Will Snoeijen, 59
IsVrachtwagenchauffeur in ruste
Missie Het Nieuwe Rijden voor vrachtwagens
Autorijden anders
De automobilist een milieuhater? Niet deze drie! Autorijden kan namelijk een stuk duurzamer. Als je rijdt, maakt het bijvoorbeeld uit hoe hard je rijdt, of je alleen rijdt, hoe je remt en of je banden op spanning zijn. En vergeet elektrisch niet. En waarom zou je een auto kopen en die het grootste gedeelte van de tijd stil laten staan? Deze keer in de activist: drie keer duurzaam de weg op.
Louis van den Heuvel en Marc Graetz,
“Auto’s staan 96 procent van de tijd stil”
Hoe is zOem ontstaan?
“Op wereldreis kwam ik op het duurzame eiland Voro Voro terecht, bekend van Ben Keenes boek Eiland gezocht. Ik zag al die duurzame initiatieven om me heen en dacht: zoiets wil ik ook. Eenmaal thuis kwamen mijn liefde voor mobiliteit en autootjes en voor sociaal contact samen in een autodeelsysteem voor elektrische auto’s. In mijn ogen de meest duurzame oplossing als reizen met fiets of openbaar vervoer onhaalbaar is.”
Hoe werkt het?
“De gemiddelde auto staat nog steeds 96 procent van de tijd stil. Delen verkleint je ‘footprint’ en is voordeliger dan zelf bezitten. Wij bieden een platform aan waar bewoners of bedrijven, liefst in combinatie, samen elektrische auto’s delen. Via de site of een app kunnen ze gemakkelijk een auto reserveren. Elke wijk heeft een beheerder die zich over de elektrische auto ontfermt en wellicht nieuwe mensen inspireert om lid te worden.”
Veel animo?
“zOem kost nu meer dan het opbrengt, maar mijn compagnon Marc Graetz en ik zijn tevreden want onze stichting wil laten zien dat je op een duurzamere manier met mobiliteit kunt omgaan die ook kostenbesparend is als je geen veelrijder bent (minder dan 5000 km/jaar).”
Wat bieden jullie?
“Op dit moment staan er twee auto’s in Den Bosch en één op Texel. Maar door een samenwerkingsverband met MyWheels hebben onze klanten wel toegang tot tweehonderd auto’s. We willen verschillende soorten mobiliteit aanbieden: naast de standaard en een grotere wagen bijvoorbeeld ook een sportauto. Mensen hebben tenslotte verschillende behoeften. Later dit jaar willen we ook de goedkopere Twizy, een combi tussen auto en scooter, gaan aanbieden. En voor de echt lange afstanden is een benzine-auto van een van onze klanten te reserveren.”
Toekomst?
“We willen een voorbeeld zijn voor mensen in andere gemeenten of bedrijven. Het liefste begeleiden wij ze in het invoeren in hun eigen deelautosysteem.”
Geef een reactie