Reacties

  1. kris de decker zegt

    Als auteur van deze column wil ik er nog op wijzen dat de berekening van Alex Vanden Bossche weliswaar klopt, maar makkelijk fout kan worden geïnterpreteerd.

    In zijn berekening wordt er geen brandstofverbruik aan de andere passagiers toegerekend (daarom: “Dit cijfer geldt als er één persoon op- of afstapt, wat betekent dat er tenminste tien personen per halte op- of af moeten stappen om op hetzelfde niveau te komen als een auto die 6 liter verbruikt.”)

    Doen we dat wel, en gaan we uit van 100 passagiers op de trein, dan komen we voor het traject van 9 km aan 2,64 liter brandstof per passagier per 100 km. Nog altijd verrassend veel: een kleine auto met daarin twee of meer mensen is dan zuiniger dan een regionale dieseltrein.

  2. Evert Meijs zegt

    Beste, eenb machinist van een dieseltrein Neerpelt-Antwerpen CS meldde me onlangs dat zijn dieseltrein één liter diesel verbruikt per gereden kilometer.

  3. Wim Bontinck zegt

    Beste ook al is dit artikel al ruim 5 jaar oud. Het lijkt mij toch nog belangrijk van één en ander te corrigeren. Ik was tot voor kort energiemanager van de NMBS (nu geniet ik van mijn pensioen) en beschik dus over de juiste info. Als een energieverbruik van een trein vermeld wordt dan moet op zijn minst het gehele traject beschouwd worden. De trein die rijdt tussen Gent en Brussel vertrekt bv vanuit Oostende en rijdt naar Eupen en terug naar Oostende.
    Deze trein is nu uitgerust met energiemeters en we kennen dus exact het energieverbruik van deze rit. In geval deze trein bestaat uit 1 locomotief en 12 rijtuigen biedt deze 905 zitplaatsen. Het verbruik bedraagt 3,5 à 4,5 MWh voor het ca. 260 km lange traject. De lage waarde voor de rit van Eupen naar Oostende, de hogere waarde voor de andere richting. Bij een bezettingsgraad van 50% bekom ik een specifiek eindverbruik van 30 à 40 Wh/rkm. Maar daar zijn de verliezen in de bovenleiding (tussen onderstation en pantograaf) geschat op ca. 5%, en de verbruiken van lege ritten (bv naar een onderhoudswerkplaats) en de verbruiken bij stilstand ’s nachts en bij onderhoud niet inbegrepen. Dus op spoorweg-systeemniveau bekomen we een 10 à 15% hogere waarde bij de aanname van een 50% bezettingsgraad.

    De dieselmotorwagens verbruiken gemiddeld 1,4l diesel per km per motorstel. 1 motorstel heeft 150 zitplaatsen. Met 100 reizigers aan boord geeft dat dus 1,4 l per reiziger per 100 km. in dit cijfer is het totale verbruik van deze voertuigen inbegrepen dus ook de verbruiken bij stilstand of de lege ritten naar een onderhoudswerkplaats.

    De gemiddelde massa per zitplaats van de NMBS-vloot bedraagt 590 kg (tarra). Door de instroom van de nieuwe dubbeldek-rijtuigen daalt deze waarde naar ca. 565 kg/zitplaats (tarra)

Trackbacks

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.