Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Lowtech > Wist je dat… een elektrisch vliegtuig niet veel verder zou komen dan een elektrische auto?

Wist je dat… een elektrisch vliegtuig niet veel verder zou komen dan een elektrische auto?

Kris de Decker | 15 april 2019 | 3 Reacties

Elektrisch vliegen, zou het een oplossing zijn voor de klimaatschade en overlast van de luchtvaart? Kris de Decker rekent het voor ons uit. En de uitkomst valt nogal tegen.

In 2016 werd op Schiphol 3,8 miljoen ton kerosine getankt, ruim 2,5 procent meer dan het jaar ervoor. Het brandstofverbruik van vliegtuigen komt daarmee steeds dichter bij dat van personenauto’s (5 miljoen ton in 2016). Nu elektrische auto’s aan een opmars bezig zijn, wordt ook hoop gevestigd op elektrische vliegtuigen. Maar die vlieger gaat niet op – althans niet voor lang.

 

Een auto met verbrandingsmotor kan ongeveer duizend kilometer ver rijden zonder bij te tanken. Een elektrische auto raakt in praktijk maar honderd tot tweehonderd kilometer ver. Dat is echter geen fundamenteel probleem, want de gemiddelde auto in Nederland rijdt hooguit veertig kilometer per dag. Een aanzienlijk deel van het wagenpark zou dus elektrisch kunnen rijden. Bij elektrische vliegtuigen is die verhouding echter omgekeerd.

 

Ten eerste is de gemiddelde afstand van een vliegreis veel groter dan die van een autorit. Een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk laat zien dat elektrische vliegtuigen met een actieradius van 1.000 km slechts 10 procent brandstof en CO2 zouden besparen – een besparing die bij de huidige groei al na vier jaar is uitgewist.

Grote batterij

 

Ten tweede is het verschil in actieradius tussen elektrisch en brandstof bij vliegtuigen veel groter dan bij auto’s. In een elektrische auto wordt de lage energiedichtheid van batterijen deels gecompenseerd door de batterij veel groter te maken dan de brandstoftank. Daardoor blijft het verschil klein. Bij vliegtuigen kan deze strategie niet worden toegepast, want een volle brandstoftank is nu al goed voor 20-50 procent van het totale gewicht van een vliegtuig. Een veel grotere en zwaardere batterij installeren kan dus alleen als er passagiersruimte wordt opgeofferd – maar dan zijn er meer vliegtuigen nodig om evenveel mensen te vervoeren.

Een elektrisch vliegtuig haalt afstanden die ook perfect met de trein kunnen worden afgelegd

 

Een lijnvliegtuig met straalmotor heeft een actieradius tot ongeveer 15.000 kilometer. Aangezien de batterij niet zwaader kan zijn dan de brandstoftank, en zestig keer minder energie bevat, daalt de actieradius van een elektrisch lijnvliegtuig dan tot ongeveer 250 kilometer. Omdat een elektrische aandrijving dubbel zo efficiënt is als een straalmotor, kan deze lagere energiedichtheid deels worden gecompenseerd, maar zelfs dan halen we een bereik van slechts 500 kilometer.

 

Bovendien moet er ook reservebrandstof mee (15-50 procent, afhankelijk van de afstand), is er ook energie nodig voor allerlei subsystemen, en wordt een batterij, in tegenstelling tot een brandstoftank, niet lichter tijdens de vlucht – allemaal factoren die de actieradius van een elektrisch vliegtuig nog verder doen dalen. Uiteindelijk haalt een elektrisch vliegtuig afstanden die ook perfect met de trein kunnen worden afgelegd.

 

Beeld: ZUNUM Aero.

Nieuwsbrief

Hoe vaak wil je mail van ons ontvangen?

Categorie: Lowtech Tags: elektrisch rijden, vliegverkeer, treinen Verschenen in: — Down to Earth 51 maart 2019

Kris de Decker

Kris de Decker

Kris de Decker is oprichter vann Lowtech magazine. In zijn columns geeft hij feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzame wereld.

