Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > De Activist > Lange adem tegen asfalt: Ingrid van Meggelen

Lange adem tegen asfalt

Infrastructurele problemen los je op met meer asfalt, toch? Veel burgers denken van niet en verzetten zich tegen ingrijpende wegenprojecten in hun omgeving. Wie een lange adem heeft, kan projecten soms lang tegenhouden en proberen de schade enigszins te beperken – ze weten dan in ieder geval zeker dat zij er alles aan hebben gedaan. Niet dat de overheid zit te wachten op dit soort burgerparticipatie. Die staart zich blind op de eigen plannen en drukt ze er zonder pardon door, ook als ze daarvoor de cijfers geweld aan moet doen. Juist dit gedrag lijkt verzet extra te voeden. Drie activisten vertellen hoe weinig weerklank hun tegenargumenten en alternatieven kregen voor respectievelijk de bouw van de A4 Delft-Schiedam, de N23 Westfrisiaweg en de Blankenburgtunnel.

Lange adem tegen asfalt: Ingrid van Meggelen

Ingrid van Meggelen, 51
IsVrijwilliger Natuurmonumenten
Missie Blankenburgtunnel, sinds 2010. Status: ontwerpfase.

“De inspraakprocedure was zo’n verschrikkelijke farce”

Waarom kwam u in actie?

“Midden-Delfland is een prachtig natuurgebied en cultuurhistorisch erg bijzonder. Het zou door de Blankenburgtunnel doormidden worden gesneden; een enorme aanslag op het gebied. Zo gauw we van de plannen hoorden, hebben we Actiecomité Blankenburgtunnel Nee opgericht. Milieudefensie, Natuurmonumenten, Het Volksbos en Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland waren ook meteen betrokken.”

Hoogtepunt?

“In 2011 organiseerden we met heel verschillende organisaties een manifestatie. Er kwamen enorm veel mensen op af en we kregen veel persaandacht. Ik dacht echt dat het iets zou kunnen betekenen.”

Dieptepunt?

“Als oplossing voor het fileprobleem was er de keuze tussen de Oranjetunnel en de Blankenburgtunnel. Volgens de commissie Elverding moesten bewoners recht op inspraak hebben. Dat was zo’n verschrikkelijke farce. Er werd niet open nagedacht, alternatieve oplossingen werden direct door de mensen van Rijkswaterstaat van tafel geveegd. De hele procedure is onzorgvuldig en onvolledig geweest. De manier waarop de regering omgaat met infrastructuur en het ontbreken van een langetermijnvisie daarop vind ik vreselijk. Dit gebied staat verkeerstechnisch zwaar onder druk, maar er zijn betere oplossingen dan alleen maar meer asfalt.”

Hoe hou je het vol?

“Ik verdiep me nu minder in de details, ik werd er depressief van. Met veel liefde probeer ik als vrijwilliger bij Natuurmonumenten mensen duidelijk te maken hoe bijzonder Midden-Delfland is. Zoals het natuurgebiedje de Rietputten, waar vogelaars uit heel Europa komen kijken naar onze prachtige blauwborstjes en baardmannen. Het hele gebied staat onder druk, ook met de verlenging van de A4 die nu gaande is. We vrezen dat de tunnel met de A4 verbonden zal worden en we weer een stuk verliezen.”

Meer "Lange adem tegen asfalt"

Lange adem tegen asfalt

Lange adem tegen asfalt: Maria Weeber

Maria Weeber, 63
IsPsychotherapeut, politica Progressief West-Friesland
Missie N23 Westfrisiaweg sinds 1995. Status: in aanbouw

Lange adem tegen asfalt

Lange adem tegen asfalt: Henk Tetteroo

Henk Tetteroo, 63
IsLeraar Nederlands, kreeg lintje o.m. voor verzet tegen verlenging A4
Missie A4 Delft-Schiedam. Sinds: 1976 tot nu. Status: 1e helft open in 1989, 2e in aanbouw

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: De Activist Tags: verkeer, infrastructuur Verschenen in: Down to Earth 26 (dec 2014) Activisten: Lange adem tegen asfalt

Wendy Koops

Wendy Koops

Wendy Koops is journalist

  • Volg Wendy Koops op Twitter @KoopsWendy
  • Alle artikelen van Wendy Koops op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Mobiliteit

Gaat Rotterdam eindelijk ‘autootje pesten’?

Een automobilist in Rotterdam waant zich in de zevende hemel. Maar hoe lang nog? De onderhandelingen voor de nieuwe gemeenteraad zijn in volle gang. Blijft Rotterdam een autostad, of komt er toch meer ruimte voor de fiets?
Mobiliteit

Utrecht kiest voor de fiets

Utrecht groeit als kool. Om de stad bereikbaar te houden, zijn ingrijpende verkeersmaatregelen nodig. Voetgangers en fietsers komen in de binnenstad op de eerste plaats, de auto verschuift naar de randen van de stad. En dat gebeurt zonder veel morren.
De Activist

Duurzame kleren maken de mens: Mannish Pixel

Dragtivist Mannish Pixel van House of Extinction maakt in duurzame drag de diversiteit binnen de klimaatbeweging zichtbaar.
De Activist

Caring for the climate: Patrick Deckers

De aanpak van de vogelgriep moet helemaal anders, vindt Patrick Deckers van Caring Doctors.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons