Henk Bleker is dus de grootste viespeuk van Nederland. Althans volgens degenen die een stem hebben uitgebracht op de Vieze 50, het kritische alternatief voor de Duurzame 100 van Trouw.
Wie deze laatste verkiezingen dit jaar heeft gewonnen wordt morgen bekend. Over het hoe en waarom van de Vieze 50 en Duurzame 100 lees je hier meer.
Opvallend in de Vieze 50 is dat premier Rutte ontbreekt, terwijl hij toch leiding heeft gegeven aan het meest grijze en fossiele kabinet sinds jaren. Terwijl hij hier hard lachend mee weg komt, moeten zijn ministers het ontgelden. Geen medelijden overigens. Maxim Verhagen staat op plek zes nog laag, en partijgenote Melanie Schultz eindigde terecht als tweede. Deze minister van Infrastructuur en Milieu gaat ondanks haar demissionaire status gewoon door met de aanleg van nieuw asfalt en het verhogen van de maximum snelheid. Hierbij slechts geremd door de Europese normen voor luchtkwaliteit. Hoewel ze ook die aardig weet te omzeilen.
Zo moest ze om de snelheid op de ringweg A10 West in Amsterdam te kunnen verhogen van 80 naar 100 kilometer per uur eerst aantonen dat de luchtvervuiling binnen de wettelijke grenzen blijft. Dat bleek het geval, althans als je er evenals de minister van uitgaat dat deze weg in de polder ligt. In de polder? Iedereen die wel eens over de A10 heeft gereden weet dat deze weg wordt omringd door hoge flats. Hierdoor blijven giftige stoffen veel langer hangen. Schultz had haar ambtenaren daarom moeten opdragen om niet het rekenmodel te gebruiken waarmee normaliter de luchtvervuiling op rijkswegen wordt gemeten – die doorsnijden in de regel inderdaad onze prachtig polders – maar het model waarmee het ministerie de uitstoot op stadswegen berekent. Hadden ze dit gedaan, dan hadden ze geconstateerd dat een snelheidsverhoging zou leiden tot een uitstoot van stikstofdioxide (NO2) van 43 microgram per kubieke meter, waar 40 is toegestaan. De verhoging naar 100 km/u had Schultz dan op haar buik kunnen schrijven.
Domheid of opzet? Het is vooral beroerd voor de bewoners van de flats langs de A10. Want in werkelijkheid is de lucht nog viezer. De Amsterdamse GGD meet langs hetzelfde stukje snelweg 55 microgram NO2 per kubieke meter. Bovendien is lucht die aan de normen voldoet nog niet per se gezond, lees je binnenkort in Down to Earth. Een minister moet dus niet de grens van de normen opzoeken, maar zorgen voor zo gezond mogelijke lucht.
Jaren geleden zag ik in München achter op een oude Opel Manta een grote sticker met de veelzeggende leus: ”Lieber tot, als langsam fahren”. Het zou de lijfspreuk van deze minister kunnen zijn.
Geef een reactie