Greenpeace organiseerde dit jaar voor het eerst de Mispakselverkiezing. Welke verpakking is volgens consumenten het meest verspillend en onnodig? Met afstand de winnaar: per stuk verpakte winegums van het merk Red Band. Marketing manager Bob Postma vertelt over zijn gemengde gevoelens bij het winnen van deze ‘prijs’.
Per stuk verpakte winegums, hoe kom je er op?
“Ik snap dat het lijkt of we daar totaal niet over nagedacht hebben. Maar het zure voor ons is: dat hebben we juist wel. We zijn al jaren heel bewust bezig met ons verpakkingsbeleid. Niet voor niets is het plastic dat we voor deze verpakking gebruiken honderd procent recyclebaar.”
Maar je had de snoepwikkels toch ook helemaal weg kunnen laten? Dan hoef je ze ook niet in te zamelen.
“Nou, nee. Dit zijn namelijk geen gewone winegums, maar winegums zonder suiker. We proberen op verschillende manieren een zo verantwoord mogelijk product te maken. Dat gaat dus niet alleen over afval, maar ook over gezondheid. Het probleem met snoepjes zonder suiker is echter dat ze sneller aan elkaar plakken.”
Vinden consumenten dat echt zo erg?
“Het betekent dat je ze veel minder lang kunt verkopen en bewaren. Dan worden ze dus eerder weggegooid, wat ook verspilling is. Bovendien is er nog een reden om ze individueel te verpakken. Daarmee willen we voorkomen dat mensen er in een keer een handvol van eten. Want, hoe zeg je dat netjes, ze zijn wat laxerend. Er liggen dus hele bewuste keuzes achter deze manier van verpakken.”
Maar nu tikt de consument jullie hiervoor op de vingers. Wat nu?
“Dat is een signaal waar we iets mee moeten. En dat willen we ook, maar het is nog niet zo makkelijk om hier een oplossing voor te vinden. We kijken bijvoorbeeld naar gerecycled plastic of plant based plastic. Maar daar kleven weer andere nadelen aan. En dat vind ik lastig aan deze verkiezing. Het is natuurlijk prima om het afvalprobleem op de kaart te zetten, en het is goed dat Greenpeace dit doet. Maar kom dan ook met oplossingen. Want dat er een probleem is, dat wisten we zelf ook wel.”
Zijn jullie daarover in gesprek met Greenpeace?
“Zeker, we hebben al koffie gedronken samen. Maar het lastige is: zij weten het antwoord ook niet. We willen elkaar hier graag bij helpen. Want vergis je niet, uiteindelijk is plastic best een duur materiaal. En zonder die individuele wikkels zou het sowieso een stuk goedkoper voor ons zijn. Dus we zijn echt wel zoekende hoe we dit snel kunnen aanpakken.”
Geef een reactie