Reacties

  1. roland zegt

    “De enige manier om te voorkomen dat er in de toekomst wordt gefraudeerd, is als controlerende instanties toegang krijgen tot de broncode van de chip die de motor aanstuurt.”
    – een onafhankelijke kontroleinstantie is de manier en daarmee is de VS verder dan de EU, helaas. TNO laat zien dat met Euro 1 – 6 duidelijk verbeterstappen zijn gemaakt. De indruk dat niets bereikt is, is dan ook een vertekening van de werkelijkheid.
    Zolang de e-auto afhankelijk is van fossiele stroom is de aanname CO2 uitstoot = 0 onjuist.

  2. Hans Potters zegt

    Waarom is diesel goedkoper? Het vrachtverkeer kan, net als bussen, ook hybride rijden.
    Misschien is diesel allen nog nodig voor zeer zware transporten en zekere niet voor personenauto’s.

  3. Luud Schimmelpennink zegt

    Mee eens. Maar we moeten naar een stad zonder uitlaten.
    Er zijn metingen gedaan met behulp van de bewoners in Amsterdam. Als nu de volgende meting doen:
    met wattenstaafje uitstrijk maken aan de binnenkant van de uitlaatpijp. in buisje doen met kenteken auto, merkt wagen en type.
    Hier moet mee te constateren zijn of er wel of geen roetfilter is en met merk en type of die er wel had moeten zijn.
    Wij worden ernstig vergiftigd door mensen die voor een beperkt voordeel roetfilter verwijderd hebben

  4. romano zegt

    Er wordt eigenlijk weinig vermeld over het feit dat LPG altijd al de oplossing is geweest. GEEN fijnstof uit je uitlaat en al net zo weinig NOX. Zelf van nature minder CO2 mede door het hogere octaan gehalte. Echter is er door de laatste decenia geen goed systeem ontwikkelt om echt alle potentie eruit te halen. En dan heb ik het dus niet over een volg-systeem maar over een vrij programeerbaar systeem om zelf een ouder model auto door de stengste eisen heen te laten gaan. En dan hebben we het nog niet over NOnox watniet interresant was voor de nederlandse overheid en zelfs met gtuigen is er getest dacht ik. En ombouwen van bestaande auto’s brengt weer wat werkgelegenheid met zich mee en bespaart het millieu vervuilende accu’s. Wat wil je nog meer? Of liever gezegd wie wil er wat minder?

  5. Raymond van der Weele zegt

    Hallo ,
    Ja Ik wet het al zeker tien jaar ,en auto tests ,zijn altijd ,overal anders van uitkomst .Dus wat zijn de vaste normen ? die zijn er niet ,zeker willen autofabrikanten zich van hun goede kant laten zien ,voor hun klanten en concurrenten .Dan kan je toch op je klompen aanvoelen dat er gesjoemeld wordt met de waarden ,en volgens mij zijn er veel meer autofabrikanten die dit doen ,misschien wel allemaal ieder op zijn manier !
    Dit had vanaf het begin af veel strenger moeten zijn ,ook lobbyen binnen de politiek is een zeer kwalijke zaak zeker ,voor de consument .En allen die over straat lopen ,en alles inademen wat slecht voor ons is ,begrijp toch niet dat er niet meer belasting komt op de uitstoot van uitlaatgassen ,ten behoeve , voor stimulering van schone autos , en vrije energie vormen ,zodat er zo veel mogelijk schone autos op de weg komen . Diesels zouden als generatoren kunnen worden gebruikt voor elektriciteit op te wekken in autos ,en dan hybride rijden , stationaire diesels zijn wel schoon af te stellen , en is dan minder vervuilend !
    echter ,geheel elektrisch zou het best zijn ! de batterijen worden ook steeds beter en de actie radius is al veel hoger nu ,en dit gaat nog steeds door !
    Ik hoop echt dat zeer snel het roer om gaat ,en lobbyen zou onmogelijk moeten zijn , en controles bij instituten als TNO ,of zo !
    R.v.d.Weele

  6. Marlies v.d.Heuvel zegt

    Heel goed artikel Ivo. Ben het er helemaal mee eens. Ik kan de verschillende waarden van uitstoot en vergelijkingen daarin niet staven, maar het schandaal met inderdaad de paginagrote “schaamrood” advertentie van VW spreekt boekdelen. Er is maar één manier en dat is contrôle om ook in de toekomst het schandalige gesjoemel een halt toe te roepen of in ieder geval minder kans te geven. Een paar jaar geleden kocht ik een Suzuki Alto zonder wegenbelasting wegens de lage uitstoot, dus zuinig verbruik. Ook deze bleek duidelijk meer te verbruiken dan aangegeven. Ik vond het valse voorlichting, maar kon er niets mee. Toen werd duidelijk hoe er gemeten wordt in de rijtest, de consument werd een rad voor ogen gedraaid. Vervolgens bleek de wegenbelasting weer een feit . De maatregel ging aan zijn eigen succes ten onder. Het werkte dus wel, zeker als je portemonnee minder wordt aangesproken. Conclusie: de huidige testen moeten per direct op de schop en helaas vertrouw niemand in autoland. Winst is het kasteel wat kost wat kost overeind moet blijven. I

  7. Rombout van Riemsdijk zegt

    Het was te hopen dat fossiele brandstoffen nu uitgeput zouden zijn. Gezien de huidige verlaagde prijs voor aardolie is die hoop vooralsnog vervlogen. Ik heb zo vaak op internet en bij instanties geprobeerd vergelijkende brandstofverbruik en vervuilingstesten te krijgen, helaas…. We weten dat LPG een hoger octaangehalte heeft, maar wat is de vergelijkende waarde van vervuiling? Rijden op LPG geeft wel een verhoging van liters per kilometer, dat is dus negatief. Echter de lage prijs per liter rechtvaardigt het gebruik bij een x-tal kilometers per jaar. Kan me niet onttrekken dat ook LPG vervuilend is. Hoeveel? De basis informative is te summier en wat zal de nieuwe testmethoden laten zien? Sjoemelen met testen is uit de boze, maar inderdaad, een ieder zal proberen zijn of haar product zo mooi mogelijk aan te bieden, ook al wordt de consument zand in de ogen gestrooid. Ik wil een vergelijking maken met de voedselindustrie, ook zovele “vervuilende” elementen. Denk aan suiker en zout en de vele andere “voor de volksgezondheid toelaatbare hoeveelheden toevoegingen”. Ook daar wordt gewerkt aan betere voorlichting. En of het voor voedsel of wel gebruik van de automobile betreft, de eindgebruiker besluit uiteindelijk tot aanschaf. Willen we auto blijven rijden, laat de fabrikant zijn best doen een zo schoon mogelijke energiebron te leveren. Technisch kan er veel vandaag. Gelukkig is er concurrentie, want anders zou het hek van de dam zijn. Mijn leuze is, wees bewust met al wat je doet, zodat door invloed van het bewustzijn een zo goed mogelijk product wordt gezocht.

  8. cocky duym zegt

    Ja, we moeten tegenwoordig zo knokken voor onze mooie aarde, die op alle manieren verkwanseld wordt!!
    Maar ze doen wat ze willen en luisteren niet. Soms vraag ik me af, WAAR GAAT HET HEEN?
    Geld, geld, geld. En het spreekwoord “GELD STINKT NIET”is nog altijd zo.
    Als ik over dit soort dingen praat, besef ik dat ik tegen dovemansoren staat te kletsen.!!!!!

  9. loes zegt

    waarom denken autobezitters toch niet eerst na of ze hun auto wel echt nodig hebben ?
    Is een auto nog steeds status ? Ga je af als je er geen hebt ? Dan ben je zielig ! Wees een vent en ga fietsen / carpoolen / OV. Dan houd je rekening met de ander en de aarde.

    • Rombout van Riemsdijk zegt

      Graag wil ik het niet aanschaffen van een auto tegen spreken. Niet alleen de auto, maar alle moderne technische ontwikkelingen maken het leven gemakkelijker en prettiger. We maken daar dankbaar gebruik van. Evenwel gebruik bewust en verspil niet. Laat me toe voegen, dat de wereldbevolking nog steeds nauwelijks gecontroleerd toe neemt. In onder ontwikkelende landen en bij bepaalde religieuze groepen is die ontwikkeling desastreus. Indien we het leven op onze wereldbol beheersbaar willen houden, dan ligt daar ook een taak. Schaalvergroting van zielen betekent eveneens schaalvergroting van de negatieve kanten in onze samenleving.

  10. Betsy Tans zegt

    Ik behoor tot de mensen in Nederland die perse geen auto willen. In het grijze verleden heb ik er wel een gehad. Maar toen deze door een heftige aanrijding in de stad Groningen total loss werd verklaard, heb ik besloten om geen auto meer te nemen. Ik woon in de stad Groningen, op loopafstand van het centrum. Een bewuste keuze! Al mijn ondernemingen buiten de deur doe ik lopend of per fiets. Alleen als het hondenweer is, neem ik de bus. Nergens op deze planeet is het treinverkeer zo frequent als in ons land. En nog altijd leeft de gemiddelde Nederlander met de gedachte dat het met de auto sneller gaat. Terwijl mensen dagelijks in files staan en er in de steden op spitsuren bumper aan bumper wordt gereden. Tijd is geld hebben we ons laten aanpraten door degenen die daar belang bij hebben. En daar zijn we in gaan geloven. Zonder enig besef dat we onszelf tot slaven hebben gemaakt en dat ons leven een ratrace is geworden. Er is maar 1 manier om die zo gevreesde, rampzalige milieurampen te voorkomen. En die luidt: leer bewust te leven. Denk na over hoe je leeft. Is die auto echt noodzakelijk voor je welbevinden? In hoeverre ben jij gaan geloven in de door industrie en regeringen opgelegde statements dat onze economie moet blijven groeien en dat ons welbevinden daarvan afhankelijk is? Denk na! Wil je echt dat ons leven steeds meer door technologie beheerst wordt? Word je daar een gelukkiger en tevreden mens van? Denk na! Stel jezelf vragen! Pas dan leer je inzien dat veel van je behoeftes en verlangens naar meer en nog beter niet meer dan gebakken lucht zijn. Verander de wereld, begin bij jezelf.

Trackbacks

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.