Dette Glashouwer
IsTheatermaker
Missie Zoektocht naar alternatief, duurzaam geldsysteem
Theater op de ecotour
Een geldsysteem gebaseerd op poep, een zweefmolen die verdacht veel lijkt op de lopende band van een slagerij, afgedankte voorwerpen die je in een andere context betoveren; welkom in de wereld van de verbeelding! De komende zomer is er weer overal te genieten van theater. Drie portretten van makers met een eigen kijk op dilemma's rond duurzaamheid. Dette Glashouwer zoekt een ruilmiddel dat geen afval met zich meebrengt, tgECHO onderzoekt de zonnige- en schaduwkanten van vlees en Prins te Paard wil dat mensen gewoon goed naar hun directe omgeving kijken en beseffen wat die allemaal te bieden heeft.
tgECHO
Waarover gaat de voorstelling?
“Over het eten van vlees en de industrie erachter. Over de twee kanten ervan; veel mensen vinden het lekker, maar de wereld erachter blijft onzichtbaar. Die willen we misschien ook niet kennen. Een heftig onderwerp, lastig ook om er theater over te maken; het moet geen pamflet worden. We hebben een scène in de voorstelling waarin de varkens gaan demonstreren. Ze dragen wel bordjes met wat feitjes, maar doordat het een varken is, wordt het weer ontroerend en grappig. Zo proberen we de mensen mee te nemen en te zorgen dat er iets bij ze gebeurt.
We proberen echt te zoeken naar de inleving, dus we gebruiken ook humor en horrorelementen. Steeds laten we de twee kanten zien, bijvoorbeeld met een zweefmolen waaraan varkenskadavers hangen. Het vrolijke van de kermis en het gruwelijke van de dood. Als die molen draait, wordt het zo’n lopende band in een slachthuis. Aan die varkens zelf zitten ook twee kanten: aan de ene zie je het dode varken zelf, aan de andere kant zie je het in plastic verpakte vlees, dus het beest als product.”
Waarom dit thema?
“Het gaat ons allebei aan het hart. Anna postte altijd Wakker Dier-dingen op Facebook. Ik dacht, waarom maken we er niet een voorstelling over? Dat is ons vak. We merken dat het heel erg leeft. Ik heb nog nooit zoveel inhoudelijk met anderen over een voorstelling gepraat. Dat heeft me echt veranderd, en ook onze omgeving. Als je eenmaal door die bril gaat kijken, beïnvloedt dat je gedrag. Het is heel bijzonder om met dit thema bezig te zijn. Het is ook zo simpel; je eet geen vlees meer en je doet veel goeds voor de wereld.”
Jullie theater is fysiek en beeldend, maar tekst en muziek spelen ook een belangrijke rol. Speelt duurzaamheid in de vorm een rol?
“De draaimolen komt wel van Marktplaats, maar we zitten niet zo op de ecotour. Hoewel, we hebben wel van die katoenen tasjes ter promotie in plaats van flyers. Dat is zo’n papiervervuiling. We doen ons best.”
Logisch vervolg op jullie eerdere werk?
“De basisvraag is altijd: hoe doe je dat, goed leven? Eindland ging over ‘wat is beschaving’, Tussentijd over wie zijn wij in de tijd. Nu is de vraag: hoe gaan we om met dieren?”
Vanaf september in het hele land te zien. Klik hier voor de speellijst.
Geef een reactie