Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Onderwerpen > Mobiliteit

Mobiliteit

Over hoe we van A naar B gaan en of dat groener en eerlijker kan. Autovrije steden, elektrisch rijden, aanbestedingen, de strijd voor gezonde lucht, tegen wegverbredingen en natuurlijk: Schiphol.

Mobiliteit

Onthulling: Europa wist wél van dieselgate

We wisten van niks, zeggen bestuurders over 'dieselgate', het sjoemelen met software zodat dieselauto’s van Volkswagen schoner leken dan ze waren. Maar, zo toont journalistiek onderzoek, vermoedens in die richting bestonden wel degelijk al langer binnen de Europese Commissie. En onderzoek daarnaar werd door een EU-topambtenaar geblokkeerd.
Mobiliteit

Zijn Europese leningen gebruikt voor ‘dieselgate’ sjoemelsoftware?

Automerken als Volkswagen kregen miljarden euro's om schonere auto's te bouwen. Maar na dieselgate rijst de vraag: waar werd het geld precies voor gebruikt? ''Deze leningen zijn verbonden aan het emissieschandaal.''
Energie & klimaat, Mobiliteit

Sea Blind: zwarte walm op zee

De zeventien grootste containerschepen ter wereld stoten net zoveel roet uit als alle auto's op Aarde tezamen, maar we zijn er blind voor, want het gebeurt ver weg op zee. Klimaatjournalist en poolreiziger Bernice Notenboom maakte de documentaire 'Sea Blind' over "de meest ongereguleerde, geheimzinnige en vervuilende industrie ter wereld".
Mobiliteit

De tragiek van de Kresna-kloof en de snelweg er(door)heen

Hoe bizar: een snelweg die toeristen naar zuidwest-Bulgarije moet lokken, dreigt de fantastische natuur om zeep te helpen waarvoor vakantiegangers juist die kant op reizen.
Mobiliteit

Geruisloze elektro-auto: verademing of ramp?

Elektrische voertuigen produceren tijdens het rijden geen of nauwelijks geluid. Eindelijk meer stilte, vinden veel mensen. Anderen zien het liefst dat elektro-auto’s kunstmatige geluiden gaan voortbrengen – dat zou veiliger zijn. Gelukkig zijn er nieuwe technieken in ontwikkeling die uitkomst kunnen bieden.
Mobiliteit

Gaat schiphol door fijnstof alsnog op slot?

Eind vorig jaar bleek uit onderzoek van TNO dat het vliegverkeer op Schiphol leidt tot verhoogde concentraties ultrafijnstof in de woongebieden rondom de luchthaven. Gaat Schiphol alsnog op slot?
Mobiliteit

Help, de Europese nachttreinen verdwijnen!

Deutsche Bahn schaft dit najaar de helft van de internationele nachtverbindingen af, onder meer met bestemming Nederland. De Spaanse spoorwegen doekten in december vorig jaar al hun internationale nachttreinen op. Waarom verdwijnt het enige waardevolle alternatief voor het vliegtuig?
Mobiliteit, Bossen

Het Bulderbos groeit en bloeit

Op 6 november 1994 kwamen duizenden mensen naar Vijfhuizen in de Haarlemmermeer om in één dag een compleet bos aan te leggen: het Bulderbos. Ruim honderd organisaties en particulieren schaften adoptiebomen aan als protest tegen de aanleg van de Polderbaan. Op 6 september vieren de boomplanters en actievoerders van toen en de 'bulderboswachters' van nu de 20ste verjaardag van 'dit levende natuurmonument'! Wijnand Duyvendak, destijds een van de initiatiefnemers, blikt terug én vooruit.
Mobiliteit

Dieselwolken als protest tegen schone lucht

Het schijnt een trend te zijn in Amerika: je pick-up of SUV zodanig pimpen dat-ie extra vette roetwolken uitbraakt. Met die roetwolken kun je fietsers, voetgangers, auto’s van Japanse makelij, vooral de Toyota Prius, en anderen bestoken. Zo laat je zien dat je al dat gezeur over schone lucht totale onzin vindt en dat je […]
Mobiliteit

Lucht rond drukke verkeersaders zeer ongezond

De lucht rond drukke verkeersaders is erg ongezond, blijkt uit metingen van Milieudefensie en burgers. Op alle honderd meetlocaties was de luchtkwaliteit zodanig dat gezondheidsrisico's kunnen ontstaan en op twaalf plekken werden zelfs de Europese normen overschreden. Ook blijkt de gemeten vervuiling soms hoger dan volgens modelberekeningen van het Rijk.
  • Vorige pagina
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende pagina
Milieudefensie

Down to Earth is het platform voor groene journalistiek en opinie. Een initiatief van Milieudefensie.

Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Bas Van der Horst op Mary Louw
  • Pring op “Het was naïef om hier te gaan wonen”
  • Frances op Multifunctioneel regenwater
  • Yarinde op Back-up van de natuur
  • willie wortel op Lowtech energieopslag: de persluchtbatterij
  • N. Tankink op Belastingontduiking als sport
  • Jochem Kuhnen op Inheemse toppers voor in de tuin

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Nieuwsbrief
  • Blijf op de hoogte
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons

We gebruiken diverse soorten cookies op deze website.

Bekijk welke cookies en zet ze aan of uit via de cookie-instellingen op deze site.

Met de hulp van  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

Wij gebruiken cookies zodat we ervoor kunnen zorgen dat de site goed voor je werkt en dat we je kunnen bieden wat je interessant vindt. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser, bijvoorbeeld zodat de website herkent wanneer je ons opnieuw bezoekt. Ook helpt het ons als redactie om te begrijpen wat je op onze website het meest waardeert.

Je kunt je cookiesettings aanpassen in de tabs aan de linkerzijde.

Noodzakelijke cookies

Zonder deze cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Cookies voor analytics

Op deze website gebruiken we Google Analytics om bezoekersstatistieken bij te houden. We laten geen IP-adressen opslaan en hebben de gegevens zoveel mogelijk geanonimiseerd.

Dankzij deze gegevens kunnen we de website beter maken.

We kunnen geen cookies plaatsen. Zonder cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.