Een sleutelrol in de energietransitie kan zijn weggelegd voor energieopslag in de vorm van perslucht. Het verlies aan energie in de vorm van warmte en kou is echter een groot nadeel. Of is dat wel zo?
Energieopslag is van enorm belang in een toekomstig elektriciteitsnetwerk op basis van wind- en zonne-energie. Een sleutelrol kan zijn weggelegd voor perslucht (ook wel CAES of Compressed Air Energy Storage genoemd). Persluchtinstallaties gebruiken overtollige (of goedkope) elektriciteit om lucht samen te drukken, die vervolgens in ondergrondse geologische formaties wordt opgeslagen. Op het moment dat de energie weer nodig is, kan de energie in de samengeperste lucht weer worden omgezet tot elektriciteit. Toch zijn er wereldwijd sinds 1971 maar twee van deze installaties gebouwd.
De eerste reden voor het beperkte succes is de lage efficiëntie. Lucht warmt op als ze wordt samengedrukt, zodat bij het opladen van een ‘persluchtbatterij’ tot 30 procent van de energie verloren gaat als warmte. Daarbij koelt lucht juist weer sterk af tijdens de expansie ervan, als de perslucht gebruikt wordt, zozeer zelfs dat de installatie kan bevriezen, zodat er aardgas wordt gebruikt om de temperatuur weer op peil te krijgen. Dat maakt de technologie afhankelijk van fossiele brandstoffen en doet de efficiëntie van het totale proces dalen tot minder dan 50 procent.
Een tweede obstakel is de afhankelijkheid van geschikte ondergrondse reservoirs. Daarom is een aantal onderzoekers recent een nieuwe weg ingeslagen met de ontwikkeling van decentrale persluchtopslag in bovengrondse containers. Het grote voordeel is dat deze overal gebruikt kunnen worden, en dus ook een alternatief zijn voor energieopslag in batterijen. Op het eerste gezicht lijkt dit een doodlopende weg. Niet alleen heeft een persluchtbatterij een lagere efficiëntie dan een loodzuurbatterij, ze heeft ook nog eens veel meer plaats nodig, wat extra nadelig is voor kleinschalige systemen. Maar bij decentrale energieopslag kunnen beide nadelen elkaar opheffen.
Efficiëntie en opslagruimte zijn als communicerende vaten. Door de luchtdruk te verhogen, kunnen de persluchtcontainers net zo compact worden gemaakt als batterijen. Daardoor gaat de efficiëntie verder omlaag – er wordt meer warmte geproduceerd tijdens de compressie, en meer koude tijdens de expansie. In een huishouden zijn warmte en koude echter welkom, bijvoorbeeld voor de verwarming van ruimtes, voor de productie van warm water, en voor de koeling van voedsel.
De elektrische efficiëntie van deze opslagsystemen is zeer laag, maar de geleverde warmte en koude moeten ook in rekening worden gebracht. Bovendien maakt deze aanpak twee belangrijke grootverbruikers van elektriciteit overbodig: koelkasten en elektrische boilers.
De belangrijkste reden om dit onderzoek van nabij te volgen, is dat deze systemen veel duurzamer zijn dan batterijen: door hun veel langere levensduur is er veel minder energie nodig voor de productie. Daarbij zijn giftige of zeldzame metalen niet nodig, kunnen persluchtcontainers met beperkte middelen lokaal worden geproduceerd, en zijn de systemen ondanks een hoge investering goedkoper op lange termijn.
Lees meer over perslucht bij Lowtech Magazine:
De geschiedenis en toekomst van de persluchtbatterij (Engels)
Off-grid energieopslag in perslucht (Engels)
Didier Grimonprez zegt
Beste,
Ik volg al meer dan 9 jaar het rijden op perslucht via mijn website http://www.aircars.eu en stootte daarbij ook op het initiatief AIR4POWER, waarover ik hier bericht: https://sites.google.com/site/rijdenopperslucht/menu/stroom-warmte-koeling
Helaas is één van de partners van dit project, nl. LightSail Energy, zonder fondsen komen te zitten en ligt de joint-venture daardoor stil. Mij lijkt dit project nochtans veelbelovend om gebouwen te voorzien van zonnepanelen met opslag van overtollige stroom via perslucht in het gebouw, om koude, warmte, stroom te leveren en persluchtwagens te tanken.
Eijmert W. Kleijn zegt
Interessant!
In mijn ogen niet interessant om in voertuigen te gebruiken omdat afkoeling tijdens expansie+rijden niet gebruikt kan worden.De warmte eventueel wel als het laadstation in huis is ondergebracht.
Maar voor Solar opslag in gebouwen mogelijk wel als de warmte en koude tevens gebruikt worden in ondergrondse opslag om het binnenklimaat te regelen. Maar dat geldt altijd: Als een rendement slecht is door grote verliezen , wordt het rendement weer prima als je de verliezen kunt gebruiken.
Een nadeel blijft wel dat de installatie groot is en dat drukvaten geregeld gekeurd moeten worden.
Willie wortel zegt
Ik had een ideetje om die Velleman air engine ,dat is zo,n model auto die op perslucht rijd te gebruiken om daar een zonnepaneeltje op te zetten met een elektromotortje om de perslucht in het drukvaatje te krijgen,normaal moet je die dingen met de hand op druk brengen,maar ik weet niet hoeveel volt motor en zonnepaneeltje daarbij nodig is ,kunt uw die vraag beantwoorden meneer de Decker?het pompje is ongeveer 4 cc ,en het drukvaatje ongeveer 26 cl!
willie wortel zegt
ik had een idee om met een auto met een persluchtmotor te rijden en aan de wielen een dynamo of een generator te doen en met die stroom weer via een compressor perslucht te maken voor de persluchtmotor,of is de stroom dan niet toereikend ? moet je dan een hele grote compressor hebben? kunt uw die vragen beantwoorden menneer de decker?