Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Opinie > Onder Vuur > Greenpeace vs. Nike

Greenpeace vs. Nike

Ronella Bleijenburg | 14 april 2011 |

Elk nummer bellen we met organisaties die doelwit zijn geworden van een actie van de milieubeweging. Deze keer: Greenpeace voerde actie bij Nike vanwege de vervuiling die de textielindustrie veroorzaakt.

Sportmerk Nike werd in een paar dagen tijd twee keer het doelwit van Greenpeace- acties. Bij de winkel in Amsterdam deden tientallen vrijwilligers van Greenpeace een striptease om hun onvrede te tonen over de vervuiling van Chinese rivieren voor de productie van kleding. Een paar dagen daarvoor werd op het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum een reusachtig T-shirt gehangen waarop stond ‘Champion a toxic free future. Just do it.’ Uit de zoom van het shirt droop gifgroen water.

Ik bel met Nike, maar word verzocht te mailen omdat de persvoorlichters op vakantie zijn. “Wellicht wordt er op uw mail gereageerd en anders zult u moeten wachten tot ze terug zijn.” Zo gezegd, zo gedaan. Twee dagen later mailt een van de persvoorlichters vanaf zijn vakantieadres. Geen antwoorden op de vragen, wel een brief vol onversneden en allesverhullend voorlichtersjargon.

En toen hing ineens de vuile was buiten…

“Al tien jaar tonen wij onze toewijding aan het ontwikkelen van producten en businessmodellen die bijdragen aan een duurzamere supply chain. Nike deelt het aspirationele doel van een toxic-vrije toekomst zoals Greenpeace die schetst. Wij geloven dat onze weg naar het bereiken van deze gedeelde visie begint met hoe wij omgaan met onze eigen supply chain. We hebben vastgestelde normen en nieuwe benaderingen van het begeleiden van productontwikkeling en productie. Maar, consistente implementatie en toepassing van deze normen in onze hele supply chain blijft een uitdaging.”

Volgens Greenpeace onderneemt Nike geen actie om de vervuiling te stoppen én toonde Nike zich pas na de actie in Hilversum “eindelijk bereid tot een gesprek”?

“We zijn vastbesloten om het werk dat we zijn begonnen aan onze eigen supply chain met Greenpeace te delen. Verder bieden we Greenpeace een partnership aan om deze nieuwe vormen van samenwerking te katalyseren en te versnellen op een manier die industrieën zal veranderen.”

Vond u de acties terecht?

“Wij doen zaken met de twee fabrieken in de Youngor Group Co, Ningbo Youngor Knitting and Underwear and Ningbo Youngor Sportswear in de Zhejiang Province. De werkzaamheden die de fabrieken voor Nike verrichten zijn knippen en naaien. Bij die productieprocessen wordt geen gebruikt gemaakt van de chemische stoffen zoals Greenpeace beschrijft.”

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Onder Vuur Verschenen in: Down to Earth 04 (apr 2011)

Ronella Bleijenburg

Ronella Bleijenburg

Ronella is journalist en tekstschrijver.

  • Website van Ronella Bleijenburgronella.nl
  • Alle artikelen van Ronella Bleijenburg op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Onder Vuur

Onder Vuur: Even Geen Vlees vs. FrieslandCampina

Zuivelbedrijf Campina moet investeren in plantaardige alternatieven, stellen actiegroepen. Wat vindt Campina daar zelf van?
Onder Vuur

Onder Vuur: De Volkskrant vs. Staatsbosbeheer

Staatsbosbeheer legt uit waarom zij af en toe het omstreden middel RoundUp gebruiken.
Onder Vuur, Opinie

Onder Vuur: Reclame Code Commissie vs. Kwalitaria

Kwalitaria claimt op weg te zijn naar 100% duurzaamheid en zegt 'waar mogelijk' vlees met een Beter Leven-keurmerk te gebruiken. De Reclame Code Commissie vindt dit misleidend. In gesprek met marketingdirecteur Martijn Boone.
Onder Vuur

Onder Vuur: Greenpeace vs. Unilever

Voor Onder Vuur spreken we mensen of organisaties die kritiek hebben ontvangen op hun groene gehalte. Wat is de andere kant van het verhaal? Deze keer: volgens Greenpeace is Unilever een van de grootste vervuilers als het om wegwerpplastic gaat. Wij spreken Robbert de Vreede, Vice President foods & digital transformation bij Unilever.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Rob Dikkers op Op Achterhoekse akkers keert de natuur terug
  • Marijke Kortekaas op Inheemse toppers voor in de tuin
  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 52 april 2019

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons