Volgens Greenpeace is Unilever wereldwijd een van de grootste vervuilers als het om wegwerpplastic gaat. Op 21 maart voerde de milieuorganisatie daarom actie bij het kantoor van Unilever Benelux in Rotterdam. Vice President foods & digital transformation Robbert de Vreede kreeg een plastic monster van twintig meter lang overhandigd. Wij spraken met hem.
Wat vond je van de actie?
“Ik vind het goed dat ze aandacht voor dit probleem vragen, maar ik had er inhoudelijk meer van verwacht. We willen graag met Greenpeace praten over oplossingen, maar daar was op dat moment geen ruimte voor.”
Greenpeace wil dat jullie minder wegwerpplastic gebruiken. Daar hebben jullie nog geen concrete plannen voor, volgens hen. Heeft deze actie jullie wakker geschud?
“Plastic is allang een van onze topprioriteiten. Sinds 2010 hebben we een derde van onze plastic footprint weten te verminderen. Ons doel is dat in 2025 honderd procent van ons plastic recyclebaar is. Dat is een keiharde commitment, we zitten nu al op 71 procent. Als Greenpeace zegt dat we geen concrete plannen hebben, dan hebben ze óf hun huiswerk niet goed gedaan, óf ze willen ons slechter laten lijken dan we zijn.”
Greenpeace maakt zich vooral zorgen over de sachets, kleine verpakkingen koffie, shampoo of tandpasta, die in bijvoorbeeld de Filippijnen veel gebruikt worden. Die zijn slecht te recyclen en komen in de natuur terecht. Waarom stoppen jullie niet met de productie daarvan?
“Wij kunnen daar wel mee stoppen, maar dan is de vraag ernaar nog niet verdwenen. In de Filippijnen leven veel mensen onder de armoedegrens, die zich geen grotere verpakkingen kunnen veroorloven. Je moet daarom zorgen voor een goed systeem om deze sachets in te zamelen. Natuurlijk hebben wij hier als producent een verantwoordelijkheid in. Maar we kunnen dit niet alleen. We werken samen met overheden, organisaties en andere bedrijven. Greenpeace kan wel doen alsof we tegenover elkaar staan, maar wat ons betreft staan we hier samen in.”
Greenpeace heeft ook kritiek op het Plastic Pact, waarvan jullie een van de ondertekenaars zijn. In plaats van op het recyclebaar maken van plastic zouden jullie je beter kunnen richten op hervulbare verpakkingen en alternatieven voor plastic, vinden zij.
“Dat doen we óók. Zo experimenteren we nu met Solero-ijsjes in een kartonnen doos, zonder plastic omhulsel per ijsje. En we verkopen navulflesjes van geconcentreerde Cif-spray voor in de badkamer. Ons streven is: geen plastic waar het kan, minder plastic waar het nodig is, en ál het plastic recyclebaar.”
Geef een reactie