Ecostyle verwijderde een reclamefilmpje van het internet over het kruidendodend middel Ultima Professioneel nadat dit door de Reclame Code Commissie (RCC) was aangemerkt als misleidend. De natuur- en milieuorganisaties, die over dit filmpje bij de RCC hadden geklaagd, constateerden dat niet alleen dit filmpje, maar veel meer reclame van Ecostyle misleidend is.
Bestrijdingsmiddelen worden er in gepresenteerd als milieuvriendelijk – terwijl er conventionele giffen worden gebruikt die al in kleine hoeveelheden schadelijk zijn. Ook worden er geen veiligheidsmaatregelen genomen bij het spuiten van de middelen, terwijl dit wel nodig is. Gezamenlijk schreven ze een Open Brief aan de RCC en Ecostyle. Daarin wordt Ecostyle verzocht om eerlijke informatie te geven over de inhoud, de risico’s en de neveneffecten van de producten. We vroegen Wilma de Ruiter van Ecostyle om een reactie.
“Wij kennen deze brief niet, maar willen graag een reactie geven. Wij zijn een familiebedrijf dat uit overtuiging kiest voor een groene filosofie. We respecteren de mening dat onze reclame als misleidend gezien wordt. In het hoger beroep van de Reclame Code Commissie over Ultima Professioneel zijn wij op acht van de negen punten in het gelijk gesteld. Het punt waarop wij in ongelijk zijn gesteld, hebben wij aangepast in onze communicatie. Wij zitten dus niet fout, we voldoen aan alle wettelijke normen en onze producten mogen ecologisch verantwoord genoemd worden.”
Uw ongedierte- en wespenspray met de werkzame stof pyrethrine is biologisch afbreekbaar en minder schadelijk voor vogels en zoogdieren dan een chemisch middel. Deze neurotoxine werkt echter in op het zenuwstelsel van alle insecten. Dus naast ‘ongewenste’ insecten sterven aan dit middel ook ‘gewenste’ insecten zoals bijen. Bestaan er eigenlijk wel natuurvriendelijke bestrijdingsmiddelen?
“Een terechte opmerking. Wat betreft de wespenspray, daar vermelden wij duidelijk bij dat dit een contactspray is. Op de juiste manier gebruikt ondervindt een bij of ander insect hier geen gevolgen van. Zo bezien bestaan natuurlijke gewasbeschermers niet, je moet dit in perspectief zien. Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat er ergens in de natuur een schimmelwerend middel moet zijn, maar het is niet beschikbaar. Dus zoeken wij naar het beste alternatief.“
Wat doen de klacht en de brief u als bedrijf dat zich natuurbewust profileert?
“We vinden het jammer dat wij misleidend genoemd worden, terwijl we proberen zo open, transparant en integer mogelijk te communiceren. De brede discussie die momenteel gevoerd wordt over gewasbescherming vinden wij belangrijk, alleen al voor het bewustwordingsproces bij de consument. Wij zoeken met een team van specialisten op het gebied van herbiciden naar de meest natuurlijke oplossing. Wij raden de consument aan alleen vanuit noodzaak te bestrijden, maar liever preventief te werk te gaan, door te zorgen voor een rijke bodem en sterke planten.“
Geef een reactie