Maria Weeber, 63
IsPsychotherapeut, politica Progressief West-Friesland
Missie N23 Westfrisiaweg sinds 1995. Status: in aanbouw
Lange adem tegen asfalt
Infrastructurele problemen los je op met meer asfalt, toch? Veel burgers denken van niet en verzetten zich tegen ingrijpende wegenprojecten in hun omgeving. Wie een lange adem heeft, kan projecten soms lang tegenhouden en proberen de schade enigszins te beperken – ze weten dan in ieder geval zeker dat zij er alles aan hebben gedaan. Niet dat de overheid zit te wachten op dit soort burgerparticipatie. Die staart zich blind op de eigen plannen en drukt ze er zonder pardon door, ook als ze daarvoor de cijfers geweld aan moet doen. Juist dit gedrag lijkt verzet extra te voeden. Drie activisten vertellen hoe weinig weerklank hun tegenargumenten en alternatieven kregen voor respectievelijk de bouw van de A4 Delft-Schiedam, de N23 Westfrisiaweg en de Blankenburgtunnel.
Lange adem tegen asfalt: Ingrid van Meggelen
Waarom kwam u in actie?
“Midden-Delfland is een prachtig natuurgebied en cultuurhistorisch erg bijzonder. Het zou door de Blankenburgtunnel doormidden worden gesneden; een enorme aanslag op het gebied. Zo gauw we van de plannen hoorden, hebben we Actiecomité Blankenburgtunnel Nee opgericht. Milieudefensie, Natuurmonumenten, Het Volksbos en Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland waren ook meteen betrokken.”
Hoogtepunt?
“In 2011 organiseerden we met heel verschillende organisaties een manifestatie. Er kwamen enorm veel mensen op af en we kregen veel persaandacht. Ik dacht echt dat het iets zou kunnen betekenen.”
Dieptepunt?
“Als oplossing voor het fileprobleem was er de keuze tussen de Oranjetunnel en de Blankenburgtunnel. Volgens de commissie Elverding moesten bewoners recht op inspraak hebben. Dat was zo’n verschrikkelijke farce. Er werd niet open nagedacht, alternatieve oplossingen werden direct door de mensen van Rijkswaterstaat van tafel geveegd. De hele procedure is onzorgvuldig en onvolledig geweest. De manier waarop de regering omgaat met infrastructuur en het ontbreken van een langetermijnvisie daarop vind ik vreselijk. Dit gebied staat verkeerstechnisch zwaar onder druk, maar er zijn betere oplossingen dan alleen maar meer asfalt.”
Hoe hou je het vol?
“Ik verdiep me nu minder in de details, ik werd er depressief van. Met veel liefde probeer ik als vrijwilliger bij Natuurmonumenten mensen duidelijk te maken hoe bijzonder Midden-Delfland is. Zoals het natuurgebiedje de Rietputten, waar vogelaars uit heel Europa komen kijken naar onze prachtige blauwborstjes en baardmannen. Het hele gebied staat onder druk, ook met de verlenging van de A4 die nu gaande is. We vrezen dat de tunnel met de A4 verbonden zal worden en we weer een stuk verliezen.”
Geef een reactie