Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Opinie > Onder Vuur > Greenpeace vs. Zara

Greenpeace vs. Zara

A. Opmeer | 15 december 2012 |

Greenpeace voert een wereldwijde campagne tegen giftige stoffen in kleding. Terwijl wij aan de lijn hingen, ging Zara overstag.

Deze editie van Onder Vuur kende een last minute verrassing. Greenpeace voert een wereldwijde campagne tegen giftige stoffen in kleding. Vanwege hun nieuwe rapport Toxic Threads: The Big Fashion Stitch-Up spraken zij vooral Zara aan. In hun kledingstukken waren azokleurstoffen en nonylfenolethoxylaten aangetroffen, schadelijke stoffen die in de EU niet meer gebruikt mogen worden.

Wij belden de Inditexgroep, waarvan Zara onderdeel is. Binnen een kwartier zouden we een statement ontvangen. Wij wilden weten hoe het was om doelwit te zijn van de acties van Greenpeace, wat ze vinden van de uitkomsten van het onderzoek en vooral: waarom gebruiken zij deze chemicaliën nog? Een kritiek is dat Zara weliswaar een giftigestoffenbeleid heeft, maar niet expliciet belooft giftige stoffen niet meer te gebruiken, en ook geen concreet plan heeft om dat te bereiken. Gaat er wat veranderen?

Ja dus, bleek. Niet een kwartier, maar een paar dagen later ontvingen we een statement. Wel iets anders dan verwacht. Namelijk de Inditex Commitment to Zero Discharge. Een uitstoot van nul, is waar het concern zich aan committeert, in 2020 – sommige stoffen zelfs 2015. “We zijn altijd aan het doel van nul uitstoot gecommitteerd geweest en werken al jaren naar dit plan toe”, schrijft de persafdeling. Toevallig. En ook dat dit plan ze “een leidende positie in de sector geeft wat milieudoelen betreft”.

De gedetailleerde verklaring blijkt vervolgens écht ergens over te gaan. “Inditex erkent de urgente noodzaak om alle industriële uitstoot van schadelijke chemicaliën te elimineren”, schrijft het modeconcern. Het soort oplossingen zijn “gefocused op eliminatie aan de bron van het gebruik, niet op end-of-pipe of risicomanagement”, en “dit betekent preventieve actie nemen, voor er wetenschappelijk bewijs is met betrekking tot oorzaak en gevolg tussen de stof en de schade.” Een plan van actie is er ook, met een eerste actie over acht weken, en een wetenschappelijk onderzoeksprogramma.

Wow. Hoe gaat dit allemaal gewaarborgd worden? “Inditex gaat regelmatige inspecties uitvoeren op het productieproces en producten doorlopend controleren.” En u kunt dat zelf gaan volgen. “Inditex zal de publieke beschikbaarheid en transparantie van de gereguleerde stoffenlijst en het controleproces verhogen” door middel van een “geloofwaardig publiek online platform, met volledige transparantie”.

Nog niet genoeg? Tot slot committeren ze zich aan lobbywerk binnen en buiten de industrie voor “systemische verandering om tot nul uitstoot te komen (…) binnen één generatie of sneller.” Goed nieuws mag ook wel eens.

Vind de verklaring hier

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Onder Vuur Verschenen in: Down to Earth 14 (dec 2012)

A. Opmeer

A. Opmeer

Schrijver

Oud-hoofdredacteur van Down to Earth.

  • Volg A. Opmeer op Twitter @OpmeerD2E
  • annemarie.opmeer@downtoearthmagazine.nl
  • Alle artikelen van A. Opmeer op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Onder Vuur

Onder Vuur: Even Geen Vlees vs. FrieslandCampina

Zuivelbedrijf Campina moet investeren in plantaardige alternatieven, stellen actiegroepen. Wat vindt Campina daar zelf van?
Onder Vuur

Onder Vuur: De Volkskrant vs. Staatsbosbeheer

Staatsbosbeheer legt uit waarom zij af en toe het omstreden middel RoundUp gebruiken.
Onder Vuur, Opinie

Onder Vuur: Reclame Code Commissie vs. Kwalitaria

Kwalitaria claimt op weg te zijn naar 100% duurzaamheid en zegt 'waar mogelijk' vlees met een Beter Leven-keurmerk te gebruiken. De Reclame Code Commissie vindt dit misleidend. In gesprek met marketingdirecteur Martijn Boone.
Onder Vuur

Onder Vuur: Greenpeace vs. Unilever

Voor Onder Vuur spreken we mensen of organisaties die kritiek hebben ontvangen op hun groene gehalte. Wat is de andere kant van het verhaal? Deze keer: volgens Greenpeace is Unilever een van de grootste vervuilers als het om wegwerpplastic gaat. Wij spreken Robbert de Vreede, Vice President foods & digital transformation bij Unilever.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons