Elektrische voertuigen produceren tijdens het rijden geen of nauwelijks geluid. Eindelijk meer stilte, vinden veel mensen. Anderen zien het liefst dat elektro-auto’s kunstmatige geluiden gaan voortbrengen – dat zou veiliger zijn. Gelukkig zijn er nieuwe technieken in ontwikkeling die uitkomst kunnen bieden.
Het debat is al meer dan vijftien jaar gaande: is het wenselijk dat je als voetganger of fietser auto’s hoort aankomen, of is het ontbreken van lawaai juist prettig? Aanleiding voor deze discussie was natuurlijk de groeiende belangstelling voor de elektrische auto. De afwezigheid van een lawaaiige verbrandingsmotor is niet alleen goed voor het milieu (geen uitlaatgassen), maar zorgt ook voor meer rust in de stedelijke omgeving. “Het fijne van elektrische auto’s is juist dat ze geen lawaai maken”, schrijft politicoloog Joost Smiers in 2010 in NRC Handelsblad. “Nu we de kans hebben om één vorm van geluidsoverlast uit de circulatie te halen, is het dan verstandig om de elektrische auto lawaaierig te maken terwijl het, technisch gesproken, helemaal niet nodig is? Uiteraard niet.” Tegenstanders wijzen erop dat fluisterstille voertuigen voor voetgangers en fietsers gevaarlijk kunnen zijn, omdat ze ze niet horen aankomen. Het monteren van luidsprekers onder de motorkap die waarschuwende signalen voortbrengen zou in hun ogen de beste oplossing daarvoor zijn.
Veiligheid
Ook het Europese Parlement in Straatsburg vindt vanuit veiligheidsoogpunt dat elektrische voertuigen geluid moeten maken. “Fabrikanten moeten daarom per 1 juli 2019 een zogenaamd ‘Acoustic Vehicle Alerting System’ installeren in nieuwe types hybride elektrische voertuigen”, zo luidde het besluit van het Parlement op 2 april 2014. De Europese Commissie heeft tot juli 2017 de tijd om deze bepaling nader uit te werken.
Maar dient dit werkelijk de veiligheid van de gemiddelde burger of is er vooral sprake van koudwatervrees, te vergelijken met de eerste fietsers die rond 1840 hun komst moesten aankondigen door op een hoorn te blazen?
Eén ding is zeker: lawaaiige auto’s hebben ook nadelen, bijvoorbeeld voor de volksgezondheid. Langdurige blootstelling aan herrie op straat kan onder meer leiden tot fysieke uitputting, verstoring van de orgaanfuncties en meer kans op hart- en vaatziekten, zo blijkt uit onderzoek. Dus toch maar liever stille auto’s?
Er is een categorie weggebruikers die in deze kwestie een uitzonderlijke positie inneemt: de blinden en slechtzienden. Onlangs is in de Verenigde Staten de discussie weer opgepookt, nadat de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) liet weten de besluitvorming over het toepassen van kunstmatig geluid bij elektrische auto’s uit te stellen tot het jaar 2018 – de automobielindustrie aan de NHTSA uitstel van de nieuwe wet heeft aangevraagd omdat er tijd nodig is om de betreffende techniek goed te kunnen toepassen. De Nationale Federation of the Blind stond uiteraard meteen op haar achterste benen. Het is niet verwonderlijk dat de federatie liever vandaag dan morgen een adequate wetgeving geïntroduceerd wil zien. De automobielindustrie had de NHTSA om uitstel van de nieuwe wet gevraagd omdat die meer tijd nodig heeft om de betreffende techniek goed te kunnen toepassen.
SenSei Glove
Gelukkig zijn er technieken in ontwikkeling die voor alle betrokken partijen uitkomst zouden kunnen bieden. Om te beginnen voor blinden en slechtzienden. Speciaal voor deze groep heeft een team studenten van de Nottingham University een handschoen ontwikkeld die gaat trillen als er een object in de buurt komt. Naarmate het object dichterbij komt, gaat deze zogeheten SenSei Glove intensievere signalen afgeven. Dit zou een aantrekkelijke oplossing kunnen zijn, al was het maar omdat de introductie van de handschoenen ongetwijfeld goedkoper is dan het aanpassen van elektrische auto’s. De studenten werken nu aan een verbeterd prototype, er heeft zich al een bedrijf gemeld die de handschoen op de markt wil brengen.
Ondertussen stekende meeste autofabrikanten veel energie in het ontwikkelen van geavanceerde veiligheidstechnieken, die onder meer aanrijdingen met fietsers en voetgangers moeten voorkomen. Bijvoorbeeld door het gebruik van radar en camera’s die automobilisten niet alleen waarschuwen voor bijvoorbeeld overstekende fietsers, maar het voertuig zelfs zelfstandig kunnen afremmen. Het zal nog even duren voordat alle auto’s van dergelijke pre-crash-systemen zijn voorzien. Gelukkig verloopt de besluitvorming rond verplichte luidsprekers ook traag. Nou maar hopen dat de nieuwe veiligheidstechnieken zo snel op de markt komen, dat verplichte invoer van luidsprekers bij elektrische auto’s onnodig is.
roland zegt
Boeiende probleemkleuring. Eerst gaat over “geluid”, dan over “lawaaierige auto” en op het einde over “verplichte invoer van luidsprekers bij elektrische auto’s”.
De afkeer van de schrijver druipt ervan af, alsof elk geluid de volksgezondheid bedreigt.
Dan volgt: “een handschoen die gaat trillen als er een object in de buurt komt … de introductie van de handschoenen ongetwijfeld goedkoper dan aanpassen van elektrische auto’s.”
Die handschoen moet nog ontwikkeld worden, maar de schrijver weet nu al dat deze “ongetwijfeld” goedkoper is. Mag het iets minder glazen bol turen?
Hans Rood zegt
Niet elk geluid is lawaai! Fietsers vertrouwen nu eenmaal op hun gehoor. Bij hoge snelheid hoor je de banden, bij lagere snelheden zal een zacht zoemtoontje erg behulpzaam zijn. Veel beter dan dat de automobilist zijn claxon moet gebruiken! Een auto die fietsers herkent en een aan de achtergrondherrie aangepast geluid voortbrengt, alleen als er iemand gewaarschuwd miet worden is de meest logische en mensvriendelijke oplossing.
Da’s mijn idee.
hansr
MrWheelson zegt
Helemaal geruisloos lijkt mij juist hartstikke gevaarlijk. Als fietser en automobilist gebruik je alle zintuigen om je veilig door het verkeer te begeven, als je het dan ineens met een zintuig minder moet doen, doordat je het andere verkeer amper nog hoort, zullen er gegarandeerd ongevallen plaatsvinden. We moeten ons sowieso al flink aanpassen doordat de snelheid van fietsers door de groei van elektrische fietsen ineens veel hoger kan liggen dan dat we jarenlang gewend waren.
Rijkert Knoppers zegt
Ook elektrische auto’s zijn niet helemaal geruisloos, luister maar eens als er een dergelijke auto voorbij rijdt. De banden maken nu eenmaal ook lawaai. Trouwens, ook gewone benzineauto’s maken steeds minder herrie! Een mogelijke oplossing is het produceren van kunstmatig geluid, zoals ik in mijn artikel heb aangegeven.