Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Opinie > Onder Vuur > Onder Vuur: Greenpeace vs. Unilever

Onder Vuur: Greenpeace vs. Unilever

Rinske Bijl | 30 mei 2019 | Reageer

Volgens Greenpeace is Unilever wereldwijd een van de grootste vervuilers als het om wegwerpplastic gaat. Op 21 maart voerde de milieuorganisatie daarom actie bij het kantoor van Unilever Benelux in Rotterdam. Vice President foods & digital transformation Robbert de Vreede kreeg een plastic monster van twintig meter lang overhandigd. Wij spraken met hem.

Plastic Monster
Foto: Marten van Dijl | Greenpeace

Wat vond je van de actie?
“Ik vind het goed dat ze aandacht voor dit probleem vragen, maar ik had er inhoudelijk meer van verwacht. We willen graag met Greenpeace praten over oplossingen, maar daar was op dat moment geen ruimte voor.”

Greenpeace wil dat jullie minder wegwerpplastic gebruiken. Daar hebben jullie nog geen concrete plannen voor, volgens hen. Heeft deze actie jullie wakker geschud?
“Plastic is allang een van onze topprioriteiten. Sinds 2010 hebben we een derde van onze plastic footprint weten te verminderen. Ons doel is dat in 2025 honderd procent van ons plastic recyclebaar is. Dat is een keiharde commitment, we zitten nu al op 71 procent. Als Greenpeace zegt dat we geen concrete plannen hebben, dan hebben ze óf hun huiswerk niet goed gedaan, óf ze willen ons slechter laten lijken dan we zijn.”

“Greenpeace kan wel doen alsof we tegenover elkaar staan, maar wat ons betreft staan we hier samen in”

Greenpeace maakt zich vooral zorgen over de sachets, kleine verpakkingen koffie, shampoo of tandpasta, die in bijvoorbeeld de Filippijnen veel gebruikt worden. Die zijn slecht te recyclen en komen in de natuur terecht. Waarom stoppen jullie niet met de productie daarvan?
“Wij kunnen daar wel mee stoppen, maar dan is de vraag ernaar nog niet verdwenen. In de Filippijnen leven veel mensen onder de armoedegrens, die zich geen grotere verpakkingen kunnen veroorloven. Je moet daarom zorgen voor een goed systeem om deze sachets in te zamelen. Natuurlijk hebben wij hier als producent een verantwoordelijkheid in. Maar we kunnen dit niet alleen. We werken samen met overheden, organisaties en andere bedrijven. Greenpeace kan wel doen alsof we tegenover elkaar staan, maar wat ons betreft staan we hier samen in.”

Greenpeace heeft ook kritiek op het Plastic Pact, waarvan jullie een van de ondertekenaars zijn. In plaats van op het recyclebaar maken van plastic zouden jullie je beter kunnen richten op hervulbare verpakkingen en alternatieven voor plastic, vinden zij.
“Dat doen we óók. Zo experimenteren we nu met Solero-ijsjes in een kartonnen doos, zonder plastic omhulsel per ijsje. En we verkopen navulflesjes van geconcentreerde Cif-spray voor in de badkamer. Ons streven is: geen plastic waar het kan, minder plastic waar het nodig is, en ál het plastic recyclebaar.”

Nieuwsbrief

Hoe vaak wil je mail van ons ontvangen?

Categorie: Onder Vuur Tags: plastic, Greenpeace, Unilever, Onder Vuur, Verpakkingen Verschenen in: — Down to Earth 52 april 2019

Rinske Bijl

Rinske Bijl

Schrijver

Rinske Bijl vertelt verhalen in woord en beeld, over duurzaamheid, migratie, vluchtelingen en gender. En over wat je zelf kan doen om de maatschappij een beetje groener en eerlijker te maken.

  • Volg Rinske Bijl op Twitter @rinskebijl
  • Website van Rinske Bijlrinskebijl.nl
  • Alle artikelen van Rinske Bijl op Down To Earth Magazine

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Grondstoffen

Diepzeemijnbouw: de schat op de bodem van de zee

Ligt de sleutel naar onze groene revolutie voor het oprapen op de bodem van de zee? Twijfels over diepzeemijnbouw overheersen: ‘’Overal waar je iets weghaalt verstoor je iets.’’ 
Recensie

Recensie: Het grote gevecht

De CEO van Unilever, Paul Polman, weigert voor een paar miljardairs te werken. Bedrijven moeten een force for good zijn, werken voor de miljarden mensen die niks hebben.
Onder Vuur

Onder Vuur: Even Geen Vlees vs. FrieslandCampina

Zuivelbedrijf Campina moet investeren in plantaardige alternatieven, stellen actiegroepen. Wat vindt Campina daar zelf van?
Onder Vuur

Onder Vuur: De Volkskrant vs. Staatsbosbeheer

Staatsbosbeheer legt uit waarom zij af en toe het omstreden middel RoundUp gebruiken.
Milieudefensie

Down to Earth is het platform voor groene journalistiek en opinie. Een initiatief van Milieudefensie.

Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Lou op “Je beroepen op nationale vrijheid is een vorm van egoïsme”
  • Hannes op Waar komt al dat stikstof vandaan?
  • André op Bedreigde dorpen
  • Inouschka Vander Parren op Waar komt al dat stikstof vandaan?
  • Eric van den Berg op Verwarm je huis (niet) met een theelichtje
  • Eric van den Berg op Verwarm je huis (niet) met een theelichtje
  • CJT Baarslag op Voorkomen is beter dan genezen

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Nieuwsbrief
  • Blijf op de hoogte
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons

We gebruiken diverse soorten cookies op deze website.

Bekijk welke cookies en zet ze aan of uit via de cookie-instellingen op deze site.

Met de hulp van  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

Wij gebruiken cookies zodat we ervoor kunnen zorgen dat de site goed voor je werkt en dat we je kunnen bieden wat je interessant vindt. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser, bijvoorbeeld zodat de website herkent wanneer je ons opnieuw bezoekt. Ook helpt het ons als redactie om te begrijpen wat je op onze website het meest waardeert.

Je kunt je cookiesettings aanpassen in de tabs aan de linkerzijde.

Noodzakelijke cookies

Zonder deze cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Cookies voor analytics

Op deze website gebruiken we Google Analytics om bezoekersstatistieken bij te houden. We laten geen IP-adressen opslaan en hebben de gegevens zoveel mogelijk geanonimiseerd.

Dankzij deze gegevens kunnen we de website beter maken.

We kunnen geen cookies plaatsen. Zonder cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.