  • Website van Kris de Deckerlowtechmagazine.be
  • Alle artikelen van Kris de Decker op Down To Earth Magazine

Reacties

  1. Jacqueline Stil zegt

    21 april 2019 om 22:05

    Waarom kan ik de artikelen niet delen?
    Ik hoor het Graag.

    Beantwoorden
  2. Bernard Gerard zegt

    22 april 2019 om 01:15

    De Decker kletst in dit geval ten dele uit zijn nek. De foto ondersteunt zijn betoog niet, want de getoonde Zunum is een hybride elektrisch vliegtuig en geen elektrisch vliegtuig. Dat maakt een wereld van verschil.
    Een hybride elektrisch vliegtuig werkt op een combinatie van een gasturbine en een elektromotor. De accu-omvang kan daardoor beperkt blijven.
    Van getoond exemplaar is de reikwijdte ca 1000 km. Het eerste exemplaar is op papier verkocht en zou ergens rond 2022 moeten vliegen. Het is een nicheproduct, een tienzitter bedoeld voor kleine vliegvelden.
    Eindhoven-Dublin of idem-Glasgow of -Oslo moet je er mee kunnen halen (plaatsen binnen 1000 km waar geen of geen geschikte trein naar toe gaat).

    Beantwoorden
  3. Kris De Decker zegt

    22 april 2019 om 12:56

    Het blijft wennen, die Nederlandse directheid… De foto is gekozen door de redactie van Down to Earth, daar heeft De Decker dus niks mee te maken. En verder lees ik geen enkel argument waarom ik uit mijn nek zou kletsen. De column gaat over elektrische vliegtuigen, niet over hybride vliegtuigen.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Mobiliteit

Barth Donners: “Heel Lelystad Airport kan overbodig worden door 15 extra internationale treinritten”

Met vijftien extra internationale treinen kun je heel Lelystad Airport vervangen, zegt Barth Donners, consultant Mobiliteit bij ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Hij studeerde af aan de TU Delft op de potentie van de Europese spoormarkt.
Lowtech

Ook de trein kan zuiniger

De trein is het zuinigste vervoersmiddel in vergelijking met de auto of het vliegtuig. Tenminste, als de trein goed vol zit en niet te vaak stopt.
Lowtech

De neveldouche: duurzame decadentie?

Een dagelijkse warme douche is moeilijk vol te houden in een wereld zonder fossiele brandstoffen. De neveldouche biedt een mogelijke oplossing.
Lowtech

Te veel verbranding, te weinig vuur

Houtstook zorgt voor luchtvervuiling, maar kan veel efficiënter worden ingezet dan je denkt, stelt Kris de Decker.
Milieudefensie

Down to Earth is het platform voor groene journalistiek en opinie. Een initiatief van Milieudefensie.

Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Christian Batist op De voor- en nadelen van: Perfect Earth
  • matty de vries op Bloemen zonder gif: Denise Collignon
  • Ingeborg Breuers op “Weg met het patentrecht op planten en zaden!”
  • Marjolein Tiemens op “Weg met het patentrecht op planten en zaden!”
  • lo op Tien lessen van Rosa Parks
  • Miki Notenboom op “Dít is het moment om shit te veranderen”
  • Anna Van Daele op “Dít is het moment om shit te veranderen”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Nieuwsbrief
  • Blijf op de hoogte
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons

We gebruiken diverse soorten cookies op deze website.

Bekijk welke cookies en zet ze aan of uit via de cookie-instellingen op deze site.

Met de hulp van  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

Wij gebruiken cookies zodat we ervoor kunnen zorgen dat de site goed voor je werkt en dat we je kunnen bieden wat je interessant vindt. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser, bijvoorbeeld zodat de website herkent wanneer je ons opnieuw bezoekt. Ook helpt het ons als redactie om te begrijpen wat je op onze website het meest waardeert.

Je kunt je cookiesettings aanpassen in de tabs aan de linkerzijde.

Noodzakelijke cookies

Zonder deze cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Cookies voor analytics

Op deze website gebruiken we Google Analytics om bezoekersstatistieken bij te houden. We laten geen IP-adressen opslaan en hebben de gegevens zoveel mogelijk geanonimiseerd.

Dankzij deze gegevens kunnen we de website beter maken.

We kunnen geen cookies plaatsen. Zonder cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.