Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Lowtech > Trolleybussen

Trolleybussen

Kris de Decker | 16 juni 2012 |

De elektrische auto is hot, maar vrijwel niemand spreekt over trolleybussen en trolleytrucks: voertuigen die net zo elektrisch zijn als een elektrische auto, maar hun energie niet uit een batterij halen.

Trolleybussen
Trolleybus in Arnhem

De beste oplossingen krijgen zelden de meeste aandacht. Sinds enkele jaren wordt de elektrische auto met veel fanfare naar voren geschoven als een duurzaam transportalternatief. Maar het grote obstakel voor een doorbraak ervan is al 100 jaar hetzelfde: de batterij. Die introduceert extra gewicht en beperkt de autonomie van het voertuig, terwijl de productie ervan ook nog eens veel energie kost.

Ondertussen spreekt vrijwel niemand over trolleybussen en trolleytrucks: voertuigen die net zo elektrisch zijn als een elektrische auto, maar hun energie niet uit een batterij halen. Wel uit een bovenleiding, net zoals een tram of een trein. Trolley’s hebben daarom niet de nadelen van elektrische auto’s. Bovendien hebben ze ook een belangrijk voordeel tegenover een tram of een trein: een netwerk van trolleybussen of trolleytrucks kan veel sneller en goedkoper worden aangelegd, want er zijn geen rails nodig.

De eerste commerciële trolleybuslijn dateert al van 1901. Tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw kende de technologie een enorm succes. In de jaren vijftig waren er wereldwijd zo’n 900 trolleybusdiensten actief. Maar een deel daarvan werd in de jaren zestig en zeventig opgedoekt, vooral in Westerse landen. Momenteel rijden er wereldwijd nog in zo’n 359 steden trolleybussen rond één daarvan is Arnhem. De drie grootste netwerken wereldwijd bevinden zich in Moskou, Minsk en Peking. De drie grootste systemen in de Europese Unie zijn in Athene, Riga en Boekarest. Duidelijk is dat de technologie werkt, anders zou ze niet op zo veel plaatsen al zo lang gebruikt worden. Dat kan niet van de elektrische auto worden gezegd, een even oude technologie die nagenoeg volledig verdween in de jaren 1920.

De trolleytruck heeft een even lange geschiedenis als de trolleybus, maar werd nooit zo populair. Naar de toekomst toe lijkt ze nochtans minstens evenveel potentieel te hebben. Het Duitse ingenieursbedrijf Siemens kondigde in mei aan dat het proefprojecten uitvoert met vrachtwagens die hun energie uit een bovenleiding halen. Het gaat om hybride voertuigen met een elektrische motor en een dieselmotor. Elektronica zorgt ervoor dat de voertuigen makkelijk kunnen overschakelen van elektrisch rijden naar rijden op diesel en andersom. Siemens testte het systeem al in Duitsland, en plant twee andere pilootprojecten in Californië.

Kris de Decker is oprichter van Lowtech Magazine. Elk nummer geeft hij ons feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzamere samenleving. 

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Lowtech Tags: verkeer, elektrisch rijden Verschenen in: Down to Earth 11 (jun 2012)

Kris de Decker

Kris de Decker

Kris de Decker is oprichter vann Lowtech magazine. In zijn columns geeft hij feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzame wereld.

  • Website van Kris de Deckerlowtechmagazine.be
  • Alle artikelen van Kris de Decker op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Consument, Mobiliteit

6x gezonde(re) lucht

Luchtvervuiling kan zich door je lichaam verspreiden en de kans op allerlei ziekten vergroten. Heel ongezond. Wat kun je doen om minder fijnstof in te ademen? Down to Earth zette zes opties voor je op een rij.
Mobiliteit

De auto verliest terrein in Den Bosch

In Den Bosch heeft de strijd om de ruimte zich verplaatst van de binnenstad naar de ringweg, net daarbuiten. Voor fietsers verandert de stad steeds meer in een walhalla. "We voelen ons hier verwend."
Lowtech

De neveldouche: duurzame decadentie?

Een dagelijkse warme douche is moeilijk vol te houden in een wereld zonder fossiele brandstoffen. De neveldouche biedt een mogelijke oplossing.
Lowtech

Te veel verbranding, te weinig vuur

Houtstook zorgt voor luchtvervuiling, maar kan veel efficiënter worden ingezet dan je denkt, stelt Kris de Decker.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons