Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Lowtech > De elektrische auto

De elektrische auto

Kris de Decker | 14 oktober 2010 |

Verrassend feit: de elektrische auto van nu rijdt even ver als honderd jaar geleden.

De elektrische autoVan ongeveer 1895 tot het midden van de jaren 1920 deelden elektrische auto’s de weg met stoomauto’s en wagens met een verbrandingsmotor. De productie van elektromobielen piekte in 1912. Op dat moment reden er vierduizend elektrische voertuigen rond in Europa en dertigduizend in de Verenigde Staten. Veel technologie die we vandaag als innovatief beschouwen, was er toen al: het snel opladen van batterijen, de geautomatiseerde omwisseling ervan, publieke oplaadpalen, in de wielen ingebouwde motoren, het terugwinnen van energie bij het remmen. Het hielp allemaal niet. Rond 1930 was de elektrische auto uit het straatbeeld verdwenen. Eén van belangrijkste redenen daarvoor was de beperkte actieradius.

Als de huidige supporters van de elektrische auto al weet hebben van de mislukkingen van een eeuw geleden, dan doen ze die af als irrelevant. Vandaag beschikken we immers over veel betere batterijen. De Nissan Leaf, een elektrische auto die dit jaar op de markt komt, maakt gebruik van een lithium-ion batterij met een energiedichtheid van ongeveer 140 watt-uur per kilogram. De elektrische auto uit het begin van de twintigste eeuw had een lood-accu aan boord met een energiedichtheid van slechts 20 tot 40 watt-uur per kilogram. De batterij van de huidige generatie elektrische auto’s kan dus 3,5 tot 7 keer meer energie opslaan.

Aangezien de batterijen van elektrische auto’s vandaag ongeveer evenveel wegen als de batterijen van hun voorgangers, verwacht je een actieradius die 3,5 tot 7 keer groter is. Maar de Nissan Leaf heeft exact hetzelfde bereik als, bijvoorbeeld, de Fritchle Model A Victoria uit 1908: 160 kilometer per laadbeurt. Als we de Fritchle zouden uitrusten met een hedendaagse batterij van hetzelfde gewicht, dan zou de auto per laadbeurt 1.130 kilometer ver raken. Waar is die potentiële winst naartoe?

In de plaats van meer autonomie, kregen we hogere prestaties. De Nissan heeft evenveel vermogen (110 PK) als 11 Fritchle’s (10 PK). De topsnelheid van de Fritchle was 40 km/h, de Nissan haalt 140 km/h. Een auto verbruikt vier keer meer energie om twee keer zo snel te rijden. Een snellere auto heeft ook bredere banden nodig, wat de rolweerstand verhoogt en dus het verbruik opdrijft. Een snellere auto vereist meer veiligheidsvoorzieningen, die het gewicht en dus het verbruik doen toenemen.

Nog betere batterijen zijn geen garantie voor een grotere actieradius. Wat daarentegen wel ondubbelzinnig en snel resultaat zou opleveren, is het ontwerpen van tragere auto’s. Daar hebben we helemaal geen nieuwe technologie voor nodig.

Kris de Decker is oprichter van Lowtech magazine. Elk nummer geeft hij ons feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzamere samenleving.

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Lowtech Tags: elektrisch rijden Verschenen in: Down to Earth 01 (okt 2010)

Kris de Decker

Kris de Decker

Kris de Decker is oprichter vann Lowtech magazine. In zijn columns geeft hij feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzame wereld.

  • Website van Kris de Deckerlowtechmagazine.be
  • Alle artikelen van Kris de Decker op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Mobiliteit

Zijn Europese leningen gebruikt voor ‘dieselgate’ sjoemelsoftware?

Automerken als Volkswagen kregen miljarden euro's om schonere auto's te bouwen. Maar na dieselgate rijst de vraag: waar werd het geld precies voor gebruikt? ''Deze leningen zijn verbonden aan het emissieschandaal.''
Mobiliteit

Geruisloze elektro-auto: verademing of ramp?

Elektrische voertuigen produceren tijdens het rijden geen of nauwelijks geluid. Eindelijk meer stilte, vinden veel mensen. Anderen zien het liefst dat elektro-auto’s kunstmatige geluiden gaan voortbrengen – dat zou veiliger zijn. Gelukkig zijn er nieuwe technieken in ontwikkeling die uitkomst kunnen bieden.
Lowtech

De neveldouche: duurzame decadentie?

Een dagelijkse warme douche is moeilijk vol te houden in een wereld zonder fossiele brandstoffen. De neveldouche biedt een mogelijke oplossing.
Lowtech

Te veel verbranding, te weinig vuur

Houtstook zorgt voor luchtvervuiling, maar kan veel efficiënter worden ingezet dan je denkt, stelt Kris de Decker.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Rob Dikkers op Op Achterhoekse akkers keert de natuur terug
  • Marijke Kortekaas op Inheemse toppers voor in de tuin
  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 52 april 2019

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons