Wakker Dier wil dat McDonalds stopt met het gebruik van ‘plofkippen’ in hun maaltijden. Wat vindt de fastfoodketen daar van?
‘Zeiken bij McDonalds’ heette de actie van Wakker Dier op Hemelvaartsdag, waarbij mensen het toilet bezochten bij de Mac en een poster achterlieten over de campagne tegen de ‘plofkip’ – kuikens die in zes weken van 50 gram naar 2,5 kilo groeien en daardoor gezondheidsproblemen krijgen. Wakker Dier wil dat McDonalds overstapt op een kip met één ster van de Dierenbescherming, die acht weken oud wordt. Wij belden met Debbie de Wagenaar van McDonalds.
Wakker Dier wil dat jullie geen ‘plofkip’ meer gebruiken. Wat vinden jullie daarvan?
“Wij herkennen ons niet in de term ‘plofkip’. Onze kippen leven inderdaad zes weken, maar ze hebben een goed leven gehad. Wij meten dat met dierenwelzijnsindicatoren. We hebben vaste leveranciers, die zich aan onze dierenwelzijnscriteria houden. Wakker Dier wist dat niet, maar dat is wel zo. Zij zijn een one-issue organisatie op dierenwelzijn, maar wij hebben een bredere benadering. Wij kijken naar een balans tussen milieu-impact, dierenwelzijn en de economische kant. Wakker Dier wil dat we kippen gebruiken die acht weken oud worden, maar dat gaat ten koste van een zorgvuldig opgebouwde duurzame keten.”
Er is een tegenstelling tussen milieu en dierenwelzijn?
“Dat kan zo zijn. Kijk bijvoorbeeld naar grondgebruik. Als je vindt dat kippen buiten moeten kunnen lopen, dan neemt het grondgebruik enorm toe.”
Ik denk eerder aan voer van gentechsoja waarvoor ontbost is.
“Het voer moet gentechvrij zijn en het komt niet uit Amazonegebieden. We hebben daarvoor een contract met het WNF, het sustainable land management commitment. Kippen krijgen ook geen preventieve antibiotica. We hebben eigen criteria die we jaarlijks laten controleren. Wacht, ik stuur je ons maatschappelijk jaarverslag.
Maar de problemen waar Wakker Dier op wijst zijn er toch wel?
“Kijk, op de posters over de plofkip staat een zíeke kip, maar onze kippen zijn niet ziek! Er zijn vast misstanden, maar niet bij onze leveranciers. Zo wel, dan leveren ze direct niet meer aan McDonalds. Wij zijn een bedrijf, wij houden ons niet enkel met dierenwelzijn bezig, maar we hebben toch dierenwelzijnscriteria. Dat is juist heel positief.”
Het verslag noemt voor dierenwelzijn dát er criteria zijn, echter niet wélke. Internet hielp ons niet verder. Da’s toch erg weinig informatie. Dus vroegen we per e-mail: Is er een document beschikbaar waar de criteria en controlemechanismen in staan? Helaas kregen we hierop niet op tijd antwoord.
Vind het maatschappelijk jaarverslag van McDonalds hier: http://bit.ly/KY0wHJ
En de plofkipcampagne van Wakker Dier hier: www.wakkerdier.nl/actueel/plofkip-campagne
Geef een reactie