De elektrische auto is hot, maar vrijwel niemand spreekt over trolleybussen en trolleytrucks: voertuigen die net zo elektrisch zijn als een elektrische auto, maar hun energie niet uit een batterij halen.
De beste oplossingen krijgen zelden de meeste aandacht. Sinds enkele jaren wordt de elektrische auto met veel fanfare naar voren geschoven als een duurzaam transportalternatief. Maar het grote obstakel voor een doorbraak ervan is al 100 jaar hetzelfde: de batterij. Die introduceert extra gewicht en beperkt de autonomie van het voertuig, terwijl de productie ervan ook nog eens veel energie kost.
Ondertussen spreekt vrijwel niemand over trolleybussen en trolleytrucks: voertuigen die net zo elektrisch zijn als een elektrische auto, maar hun energie niet uit een batterij halen. Wel uit een bovenleiding, net zoals een tram of een trein. Trolley’s hebben daarom niet de nadelen van elektrische auto’s. Bovendien hebben ze ook een belangrijk voordeel tegenover een tram of een trein: een netwerk van trolleybussen of trolleytrucks kan veel sneller en goedkoper worden aangelegd, want er zijn geen rails nodig.
De eerste commerciële trolleybuslijn dateert al van 1901. Tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw kende de technologie een enorm succes. In de jaren vijftig waren er wereldwijd zo’n 900 trolleybusdiensten actief. Maar een deel daarvan werd in de jaren zestig en zeventig opgedoekt, vooral in Westerse landen. Momenteel rijden er wereldwijd nog in zo’n 359 steden trolleybussen rond één daarvan is Arnhem. De drie grootste netwerken wereldwijd bevinden zich in Moskou, Minsk en Peking. De drie grootste systemen in de Europese Unie zijn in Athene, Riga en Boekarest. Duidelijk is dat de technologie werkt, anders zou ze niet op zo veel plaatsen al zo lang gebruikt worden. Dat kan niet van de elektrische auto worden gezegd, een even oude technologie die nagenoeg volledig verdween in de jaren 1920.
De trolleytruck heeft een even lange geschiedenis als de trolleybus, maar werd nooit zo populair. Naar de toekomst toe lijkt ze nochtans minstens evenveel potentieel te hebben. Het Duitse ingenieursbedrijf Siemens kondigde in mei aan dat het proefprojecten uitvoert met vrachtwagens die hun energie uit een bovenleiding halen. Het gaat om hybride voertuigen met een elektrische motor en een dieselmotor. Elektronica zorgt ervoor dat de voertuigen makkelijk kunnen overschakelen van elektrisch rijden naar rijden op diesel en andersom. Siemens testte het systeem al in Duitsland, en plant twee andere pilootprojecten in Californië.
Geef een reactie