwacht ook per fiets door Amsterdam en Den Haag. Praktisch, gezien het drukke verkeer in die steden. En schoon. ANWB ambassadeur maatschappelijk verantwoord ondernemen Jasper IJsselstijn: “Misschien lever ik maar een bijdrage van 0,0001 procent, maar het is wél een bijdrage.”
  • Vorige pagina
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende pagina
Milieudefensie

Down to Earth is het platform voor groene journalistiek en opinie. Een initiatief van Milieudefensie.

Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Laura op “Plantaardig eten is niet risicovol, het is alleen nieuw”
  • Gerard Hoornweg op Geen koopwaar maar commons
  • Guido Nafzger op Dit is hoe het regenwoud hoort te zijn
  • Simon op PR-machine
  • Trudy Willems op Gek van insecten: Aglaia Bouma
  • Piet IJpelaar op “Plantaardig eten is niet risicovol, het is alleen nieuw”
  • joke luttik op “Plantaardig eten is niet risicovol, het is alleen nieuw”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Nieuwsbrief
  • Blijf op de hoogte
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons

We gebruiken diverse soorten cookies op deze website.

Bekijk welke cookies en zet ze aan of uit via de cookie-instellingen op deze site.

Met de hulp van  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

Wij gebruiken cookies zodat we ervoor kunnen zorgen dat de site goed voor je werkt en dat we je kunnen bieden wat je interessant vindt. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser, bijvoorbeeld zodat de website herkent wanneer je ons opnieuw bezoekt. Ook helpt het ons als redactie om te begrijpen wat je op onze website het meest waardeert.

Je kunt je cookiesettings aanpassen in de tabs aan de linkerzijde.

Noodzakelijke cookies

Zonder deze cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Cookies voor analytics

Op deze website gebruiken we Google Analytics om bezoekersstatistieken bij te houden. We laten geen IP-adressen opslaan en hebben de gegevens zoveel mogelijk geanonimiseerd.

Dankzij deze gegevens kunnen we de website beter maken.

We kunnen geen cookies plaatsen. Zonder cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.