Greenpeace legde op 1 februari de vriestrawler Maartje Theodora vast, om druk te zetten op de herziening van het Europese visserijbeleid. De rederijen vinden de actie onterecht. Gerard van Balsfoort van de Pelagic Freezer-trawler Association.
Jullie zouden volgens Greenpeace subsidie krijgen op visrechten, materieel en brandstof?
“Dat is kort door de bocht. Ons wordt verweten dat visrechten bij Afrika door de EU betaald worden, maar dat is niet onze keus. De meeste medegefinancierde projecten betreft onderzoek naar nog selectievere vangstmethoden. Onze brandstof is accijnsvrij, maar dat geldt voor alle schepen. Ook die van Greenpeace.”
Vissen jullie met ‘monstertrawlers’ de zee leeg?
“Het bekt lekker, maar onze vriestrawlers zijn symbool geworden voor iets wat we niet doen. Ze zijn groot, omdat ze vis invriezen en opslaan. Een kleiner schip dat zijn vangst vers aanlandt kan veel meer vangen. De Europese bestanden die wij bevissen, behoren tot de best beheerde ter wereld. We hebben MSC-certificaten voor onze makreel, de Noorse en de Noordzeeharing. De blauwvintonijn zal zeker een probleem hebben, maar daar vissen wij niet op. Daar wil ik dus niet op aangesproken worden.”
Jullie vangen ook horsmakreel in de Stille Oceaan. Dat bestand is behoorlijk teruggelopen.
“In de jaren ’90 verdween de Sovjet-vloot die daar actief was. Grote vloten uit China, Korea etc. doken in dat gat, met minder scrupules dan de EU. Chili heeft dit horsmakreelbestand in de jaren ’80 en ’90 overbevist. Hierdoor en door cyclische schommelingen in het klimaat liep het bestand terug. Kort nadat wij besloten in te stappen, werd er besloten tot beheermaatregelen. Als je er dan niet al vist, kom je er niet meer tussen.”
En wat is jullie rol voor de kust van Mauritanië?
“Wij begonnen daar in 1995 op uitnodiging van die regering. Met vijf tot tien schepen voor een deel van het jaar, van in totaal zestig internationale schepen, krijg je maar langzaam goed beheer van de grond. Je kunt zeggen: dan moet je weggaan, maar dat is zonde van de investeringen en het wordt er niet beter van.”
Greenpeace wil een kleinere vloot. Is er overcapaciteit?
“Rapporten zeggen dat dat op wereldschaal zo is. Maar Greenpeace maakt de sprong naar ons. Wij hebben in dertien jaar geen nieuw schip laten bouwen. Wij zijn vóór goed beheer in samenwerking met wetenschap en NGO’s. Ik weet dat Greenpeace daar niet aan mee wil doen, want die geeft er de voorkeur aan vanaf de zijlijn te roepen. ”
Geef een reactie