De transitie naar duurzaam bouwen gaat te langzaam, vindt Sustainer Homes. Met modern ogende prefab bungalows willen ze de particuliere markt veroveren. Het ideaal: duurzaam wonen bereikbaar maken voor iedereen. Maar in Oosterwold staan de eerste klanten in de kou.
Sustainer Homes, een ontwerpbureau voor duurzame zelfbouwwoningen, is gevestigd in een oud bedrijfsverzamelgebouw in Utrecht-Zuid. Het heeft die troosteloze jaren zeventig-uitstraling die start-ups in de creatieve sector juist hip vinden. In die sector is Sustainer Homes een van de meest succesvolle ondernemingen van de afgelopen jaren.
In 2016 wint het ontwerpbureau de ASN Bank Wereldprijs. Het grote piepschuim plakkaat staat nog altijd te pronken op de kast in de vergaderkamer. Kort daarop ondersteunt de Rabobank een demonstratiewoning die op het Jaarbeursplein in Utrecht komt te staan. Het zakentijdschrift Forbes vermeldt hen in de lijst ’30 Under 30′, voor uitmuntende jonge ondernemers. Volgens Business Insider Nederland behoren zij dit jaar bij de start-ups om in de gaten te houden. Al die positieve aandacht zorgt ervoor dat het bedrijf via crowdfunding moeiteloos zes ton ophaalt.
De moeilijkste markt
Oprichters Wolf Bierens en Gert van Vugt, van huis uit milieutechnoloog en socioloog, zijn ambitieus. De transitie naar duurzaam bouwen gaat hun te langzaam. Traditionele bouwers en leveranciers zijn niet in staat om het door hen gewenste tempo zelfs maar te benaderen. Met een slim prefab bouwsysteem denken de ondernemers snel te kunnen opschalen. “We richten ons op particulieren. Dat is de moeilijkste markt. Als het daar lukt, dan lukt het overal”, zegt Van Vugt vol vertrouwen.
Om die missie te doen slagen, ontwerpt Sustainer Homes woningen als ware het een IKEA-bouwpakket. Een huis bestaat uit grote houten dozen, in jargon ‘modules’, van verschillende afmetingen. Die modules bestaan weer uit precies passende puzzelstukken, gezaagd uit Europees hout met een computergestuurde frees. Zoveel mogelijk wordt in de timmerfabriek in elkaar gezet en binnen een dag op de bouwplaats aan elkaar geschroefd. Milieuonvriendelijk baksteen en beton komen er niet aan te pas.
De modulaire bouwwijze drukt de prijs. Dat sluit aan bij het ideaal om snel op te schalen. In een interview met RTLZ spreekt Van Vugt over een miljoen woningen binnen tien jaar, wereldwijd. Duurzaam wonen moet bereikbaar zijn voor alle doelgroepen, vindt Sustainer Homes. De eerste klanten ontvangen offertes tussen 120.000 tot 180.000 euro voor woningen van 90 tot 140 vierkante meter. Sleutelklaar, met zonnepanelen, een lucht-warmtepomp en een helofytenfilter, dat het huishoudelijk afvalwater zuivert.
Experimenteertuin
De ambitie om te groeien blijkt ook een keerzijde te hebben. Dat verhaal ligt te broeien in Almere Oosterwold, onder een dunne deken van besloten Facebookpagina’s. Er zijn zonnepanelen van een dak gewaaid. Een woning is onder het maaiveld aangelegd en heeft afwateringsproblemen, een ander beweegt als het stormt. Huiskamers zijn niet warm te stoken en de luchtvochtigheid is te laag.
“Je haar staat als een geit op je hoofd en na een uur vlucht je weg met koude voeten”, zegt Sanne Benschop. Ze heeft te doen met haar buurtgenoten in de eerste Sustainer Homes. In de roemruchte experimenteertuin van de gemeente Almere heeft de start-up niet alleen de meeste klanten, maar ook de meeste afgehaakte klanten. Benschop is nog steeds opgelucht dat ze eind 2017 is overgestapt op een andere bouwer. Zeventienduizend euro aan gemaakte ontwerpkosten en de bouwvergunning ten spijt. “Ik had er geen vertrouwen meer in.”
