Boskap voor veeteelt, dierenleed, waterverspilling en watervervuiling met chemicaliën tijdens het looien, blootstelling aan gevaarlijk gif, uitbuiting, kinderarbeid en verspilling. Vast geen associaties die komen bovendrijven bij een paar glanzende leren schoenen. Toch zijn deze misstanden aan het product leer verbonden.
Onlangs pleitte Marja Baas, Sectormanager Leder van MVO Nederland in modevakblad Textilia dan ook voor een duurzamere productieketen van leer. Waarom wel aandacht voor schoon en eerlijk katoen en bont, vraagt ze zich af. Waarna ze een uiteenzetting geeft van bovengenoemde ellende.
Zelf doet ze haar uiterste best en niet alleen als directeur van MYOMY do goods, een bedrijf dat tassen van duurzaam leer maakt. Vanuit het MVO is ze bezig met een ambitieus transitieprogramma, zo blijkt als we haar bellen. Een door haar en MVO Leder samengestelde ‘koplopersgroep’ heeft als stip op de horizon dat in 2025 alleen nog duurzaam leer te koop is in Nederland. Dat leer juist een duurzaam imago heeft komt volgens haar doordat het een natuurproduct is van hoge kwaliteit wat lang meegaat. “Mensen weten niet welke behandelingen nodig zijn om dat leer zo duurzaam te maken.”
Ze merkt dat dit ook bij veel merken niet voorop het netvlies staat. “Zelfs bedrijven die met ons meewerken beseffen maar in beperkte mate hoe mensonterend en milieuvervuilend die leerproductie kan zijn. Dat geldt ook voor ontwerpers – hoewel degenen die net van de academie komen vaak alleen met ecoleer willen werken.”
Bewustzijn kweken is dus belangrijk. Maar de komende twee jaar zal het MVO ook concrete veranderprojecten lanceren. In de koplopersgroep zit een van ’s werelds grootste chemicaliënleveranciers specifiek voor leerlooiers, een Nederlands bedrijf. En ook Macintosh, o.a. van de winkelketens Dolcis, Invito, Manfield en Scapino. Baas: “Macintosh is heel actief. Ze werken hard aan het transparanter maken van hun keten door het aantal leveranciers drastisch te verminderen. Hun inkopers van schoenen worden op duurzaamheidseisen afgerekend; hun bonus is er op afgestemd.”
Ernst & Young maakte in 2013 een rapport voor MVO waaruit blijkt dat 60 procent van het leer wordt gebruikt voor schoenen. Die industrie komt er in de testen van Rank A Brand, die de duurzaamheid van merken test op gebied van milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden, slecht af. Macintosh-merken krijgen het predicaat: moet beter. Die testen zijn echter niet toegespitst op leer. Desgevraagd kon Rank A Brand niets specifieks zeggen over veranderend bewustzijn binnen de schoenenindustrie. Maar misschien moeten we beginnen bij de consument. Bij onszelf dus.
Lees hier meer in het dossier Leder van MVO.
Geef een reactie