Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën was direct enthousiast over het leaseplan van auto- en milieuclubs en de werkgeversorganisaties. In een brief aan de Kamer liet hij weten het plan over te nemen. Volgens Milieudefensie-directeur Hans Berkhuizen waren er goede redenen om deel uit te maken van het “monsterverbond”
Milieudefensie staat voor mobiliteit met een minimale impact op milieu, leefomgeving en klimaat. Daarbij richten we ons op twee lijnen: minder vervoer en schonere voertuigen. Er moet in Nederland drastisch minder kilometers worden gemaakt en de resterende kilometers worden gemaakt met schone vervoersmiddelen met minimale emissies. Bijtellingsregels lijken daar op eerste gezicht weinig aan bij te dragen. Waarom hebben Milieudefensie en Natuur en Milieu dan toch mee gedaan aan het “Monsterverbond” met de VNA (leasebedrijven), BOVAG en RAI Vereniging, VNO-NCW, MKB Nederland, ANWB, Natuur & Milieu en Formule E-Team.
Voor Milieudefensie is er een aantal redenen. Ten eerste zijn bijtellingsregels van belang omdat heel veel Nederlandse auto’ s hun leven als leaseauto beginnen. De keuze van de leaserijder en zijn werkgever heeft daarmee uiteindelijk een groot effect op de uitstoot van het totale wagenpark. Als mensen dan toch kiezen voor een nieuwe auto, willen wij dat ze worden gestuurd in de richting van de meest milieuvriendelijke variant.
Het systeem van differentiatie in de bijtelling is geen revolutie, maar moet mensen er wel toe aanzetten dat hun nieuwe auto een klasse zuiniger is dan de vorige. Dat betekent dus dat het systeem elektrische auto’s en andere zuinige auto’s fors moet stimuleren en de aanschaf van grote, zware slurpers moet ontmoedigen door relatief hogere kosten.
Het oude systeem was erg effectief, maar duur en ingewikkeld, en het was aan een update toe. Sommige auto’s kregen in het oude systeem ten onrechte korting, en dat geldt ook voor plug-in hybrides, wanneer die in de praktijk vooral op benzine rijden. Ook dat is in het gezamenlijke voorstel verbeterd.
Ten tweede geloven wij in een omwenteling van individueel vervoer op fossiele brandstoffen naar collectief vervoer op (duurzame) elektriciteit. Elektrische auto’s vormen daarin een, in onze ogen noodzakelijke, tussenstap. Er rijden nu 6.000 elektrische auto’ s in Nederland. Dat is minder dan 0,1 procent van het totale wagenpark. Afspraak in het SER-Energieakkoord, waar Milieudefensie deel van uitmaakt, is dat over 20 jaar 100 procent van de nieuwe auto’s emissievrij is. Dan moeten de regels wel zodanig zijn dat elektrische auto’s ook écht een kans krijgen.
Ten derde stond – helaas – het fenomeen leaseauto niet ter discussie, minder auto’ s ook niet. Wel het soort auto’s dat in de toekomst rondrijdt. Dus als daar milieuwinst bij te halen valt, zet Milieudefensie zich daarvoor in. We realiseren ons als geen ander dat er nog veel meer moet gebeuren om de mobiliteit minder milieubelastend te maken. Daar werken we ook langs andere wegen hard aan.
Wat voegt een verbond met de BOVAG/RAI en de werkgevers dan nu toe? Dat is simpel: de BOVAG verkoopt net zo lief een elektrische auto als een willekeurig andere auto. Aangezien het in dit proces niet ging om minder auto’s, maar alleen om schonere auto’s, konden wij, samen met Natuur en Milieu, de autobranche aan onze kant krijgen. En daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan een schoner en gezonder milieu door een schoner wagenpark. Een mooi resultaat, mede vanuit onze gezamenlijke verantwoordelijkheid in het SER energieakkoord.
roland zegt
Eigenlijk wisten we het, maar het blijft schrikken als we lezen: “wij geloven in een omwenteling van individueel vervoer op fossiele brandstoffen naar collectief vervoer op (duurzame) elektriciteit. Elektrische auto’s vormen daarin een noodzakelijke tussenstap”. Hoezo noodzakelijk, openbaar vervoer, nu even niet met de tijdelijk? e-auto keuze. Dat stroom nog niet duurzaam is, telt niet echt. Moeten we niet snel met steenkool stoppen? Meer stroomverbruik zoals met een snelle groei van de e-auto helpt daarbij niet. Bovendien is de e-auto per km veel goedkoper dan de diesel/benzine auto. Overstap van fossiel naar elektrisch kun je zien als een stap naar een negatieve kilometerheffing. Lage km kosten maken meer km’s aantrekkelijker, daarom propageerde Milieudefensie voorheen de km-heffing.
Hoe zuinig is die e-auto eigenlijk? Voorheen werd ook de hybride als zuinig aangeprezen, maar nu weten we dat “plug-in hybrides, die in de praktijk vooral op benzine rijden” juist vervuilender zijn. Met de EU regelgeving verkleint het verschil tussen diesel, benzine en elektrisch. De fabrikant kan die e-auto’s wegstrepen tegen slurpers, met deze EU regels verschonen meer e-auto’s weinig. Ook schone auto’s vergen ruimte, zijn onveilig en bevorderen schaalvergroting.
Milieudefensie werkt hier samen met een reeks vreemde partijen, waaronder de Bovag / RAI, propagandist van de stinkende snorscooter, uniek in Nederland, die het leven op fietspaden verziekt. Ach de fiets, hoe vaak hoor je daar Milieudefensie over bij hun ijver voor schone voertuigen, zijn ze
de weg kwijt en op dood spoor geraakt?