Mobiliteit
Over hoe we van A naar B gaan en of dat groener en eerlijker kan. Autovrije steden, elektrisch rijden, aanbestedingen, de strijd voor gezonde lucht, tegen wegverbredingen en natuurlijk: Schiphol.
Mobiliteit
Utrecht kiest voor de fiets
Utrecht groeit als kool. Om de stad bereikbaar te houden, zijn ingrijpende verkeersmaatregelen nodig. Voetgangers en fietsers komen in de binnenstad op de eerste plaats, de auto verschuift naar de randen van de stad. En dat gebeurt zonder veel morren.
Mobiliteit
‘City trees’ blijken toch te werken tegen luchtvervuiling
De 'city trees' die sinds eind vorig jaar aan de Valkenburgerstraat in Amsterdam staan om de luchtvervuiling tegen te gaan, bleken verkeerd te zijn geplaatst. Vanochtend heeft de gemeente de fout hersteld en de mospanelen verplaatst, waarna de luchtvervuiling direct is afgenomen. Buurtbewoners, milieuorganisaties en de Amsterdamse politiek reageren verheugd.
Mobiliteit
Hoe krijg je de auto de stad uit?
Hoe beteugel je de auto en boek je terreinwinst voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer? Elk stadsbestuur worstelt met die vraag. Want pijnlijke keuzes die soms op harde weerstand stuiten zijn onvermijdelijk. We onderzochten de situatie in Rotterdam, Utrecht en Den Bosch. “Ik had wel eens politiebegeleiding nodig.”
Mobiliteit
Busbedrijven zijn ’too big to fail’
Het komt vaker voor dan je denkt: een busbedrijf dreigt failliet te gaan en wordt met veel pijn, moeite en gemeenschapsgeld overeindgehouden. ‘De markt’ zou het Nederlandse ov goedkoper en efficienter maken. Maar in de praktijk schort het aan controle en perst het gunningsmodel de laatste centen uit de vervoerders. Zoals in Waterland. “Veel keus hadden we uiteindelijk niet.”
Mobiliteit
De eenzame strijd tegen vliegveld Lelystad
De uitbreiding van vliegveld Lelystad met vluchten van Schiphol betekent dat aanzienlijk meer mensen last krijgen van ernstig vliegtuiglawaai. In de regio is bezorgdheid omgeslagen in boosheid. Nu is de uitbreiding met een jaar uitgesteld, maar niet afgesteld. Waar blijven grote landelijke natuur- en milieuorganisaties om Schiphol te beteugelen?
Mensenrechten, Mobiliteit
Gezonde lucht is een mensenrecht: Milieudefensie v.s. de staat
Onze lucht is niet 'schoon' en al helemaal niet gezond. Daarom startte Milieudefensie een unieke bodemprocedure tegen de staat, waarbij ze bepleit: met dit falende beleid schendt de overheid de mensenrechten. Down to Earth keek mee in de rechtbank.
Mobiliteit
Onze lucht moet schoner! Milieudefensie wint kort geding
Milieudefensie eist dat de Nederlandse overheid voor schonere lucht gaat zorgen en vindt de rechtbank aan haar zijde.
Gas, Mobiliteit
De twijfelachtige beweegredenen achter bio-LNG
De transportsector stapt over op een nieuwe fossiele brandstof: LNG. Volgens het LNG Platform een goed idee, want dat maakt de weg vrij voor overstap naar biogas. Alleen blijkt bio-LNG helemaal geen haalbare kaart te zijn. En het LNG Platform weet dat zelf ook.
Gas, Mobiliteit
Rijden op LNG is vaak slechter voor het klimaat
Een stille revolutie speelt zich af in het Nederlandse zware transport. De sector stapt over op een nieuwe brandstof: Liquefied Natural Gas. LNG moet het klimaatprobleem helpen oplossen en de weg vrijmaken voor de overstap op biogas. 'De transitiebrandstof die nu al werkt!' Maar de klimaatwinst van LNG blijkt nogal tegen te vallen.
Mobiliteit, Politiek
Amelisweerd: meer asfalt, meer files
De A27 bij Amelisweerd groeide uit tot symbool van de milieubeweging. Ook toen wisten we al dat het klakkeloos aanleggen van wegen het fileprobleem niet oplost. Toch wil Rijkswaterstaat de weg nu verbreden. Actievoerders van toen en nu laten dat niet zomaar gebeuren.
Recente reacties