Buurtgenoot Karin Holthuis zit nog altijd op de blaren veroorzaakt door de start-up. “Terwijl zij prijzen winnen, wonen wij in een camper.” Ook Holthuis beëindigde eind 2017 de samenwerking met Sustainer Homes. Een “traumatiserend” besluit dat bijna vijftienduizend euro doet verdampen en hen noodzaakt hun toenmalige huurwoning op te zeggen.
Pioniers
Almere Oosterwold is niet voor watjes. Het is modderig en koud deze regenachtige middag. We trekken onze laarzen uit en klimmen in de onverwarmde camper. De partner van Holthuis bouwt verder aan de schuur. Hier gaan de twee wonen, totdat de nieuwe woning gereed komt.
Oosterwold is het meest radicale voorbeeld van wild wonen in Nederland. Op de niet bouwrijp gemaakte akker koop je een stukje land om je eigen woning te bouwen. De gemeente bemoeit zich minimaal met het gebied. Bewoners zijn zelf verantwoordelijk voor de inrichting van het groen, het verharden van wegen of archeologisch onderzoek.
Niet alleen Oosterwold, maar ook Sustainer Homes stelt de pioniers op de proef. De druppel voor Holthuis is de definitieve prijsopgave. Die volgt, na maanden wachten, twee dagen voor ondertekening van het koopaanneemcontract. Holthuis schrikt zich rot. De bouwsom valt veertigduizend euro hoger uit. “We hadden al eerder een prijsverhoging gehad. Toen werd ons verzekerd dat ze er alles aan zouden doen om de prijs van de aannemer naar beneden te krijgen. Ze wisten dat we niet meer konden betalen. Dan blijkt na maanden wachten de prijs verder te zijn gestegen. Hoe heb je dan onderhandeld!” Holthuis ziet bovendien grote fouten op de offerte staan. Sustainer Homes heeft niet doorgegeven aan de aannemer dat de houtkachel is vervallen. De warmtepomp waarmee is gerekend, zal het huis niet warm kunnen stoken. Het meest bizarre? “Er zat geen voordeur in.”
In die periode ontmoet Holthuis Sanne Benschop. Ook zij moet een zenuwslopende vier maanden wachten op de offerte. “Ik raakte er helemaal door geobsedeerd, want ondertussen was het hypotheekaanbod bijna verlopen en ons huis al verkocht.” Als Benschop de offerte na talloze malen aandringen ontvangt, blijkt de bouwsom maar liefst een ton hoger dan de eerste prijsopgave. Een afwijking die zo “idioot” is dat ze besluit de stekker uit de bouwplannen te trekken. Al moet Benschop met haar gezin daardoor noodgedwongen vier maanden in de schuur wonen op hun stukje grond in Oosterwold.
Prijsstijgingen
Benschop en Holthuis blijken geen uitzonderingen. Gedupeerden vinden elkaar al snel in Oosterwold via de Facebookpagina. Nieuwkomers die informeren naar ervaringen met Sustainer Homes worden discreet doorverwezen naar de besloten Facebookgroep voor klanten. Met name in 2017 blijkt meer dan een dozijn klanten, vaak op het laatste moment, met enorme prijsafwijkingen te zijn geconfronteerd. Veel klanten haken af, al is dat niet voor iedereen weggelegd. Een enkeling hoopt dat hun oude huis intussen meer waard is geworden.
Het ideaal van duurzaam bouwen voor alle doelgroepen lijkt niet haalbaar. Sustainer Homes kan voor de oorspronkelijke offertes geen aannemers vinden. “De bouw trok enorm aan in 2017, aannemers en materialen werden duurder”, verdedigt Van Vugt zich. “Het was wildwest. Prijsstijgingen van vijftien procent kwamen in de hele bouw voor. We hadden van tevoren met ingenieursbureaus echt nauwkeurig gekeken naar de prijsstelling. We hebben altijd eerlijk gecommuniceerd over alle prijsstijgingen.”
Ze hebben er alles aan gedaan om de prijs naar beneden te krijgen, benadrukt Van Vugt. “We hebben werk van de aannemer overgenomen en zelf goedkoper uitgevoerd. We hebben honderd punten aan optimalisaties in installaties en het ontwerp doorgevoerd.” Sustainer Homes zet een heel team op de operatie, maar het is niet genoeg. De ondernemers jongleren verder met kostenposten en het ontwerp. Helofytenfilters zijn plotseling niet meer inbegrepen, de klanten moeten achtduizend euro uit eigen zak betalen.
Optimalisaties
Klanten vertellen dat ze zeggenschap over hun eigen ontwerp verliezen. Als gevolg van het doorvoeren van ‘optimalisaties’, krijgen Benschop en Holthuis ongevraagd wandverwarming. “Terwijl wij overal wandkasten in het ontwerp hadden getekend”, zegt Holthuis. “Er veranderden voortdurend zaken, omdat die hun ontwerptechnisch beter uitkwamen.” De architecten proberen ook ontwerpen te versoberen. Antoine de Schipper komt voor de keuze te staan de dakoverhang en het terras weg te laten, beide karakteristiek voor de architectuur van Sustainer Homes. Wie dreigt de samenwerking te beëindigen, krijgt op de valreep grote kortingen aangeboden. “Dan heb je willens en wetens te veel gevraagd”, vindt Benschop.
Sustainer Homes heeft met het geven van kortingen weliswaar gedeeld in het leed, maar het is de klant die de diepste zakken moet hebben. De Schipper wikt en weegt zijn ontwerp anderhalf jaar lang en ziet de bouwsom met veertigduizend euro stijgen. Hij stapt eruit, met een verlies van tienduizend euro aan gemaakte ontwerpuren.
Ontwikkelkosten
De post die verantwoordelijk is voor de grote prijsafwijkingen heet ‘ontwikkelkosten’. “Daaronder schaarden zij het verbeteren van hun modules”, merkte Benschop toen ze een zichtbaar nerveuze Van Vugt op kantoor in Utrecht om een verklaring vroeg. “De eerste klanten betalen dus mee aan het denkwerk achter hun modules. Dat is omgekeerde bedrijfsvoering. Bovendien ging het niet om productverbetering. Ze waren vooral fouten aan het herstellen.” De Schipper vindt dat de start-up met huizenprijzen rekende die te mooi waren om waar te zijn. “Wij waren helemaal hun doelgroep. Jonge mensen met een kleiner budget die toch duurzaam willen wonen. Toen we uit elkaar gingen en ik opmerkte dat ze gouden bergen beloven, zei Van Vugt dat ze anders misschien niet zoveel klanten hadden gehad.”
Heeft Sustainer Homes de prijzen te lang laag gehouden om klanten te lokken? “Nee”, zegt Van Vugt beslist. “Dit zijn allemaal mensen die offertes aanvroegen, voordat de bouw aantrok. Zodra we door hadden waar het probleem zat, hebben we dat aangepast voor nieuwe klanten en ook de prijzen van de website gehaald. Mensen krijgen nu in een vroeg stadium een prijs van de aannemer.” Nieuwe klanten zien echter op de brochure van april 2017 nog steeds de aantrekkelijke vierkantemeterprijzen staan. Ook aan het einde van dat jaar, zegt Benschop. “Een woning vergelijkbaar met die van ons stond daar nog steeds in voor een bedrag waarvoor ze het bij lange na niet kunnen bouwen.”
Maatwerk
Erik Schot van Plangarant, een organisatie van bouwexperts, kan een eind meegaan in de verdediging van Van Vugt. “Sterke prijsstijgingen kwamen zeker voor toen de bouw aantrok. Maar niet van deze orde, en het moet wel uit te leggen zijn. Als klanten hebben aangegeven waar de grens ligt en het wordt nog duurder, dan heb je bewust je kaken op elkaar gehouden. Of een bord voor je kop.” Schot zet ook vraagtekens bij de lage instapbedragen waarmee Sustainer Homes rekende. “Er zijn maar heel weinig prefab bouwers die voor dergelijke bedragen voor de particuliere markt kunnen bouwen. Dan moet het in elk geval seriematig zijn en geen maatwerk.”
Ook Ernest Kuiper is sceptisch over modulair bouwen voor particulieren. Zijn bedrijf Finch Building bouwt ook modulair maar kiest daar bewust niet voor. “Particulieren vragen heel veel aandacht, het gaat om kleine aantallen. Als je al je projectkosten op een paar modules moet verhalen, wordt het een heel duur product.” Sustainer Homes lijkt dat nu ook te beseffen. “Uiteindelijk willen we toe naar een model waarin franchisenemers ons bouwsysteem gaan gebruiken. Zo denken we duurzaam bouwen voor particulieren op te kunnen schalen. De bedoeling is om dit wereldwijd uit te rollen”, aldus Bierens.
De turbulente startfase tempert de ambities van de start-up blijkbaar niet. In 2018 spiegelen ze op de website van de crowdfundingcampagne potentiële beleggers duizend nieuwe geïnteresseerden voor, per week. Als die duizenden daadwerkelijk kiezen voor Sustainer Homes, dan zijn er heel wat aardappelakkers nodig met de omvang van Oosterwold. De realiteit is dat het bouwbedrijf sinds 2016 rond de vijftig woningen en wat grotere projecten heeft opgeleverd.
Sustainer Homes zijn intussen wel realistischer geprijsd. Een woning van 126 vierkante meter in het Roermondse project Neeldervelt kost 295.000 euro, zonder grond. Inmiddels is er een makelaar die als eerste Sustainer Homes in Oosterwold aanbiedt, compleet ontzorgd voor het wilde wonen. Voor 455.000 euro sla je pionieren op de kale klei over. Dan woon je overigens niet in een landhuis, maar in een woning met puntdak van 93 vierkante meter.
Kinderziektes
Terwijl frisse ‘artist impressions’ op websites lonken naar nieuwe klanten, kampen de eerstgeborenen met kinderziektes als lekkages, doorgerotte kozijnen en vloerplaten die bewegen. Bewoners worstelen vooral met de warmtepomp, een pomp die energie onttrekt aan de buitenlucht en daarmee de lucht in de woning verwarmt. Veel warmtepompen hebben echter een te lage capaciteit. Ook kan de zon op de gevel in de winter de warmtepomp doen afslaan, waarna het uren duurt voordat die weer op dreef komt. ‘Met de thermostaat op 26, wordt het niet warmer dan 18 graden’, meldt iemand op de facebookgroep. Meerdere woningen kampen met een droog binnenklimaat, weer een ander meet een te hoog CO2-gehalte in huis. Van Vugt verklaart dat problemen met warmtepompen niet uniek zijn voor Sustainer Homes. “Heel Nederland heeft er last van.”
Ondertussen reddert Sustainer Homes heel wat af om kinderziektes op te lossen. “Als we van tevoren hadden geweten hoe zwaar het zou worden, hadden we dit misschien niet aangedurfd”, laat Bierens doorschemeren. Nu klanten buiten de beslotenheid van Facebook praten, geeft Van Vugt toe: “Ik heb hier een jaar wakker van gelegen. Maar we hebben de mensen nooit voorgespiegeld dat we meer ervaring hadden of meer pretendeerden. Onze klanten hebben zich aangesloten bij een pionierend bouwconcept dat alles anders doet.”
Juist dat maakt het voor de eerste klanten extra zuur. Zonder uitzondering steunden ze de missie van Sustainer Homes en was er begrip voor beginnersfouten. Volgens De Schipper was er geen man overboord geweest als Van Vugt had gewaarschuwd dat ze voor de beloofde prijs niet zouden kunnen bouwen. “In plaats daarvan hebben ze ons het vertrouwen gegeven dat het wel haalbaar was.” “Alsof je een fuik inzwemt”, vat Benschop het samen. “Wij dachten dat we precies in hun doelgroep en visie vielen”, vervolgt De Schipper. “Daarom hebben we hen heel veel ruimte en tijd gegeven. We voelen ons in de kou gezet.”
De namen Karin Holthuis en Sanne Benschop zijn op verzoek gefingeerd.
Wolf Bierens zegt
Beste lezer,
Dit artikel geeft helaas een zeer eenzijdig negatief beeld van onze organisatie.
Vooropgesteld, we zijn ons er pijnlijk van bewust dat de beginfase van ons bedrijf niet vlekkeloos is verlopen. Zoals iedere beginnende onderneming liepen wij tegen onverwachte problemen aan. Mede door fouten van ons zijn enkele van de eerste klanten van drie jaar geleden destijds afgehaakt. Ook kinderziektes in ons bouwsysteem hebben in de eerste woningen inderdaad voor de nodige problemen gezorgd. Deze problemen zijn bij alle klanten echter opgelost door de aannemer, onder garantie en op kosten van de aannemer en/of Sustainer Homes.
Hier lees je niets over terug in het artikel. Ook de prijsstijgingen in die periode worden niet in perspectief geplaatst. Het wordt uit dit artikel niet goed duidelijk dat Sustainer Homes als architectenbureau niet zelf de aannemer is en dus geen belang had bij prijsstijgingen. Dat we de bouwkosten destijds op een aantal posten onderschat hadden, in combinatie met de enorme prijsstijgingen in de bouwsector en de complexiteit van Almere Oosterwold, was inderdaad heel erg vervelend voor alle betrokken partijen. Ook hier geldt dat we sindsdien een realistisch prijspeil naar klanten communiceren en al vroeg in het traject met een aanbieding van een aannemer komen.
De journalist heeft ervoor gekozen om alleen de negatieve verhalen uit de beginfase van ons bedrijf uit te lichten in haar artikel. Anekdotes worden uit de context geplaatst, achtergrondinformatie ontbreekt en van hoor en wederhoor is geen sprake. De gekleurde berichtgeving wordt extra aangezet met foto’s van willekeurige bouwputten en venijnige quotes.
Tegenover de enkele ontevreden klanten staan echter tientallen tevreden bewoners van een duurzaam huis naar eigen ontwerp. Het team van Sustainer Homes werkt sinds 2015 ontzettend hard om verduurzaming in de bouw te bewerkstelligen. Dit is een complexe sector waar verandering maar traag op gang komt. Sinds de eerste projecten heeft ons bedrijf de nodige ontwikkeling doorgemaakt. Klanten ontvangen een realistische prijsindicatie en worden tijdens het hele traject van ontwerp en bouw ondersteunt. Voor deze perspectieven is in het artikel geen ruimte.
Het artikel had een genuanceerd beeld kunnen geven van de uitdagingen van duurzame innovatie in de bouw. In plaats van een objectieve en gewogen beoordeling van de positieve en negatieve kanten van Sustainer Homes, krijgt de lezer met name een opsomming van negatieve verhalen uit een moeilijke startfase. Dit vind ik natuurlijk erg jammer.
Ik breng mensen graag in contact met tevreden bewoners en stuur op verzoek onze inhoudelijke reactie op dit artikel door. Ook eventuele vragen over de specifieke technische mankementen, de context en hoe deze zijn opgelost, beantwoord ik graag persoonlijk.
Sustainer Homes blijft zich onvermoeid inzetten om duurzame architectuur toegankelijk te maken en de transitie naar een energieneutrale en circulaire bouwsector te bespoedigen. Ik hoop met deze reactie enige nuance aan te kunnen brengen.
Roelof Nuberg zegt
Ook wij zijn Sustainer klanten van het eerste uur in Almere Oosterwold. Een van de eerste in de intake en het zesde geplaatste huis. Wij zijn bewust in zee gegaan met een start-up en dat heeft zijn voor- en nadelen gehad. Het voordeel is dat we van huis tot huis zagen hoe men leerde van de ervaringen en direct aanpassingen doorvoerde. Er was ook een enorme technische drive en kennis.
Op communicatie gebied ging het wat minder, maar toen wij aan hebben gegeven niet tevreden te zijn over onze projectmanager is daar uiterst adequaat op gereageerd door de oprichters en hebben ze ons verder uitstekend begeleid.
Ook wij hebben die prijsstijging meegemaakt en zijn er mede daarom toch uitgekomen.
Ik heb zelf de voorzet gemaakt voor het ontwerp, en mij daarbij redelijk aan de grenzen van de modules gehouden. Verder de zaak strak gemanaged en ons huis is prima opgeleverd. Een dag plaatsen en 6 werkdagen voor de afwerking. Er zijn wat kleine problemen geweest met de technische installatie, maar wij zijn uiterst tevreden.
Ons huis ligt in hetzelfde project als het huis dat te laag in het maaiveld ligt, en dat van ons ligt wel goed. Onze berekening hadden we gewoon gedeeld met de betreffende mensen.
Wij zijn eigenlijk van oorsprong helemaal niet eens gevallen voor het duurzaamheidsconcept, maar zijn er nu trots op. We wonen in een duurzaam huis met een hele eigen uitstraling, vooral binnen met de volledig houten afwerking
Om mij heen in het project zijn niet-Sustainer klanten in rechtszaken verwikkeld met aannemers, ligt de bouw soms maanden helemaal stil en loopt de oplevering tot wel een jaar uit. Aanloopproblemen met de warmtepomp zijn ook niet ongewoon. Kortom, wij zijn niet alleen blij met onze woning, maar kijkend naar de ervaringen van buren hebben wij een relatief makkelijk traject gehad.
Ernest Kuiper zegt
Ook al is onze bijdrage aan dit artikel klein, toch graag een nuance. Ik ben telefonisch geïnterviewd met een open vraag over duurzaam bouwen voor particulieren. Dat wij daar voorlopig niet voor hebben gekozen als ideale afzetmarkt voor de groei van ons bedrijf, staat juist opgetekend.
Het was mij echter niet duidelijk dat het om een vrij eenzijdig artikel rondom een collega-aanbieder betrof. Mijn opmerking staat daar dan ook volledig los van. Indien ik vooraf wist dat het artikel een dergelijke strekking kreeg, had ik geen medewerking verleend.
Ik wens Sustainer Homes en haar klanten veel succes met het verder verduurzamen van onze mooie sector.
Marco Wubben zegt
Vooral doorgaan Sustainer Homes met jullie missie! Daar heb ik alle vertrouwen in.
Zo zie je maar hoe suggestief journalistiek kan zijn…
Ada zegt
Ook wij wonen nu een half jaar in een huis van Sustainer homes in Oosterwold.
Wij zijn ook klanten van het eerste uur en we hebben tijdens het ontwerp proces veel meegemaakt.
Maar met open vizier en goede wil van beide kanten zijn we er steeds weer uitgekomen.
We zijn blij en tevreden met ons houten huis van Sustainer Homes.
Marianne Moolenaar zegt
Wij wonen nu een jaar in onze duurzame Sustainer Home. Dit tot volle tevredenheid. De aanloop naar het uiteindelijke resultaat , onze woning, heeft flinke ” hobbels ” gekend. Dit zullen we ook niet ontkennen. Goed om in het kader van dit artikel te benoemen is, dat we ervaren hebben, dat het team van Sustainer Homes er alles aan heeft gedaan om uiteindelijk de ” hobbels ” naar tevredenheid weg te nemen.
We wonen nu in een heerlijk huis en willen een ieder graag onze ervaringen vertellen!
Wim Dieke zegt
Hier ook een Sustainerhome klant van het eerste uur in Almere Oosterwold. Wij waren de 3e geloof ik. Ook wij zijn bewust in zee gegaan met sustainer en wisten dat het een start-up was. Het was ook de enige bouwmaatschappij die ons kon helpen om in zeer korte termijn te komen van ontwerp tot vergunning. Wij stonden onder enorme tijdsdruk vanuit de gemeente en Sustainer heeft er werkelijk alles aan gedaan om op tijd een overeenkomst te produceren. Ja, het heeft meer gekost dan de originele indicatie. Maar wij hebben dan ook een huis met een vloeroppervlak van 212 m2 (Daarmee kun je ook gelijk toetsen hoe secuur de “journaliste” is in haar verhaal).
Op communicatie gebied ging soms goed, soms minder. In de eindfase is daar uiteindelijk zeer goed op gereageerd.
Onze warmtepomp werkt uitstekend. Ja, daar zijn in het begin problemen mee geweest, mede door panelen die niet goed ontlucht waren. Bij ons zijn door de installateur, zonder kosten, flink panelen bijgeplaatst in het plafond (waar maak je dat in een ander huis mee, zonder breken warmtepanelen bijplaatsen). Panasonic Nederland is er zelfs bijgehaald om te kijken wat er aan de hand was. Uiteindelijk is de installatie nu meer dan goed.
Net als Roelof zijn we oorspronkelijk helemaal niet bezig geweest met het concept van Sustainer, maar wilden vooral snel een huis realiseren. Uiteindelijk, nu we hier wonen, zijn we heel tevreden over de woning en erg trots over de duurzaamheid van die woning.
Wij herkennen ons dus totaal NIET in bovenstaande verhaal. Het feit dat er informatie uit een besloten groep is gebruikt zonder toestemming is al twijfelachtig, dat kan alleen doordat betreffende “journaliste” een nep account heeft aangemaakt of, nog erger, via een bron die misbruik van haar groeplidmaatschap heeft gemaakt. Diverse journalistieke principes zoals hoor en wederhoor en belang voor de maatschappij zijn hier met voeten getreden. De “journaliste” en de redactie zouden zich diep moeten schamen om zich tot een dergelijk niveau te verlagen. Als dit de standaard is voor het platform dan is het geen knip voor de neus waard.
Manja zegt
Wat jammer dat dit artikel maar één kant van het verhaal laat zien. Ik snap niet zo goed waarom er geen mensen zijn geïnterviewd die wel blij zijn met hun huis en waarom er geen vergelijking is gemaakt met andere problematische gevallen van aannemers. Ik begrijp de bovenstaande reacties van de bewoners daarom goed. Fijn om te horen dat de communicatie tussen klant en Sustainer Homes nu beter is.
Wel vind ik het goed dat ook de negatieve kant belicht wordt. Ons heeft het SH avontuur veel geld (voor ons dan, klein budget) gekost. We hebben (te) veel geduld gehad met het bedrijf maar moesten helaas uit elkaar. Daarvan zitten we nog steeds op de blaren. Het is goed dat dit naast alle superpositieve reclame die SH maakt, wel ergens genoemd wordt. Maar ik had dit het liefst in een artikel gelezen waar alle kanten van het verhaal belicht worden.
Monique Delfgaauw en Huub van de Velde zegt
Wij herkennen ook best veel aan het boven geplaatste artikel maar zo zwart/wit is het gelukkig niet.
Wij hebben ook met prijsstijgingen te maken gehad, maar in een aantrekkende markt is dat niet onbegrijpelijk.
Communicatie was beslist niet geweldig.
Fouten zijn er inderdaad gemaakt maar voor een pionierend bedrijf ook weer niet zo gek. En meestal is er geprobeerd om de fouten te herstellen.
Wij hebben ook last van een slecht werkende warmtepomp die zou moeten kunnen koelen maar die dat niet doet met veel te warme temperaturen in de zomer als gevolg. Maar warmtepompen zijn nog een redelijk nieuw fenomeen. En de kennis ontbreekt vooralsnog bij veel installateurs.
Wij denken echter niet dat wij bewust misleid zijn. Wij staan nog steeds achter het concept modulair en duurzaam bouwen. En wij wonen uiteindelijk in een mooi huis!
Redactie Down to Earth zegt
Noot van de redactie:
Sustainer Homes heeft na haar oprichting snel furore gemaakt, met veel positieve media-aandacht. Dat er ook een andere kant aan het verhaal zat, bleef sterk onderbelicht. Dat was de reden dat wij in dit artikel de moeizame ervaringen van klanten – los van de tevreden klanten die er natuurlijk ook zijn – onder de aandacht wilden brengen. Duurzaam bouwen toegankelijk maken voor mensen met een smalle beurs was voor ons een belangrijk element van de missie van Sustainer Homes, en juist dat element kwam in het gedrang. In een later stadium heeft Sustainer Homes de prijsstelling aangepast, zoals ook in het artikel wordt vermeld.
Over onze werkwijze:
Het artikel is gebaseerd op informatie verstrekt door en de ervaringen van een vijftal personen, die door onze journalist Berna van Vilsteren uitgebreid zijn geïnterviewd. Daarnaast heeft zij materiaal verzameld via openbare internetbronnen en inzage gekregen in documenten als offertes en emailverkeer. De aangehaalde Facebook comments zijn mondeling verkregen en vanuit diverse bronnen bevestigd. Ook Sustainer Homes zelf heeft zij verschillende malen gesproken en schriftelijk haar vragen voorgelegd.
Karin Holthuis zegt
Leuk die gefingeerde naam, maar ik heet echt Karin Holthuis. Heb hier helemaal niets mee te maken en krijg af en toe een vraag of ik van plan ben naar de polder te verhuizen.
Herman S zegt
Helaas zelfde ervaring met Sustainer Homes…. opvallend ook wel het gedrag van de directie wat wij als niet positief hebben ervaren.. volgens ons komen ze uit de website IT branche en runnen ze een sieradenwinkel.
Vooral een mooi in de markt gezet idee met niet de vaardigheid om eea waar te maken… het grote tekenbureau waar ze over spraken bleek vooral uit stagiaires en nul uren contracten te bestaan bleek bij nader onderzoek.
Vermoedelijk zijn sommigen ook bewust gevraagd hier een reactie te plaatsen…