Reacties

  1. “Voetgangers en fietsers komen in de binnenstad op de eerste plaats”
    – Misschien kan de schrijven eens de drukke – de drukste van Nederland / wereld beweert de gemeente – fietsroute nemen tussen de Uithof en CS. In de binnenstad fiets je langs een gladde busbaan, waar ook veel auto’s rijden! op een smal en ook hobbelig fietspad langs een mogelijk nog smaller voetpad, dat al even slecht besteend is. Blijkbaar is dat “eerste plaats” enkel een papieren PR verhaal voor goedgelovige verslaggevers.

    • @Roland, de fietsroute die je noemt is inderdaad geen pretje: op het Vredenburg is hij nog ruim, maar hij verandert al snel in een smal en gevaarlijk fietspad – zeker als je dat afzet tegen het aantal fietsers dat er gebruik van maakt.
      Maar je doet het verkeersbeleid van Utrecht ernstig tekort door het te beperken tot dit fietspad. Er gebeurt veel meer. De trend is onmiskenbaar dat de auto uit de binnenstad wordt geweerd en dat de fiets meer ruimte krijgt.

      • @Han,
        “Maar je doet het verkeersbeleid van Utrecht ernstig tekort door het te beperken tot dit fietspad. Er gebeurt veel meer”
        – Zoals? Verderop op die drukke fietsroute wil de gemeente in de Nachtegaalstraat de fietspaden slopen om de voetgangers terecht meer ruimte te geven. Maar de ruimte voor auto blijf zowel rijden in beide richtingen en parkeren aan beide kanten. Voor zo’n winkelstraat beterekt dat veel kortparkeren en laden en lossen vaak op de rijbaan. De grote fietsstroom moet zich tussen al deze auto bewegen en ze noemen dat modieus fietsstraat.
        Even verderop de kruising met de Maliebaan met liefst drie verkeerslichten, daar wordt al jaren over gebabbeld, zodat verbetering voor de fiets uitblijft.

        Neem de Goylaan, waar het resultaat is dat de doorstroming voor de auto is verbeterd, helaas ten koste van de overstekende bussen.
        Ook de “Westboulevard”, met het plan voor minder verkeerslichten, zal een betere auto doorstroming krijgen.

        Dat de Van Zijlstweg niet 6 maar 4 rijstroken (2 voor de bus) krijgt is niet indrukwekkend. Terecht ijvert de gemeenteraad daar voor een fietstunnel, immers deze weg blijft moeilijk oversteekbaar. Heel vreemd op 500 m afstand van de Graadt van Roggeweg, de brede snelweg die met een nieuwe, fly-over direkt op de A2 aansluit. Waarom dan op korte afstand nog zo’n autoweg, voor de Rabobank?
        en zo verder …

        In Utrecht gebeurt inderdaad veel, maar weinig voor de fiets. Wat mis ik?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *