Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Lowtech > De parabel van de Chinese kruiwagen

De parabel van de Chinese kruiwagen

Kris de Decker | 14 april 2012 |

Wat we kunnen leren van de tijd van kar en paard over het efficiënt inkrimpen van ons transportnetwerk.

De parabel van de Chinese kruiwagenKritiek op de alomtegenwoordige automobiel wordt vaak belachelijk gemaakt door te stellen dat we niet terug kunnen keren naar de tijd van paard en kar, zonder te beseffen dat paard en kar niet zo evident zijn als ze in onze ogen lijken. De Romeinen bouwden rond het begin van onze tijdrekening een geplaveid wegennetwerk uit met een totale lengte van 80 duizend kilometer, geschikt voor twee- en vierwielige koetsen en karren. Maar toen het Romeinse Rijk ten onder ging, raakte ook het wegennetwerk in verval.

Met uitzondering van Engeland, waar paard en kar op sommige plaatsen vanaf de veertiende eeuw opnieuw de norm werden, en Frankrijk, waar enigszins betere wegen verschenen vanaf de late zestiende eeuw, maakte vlot verkeer over land in Europa slechts een comeback tijdens de negentiende eeuw. Transport met behulp van wielen was bijna 1500 jaar de uitzondering in Europa: de wegen waren te slecht. Als transport over water niet mogelijk was, gingen mensen te voet of te paard, terwijl goederen werden getransporteerd met pakdieren.

Het 40 duizend kilometer lange antieke Chinese wegennetwerk werd omstreeks dezelfde tijd gebouwd als het transportsysteem van de Romeinen, en raakte in dezelfde periode (de 3e eeuw na Christus) in verval. Maar de Chinezen ontwikkelden een speciaal voertuig dat geschikt was om over slechte wegen te rijden: de Chinese kruiwagen. In tegenstelling tot de ons vertrouwde kruiwagen, was het eenwielige voertuig van de Chinezen geschikt voor transport van zowel vracht als passagiers over langere afstand.

Door het veel grotere wiel in het midden van het voertuig te plaatsen, kon een persoon een drie keer zwaardere lading vervoeren dan met een Europese kruiwagen. Bovendien werd de menselijke ‘bestuurder’ van de kruiwagen soms bijgestaan door lastdieren en door windkracht – in sommige provincies werden zeilen op de voertuigen geplaatst – zodat nog zwaardere vrachten konden worden vervoerd. Daarnaast ontwikkelden de Chinezen een informeel wegennetwerk dat bestond uit zeer smalle, geplaveide paden. Omdat deze paden smaller waren dan de vroegere wegen, waren ze makkelijker en goedkoper te onderhouden.

Het resultaat van deze lowtech strategie was dat transport over land in China anderhalf millenium lang veel vlotter verliep dan in Europa. Als we straks worden geconfronteerd met tekorten aan energie en grondstoffen, steken we hopelijk iets op van de aanpak van de Chinezen.

Lees een uitgebreid artikel over dit onderwerp hier.

Kris de Decker is oprichter van Lowtech Magazine. Elk nummer geeft hij ons feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzamere samenleving. 

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Lowtech Verschenen in: Down to Earth 10 (apr 2012)

Kris de Decker

Kris de Decker

Kris de Decker is oprichter vann Lowtech magazine. In zijn columns geeft hij feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzame wereld.

  • Website van Kris de Deckerlowtechmagazine.be
  • Alle artikelen van Kris de Decker op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Lowtech

De neveldouche: duurzame decadentie?

Een dagelijkse warme douche is moeilijk vol te houden in een wereld zonder fossiele brandstoffen. De neveldouche biedt een mogelijke oplossing.
Lowtech

Te veel verbranding, te weinig vuur

Houtstook zorgt voor luchtvervuiling, maar kan veel efficiënter worden ingezet dan je denkt, stelt Kris de Decker.
Lowtech

Wat is lowtech?

Kris de Decker is onze columnist rond hightech oplossingen voor een duurzamere samenleving. Hij is ook oprichter van Lowtech Magazine. Wat is lowtech eigenlijk?
Columns, Lowtech

Kunnen we windturbines volledig uit hout bouwen?

Windturbines leveren groene stroom, maar de turbines zelf worden niet groen geproduceerd. Het met glasvezel versterkte kunststof wordt geproduceerd uit fossiele brandstoffen en is niet recyclebaar. Kris de Decker van Lowtech Magazine onderzoekt of deze turbines niet duurzamer geproduceerd kunnen worden.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons