Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Lowtech > Vrachtfietsen

Vrachtfietsen

Kris de Decker | 20 oktober 2012 |

Goederentransport binnen de stad is bijzonder inefficiënt. Veel goederen zouden in principe met een vrachtfiets kunnen worden vervoerd.

VrachtfietsenGoederentransport binnen de stad is bijzonder inefficiënt. Zowat honderd procent ervan gebeurt door middel van auto’s, bestelwagens en vrachtwagens. Maar die transporteren vaak zeer kleine en lichte goederen: de lading weegt meestal minder dan 100 kilogram en is kleiner dan 1 kubieke meter. Veel goederen die in en uit de stad worden gebracht, zouden dus in principe met een vrachtfiets kunnen worden vervoerd. Transportfietsen hebben een laadvermogen tot 180 kilogram (voor snelle, tweewielige vrachtfietsen) of 250 kilogram (voor tragere vrachtfietsen met drie of vier wielen). Met behulp van een tandem-configuratie en/of elektrische trapondersteuning kan het laadvermogen verder omhoog.

Meer vrachtfietsen en minder bestelwagens betekent een aanzienlijke energiebesparing, minder vervuiling, minder lawaai, meer plaats in een aangenamere stad, minder files, minder ernstige ongelukken. Vrachtfietsen zijn in de stad minstens even snel als bestelwagens en vrachtwagens. Ze hebben minder last van files en ze kunnen vaak snellere routes nemen. Ten tweede zijn vrachtfietsen veel goedkoper dan bestelwagens, zowel in aankoop als gebruik.

Het potentieel van de vrachtfiets wordt steeds vaker erkend door de overheid. Europa financiert ‘CycleLogistics’, een onderzoeksproject dat loopt tot april 2014 en de mogelijkheden van vrachtfietsen in twaalf Europese steden bestudeert. Volgens CycleLogistics is het mogelijk om 25 procent van alle goederen in een stedelijke context per fiets te transporteren. Het Duitse Ministerie van Leefmilieu introduceerde deze zomer een gelijkaardig proefproject: “Ich ersetze ein Auto” (“Ik vervang een auto”). Verkennend onderzoek stelt dat vrachtfietsen met elektrische trapondersteuning bij koerierdiensten 85 procent van de autoritten kunnen vervangen.

Maar het nut van de vrachtfiets beperkt zich niet tot de transportsector. Ook commerciële dienstverleners zoals glazenwassers, loodgieters, elektriciens, schilders, schoorsteenvegers, tuiniers, slotenmakers of schilders kunnen economisch voordeel halen uit de transportfiets. Ze kunnen hun kosten aanzienlijk verlagen en ze kunnen met een kleinere investering een zaak beginnen.

Deze toepassingen van vrachtfietsen zijn allesbehalve nieuw. Tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw waren vrachtfietsen essentieel voor dienstverlening en voor de levering van goederen in de stad. Bijna elke beroepsgroep beschikte over een speciaal uitgeruste vrachtfiets. Transportfietsen waren een belangrijke verbetering ten opzichte van karren voortgetrokken door paarden of honden, die trager waren en veel duurder in gebruik. Gek genoeg geldt vandaag hetzelfde voor bestelwagens.

Kris de Decker is oprichter van Lowtech Magazine. Elk nummer geeft hij ons feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzamere samenleving. 

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Lowtech Tags: fietsen Verschenen in: Down to Earth 13 (okt 2012)

Kris de Decker

Kris de Decker

Kris de Decker is oprichter vann Lowtech magazine. In zijn columns geeft hij feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzame wereld.

  • Website van Kris de Deckerlowtechmagazine.be
  • Alle artikelen van Kris de Decker op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Mobiliteit

Autopech? De wegenwacht op de fiets helpt je op weg

Sinds augustus rijdt de Wegenwacht ook per fiets door Amsterdam en Den Haag. Praktisch, gezien het drukke verkeer in die steden. En schoon. ANWB ambassadeur maatschappelijk verantwoord ondernemen Jasper IJsselstijn: “Misschien lever ik maar een bijdrage van 0,0001 procent, maar het is wél een bijdrage.”
De Activist

Groene forensen: Frido Kraanen

Er wordt in Nederland heel wat af geforensd. Lang niet allemaal met de auto gelukkig. Rikus Spithorst reist consequent met het openbaar vervoer of de benenwagen en Gerard Poels pakt iedere dag trouw zijn stalen ros naar zijn werk. Frido Kranen doet een maand lang mee met het Low Car Diet en probeert zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken. “Het regent minder vaak en er is minder vaak vertraging dan ik van tevoren dacht.”
Lowtech

De neveldouche: duurzame decadentie?

Een dagelijkse warme douche is moeilijk vol te houden in een wereld zonder fossiele brandstoffen. De neveldouche biedt een mogelijke oplossing.
Lowtech

Te veel verbranding, te weinig vuur

Houtstook zorgt voor luchtvervuiling, maar kan veel efficiënter worden ingezet dan je denkt, stelt Kris de Decker.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons