Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > De Activist > Louis van den Heuvel en Marc Graetz,
Zoem

Autorijden anders

De automobilist een milieuhater? Niet deze drie! Autorijden kan namelijk een stuk duurzamer. Als je rijdt, maakt het bijvoorbeeld uit hoe hard je rijdt, of je alleen rijdt, hoe je remt en of je banden op spanning zijn. En vergeet elektrisch niet. En waarom zou je een auto kopen en die het grootste gedeelte van de tijd stil laten staan? Deze keer in de activist: drie keer duurzaam de weg op.

Louis van den Heuvel en Marc Graetz,

Louis van den Heuvel en Marc Graetz
IsInitiatiefnemers zOem
Missie elektrisch deelvervoer

“Auto’s staan 96 procent van de tijd stil”

 

Hoe is zOem ontstaan?
“Op wereldreis kwam ik op het duurzame eiland Voro Voro terecht, bekend van Ben Keenes boek Eiland gezocht. Ik zag al die duurzame initiatieven om me heen en dacht: zoiets wil ik ook. Eenmaal thuis kwamen mijn liefde voor mobiliteit en autootjes en voor sociaal contact samen in een autodeelsysteem voor elektrische auto’s. In mijn ogen de meest duurzame oplossing als reizen met fiets of openbaar vervoer onhaalbaar is.”

Hoe werkt het?
“De gemiddelde auto staat nog steeds 96 procent van de tijd stil. Delen verkleint je ‘footprint’ en is voordeliger dan zelf bezitten. Wij bieden een platform aan waar bewoners of bedrijven, liefst in combinatie, samen elektrische auto’s delen. Via de site of een app kunnen ze gemakkelijk een auto reserveren. Elke wijk heeft een beheerder die zich over de elektrische auto ontfermt en wellicht nieuwe mensen inspireert om lid te worden.”

Veel animo?
“zOem kost nu meer dan het opbrengt, maar mijn compagnon Marc Graetz en ik zijn tevreden want onze stichting wil laten zien dat je op een duurzamere manier met mobiliteit kunt omgaan die ook kostenbesparend is als je geen veelrijder bent (minder dan 5000 km/jaar).”

Wat bieden jullie?
“Op dit moment staan er twee auto’s in Den Bosch en één op Texel. Maar door een samenwerkingsverband met MyWheels hebben onze klanten wel toegang tot tweehonderd auto’s. We willen verschillende soorten mobiliteit aanbieden: naast de standaard en een grotere wagen bijvoorbeeld ook een sportauto. Mensen hebben tenslotte verschillende behoeften. Later dit jaar willen we ook de goedkopere Twizy, een combi tussen auto en scooter, gaan aanbieden. En voor de echt lange afstanden is een benzine-auto van een van onze klanten te reserveren.”

Toekomst?
“We willen een voorbeeld zijn voor mensen in andere gemeenten of bedrijven. Het liefste begeleiden wij ze in het invoeren in hun eigen deelautosysteem.”

 

  www.zoem.org

Meer "Autorijden anders"

Autorijden anders

Will Snoeijen

Will Snoeijen, 59
IsVrachtwagenchauffeur in ruste
Missie Het Nieuwe Rijden voor vrachtwagens

Autorijden anders

Matthijs Lievaart

Matthijs Lievaart, 26
IsViolist, oprichter Clubvan90
Missie 90 als ideale snelheid

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: De Activist Tags: verkeer Verschenen in: Down to Earth 15 (febr 2013) Activisten: Autorijden anders

Wendy Koops

Wendy Koops

Wendy Koops is journalist

  • Volg Wendy Koops op Twitter @KoopsWendy
  • Alle artikelen van Wendy Koops op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Mobiliteit

Gaat Rotterdam eindelijk ‘autootje pesten’?

Een automobilist in Rotterdam waant zich in de zevende hemel. Maar hoe lang nog? De onderhandelingen voor de nieuwe gemeenteraad zijn in volle gang. Blijft Rotterdam een autostad, of komt er toch meer ruimte voor de fiets?
Mobiliteit

Utrecht kiest voor de fiets

Utrecht groeit als kool. Om de stad bereikbaar te houden, zijn ingrijpende verkeersmaatregelen nodig. Voetgangers en fietsers komen in de binnenstad op de eerste plaats, de auto verschuift naar de randen van de stad. En dat gebeurt zonder veel morren.
De Activist

Caring for the climate: Frederieke Schouten

De aanpak van de vogelgriep moet helemaal anders, vindt Frederieke Schouten van Caring Vets.
De Activist

Caring for the climate: Ruud Zanders

De aanpak van de vogelgriep moet helemaal anders, vindt Ruud Zanders van Caring Farmers.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons