Mobiliteit
Over hoe we van A naar B gaan en of dat groener en eerlijker kan. Autovrije steden, elektrisch rijden, aanbestedingen, de strijd voor gezonde lucht, tegen wegverbredingen en natuurlijk: Schiphol.
Mobiliteit
Dieselwolken als protest tegen schone lucht
Het schijnt een trend te zijn in Amerika: je pick-up of SUV zodanig pimpen dat-ie extra vette roetwolken uitbraakt. Met die roetwolken kun je fietsers, voetgangers, auto’s van Japanse makelij, vooral de Toyota Prius, en anderen bestoken. Zo laat je zien dat je al dat gezeur over schone lucht totale onzin vindt en dat je […]
Mobiliteit
Lucht rond drukke verkeersaders zeer ongezond
De lucht rond drukke verkeersaders is erg ongezond, blijkt uit metingen van Milieudefensie en burgers. Op alle honderd meetlocaties was de luchtkwaliteit zodanig dat gezondheidsrisico's kunnen ontstaan en op twaalf plekken werden zelfs de Europese normen overschreden. Ook blijkt de gemeten vervuiling soms hoger dan volgens modelberekeningen van het Rijk.
Mobiliteit
Liever een hybride
Is de elektrische auto een blijvertje? De overheid mikt op 1 miljoen exemplaren in 2025, de onderzoeker benadrukt dat elektriciteit makkelijker te vergroenen is dan diesel of benzine, milieuclubs dromen over een duurzame en elektrische A15. En intussen koopt de consument het liefst een elektrische auto waar hij benzine in kan gooien.
Mobiliteit
‘Schone’ lucht is nog niet gezond
Kan de snelheid op stadssnelwegen wel of niet van 80 naar 100 kilometer per uur? De Nederlandse discussie over luchtkwaliteit lijkt meer over normen te gaan dan over gezonde lucht.
Mobiliteit
Vliegen op voedsel?
Lufthansa stopt voorlopig met het bijmengen van biokerosine voor vluchten tussen Hamburg en Frankfurt. De reden: de vliegmaatschappij kan onvoldoende biobrandstoffen vinden en is bang verzeild te raken in het conflict met voedsel. Is dit het begin van het einde voor biokerosine of een adempauze?
Mobiliteit
Het nieuwe reizen
De grote steden kunnen door openbare aanbestedingen 120 miljoen besparen op het openbaar, zegt de minister. Zonder verlies van kwaliteit. De steden zelf hebben daar geen fiducie in. “Dit kan betekenen dat er niet meer overal een bus rijdt.”
Mobiliteit
Hans Jeekel: “Van de auto verlies je het altijd”
Meer snelwegen of beter openbaar vervoer? Daarover gaat de discussie. Maar als we de opmars van de auto willen stuiten moeten we volgens Hans Jeekel eerst begrijpen waarom we daar zo afhankelijk van zijn.
Mobiliteit
We dachten: ”Laten we een kaveltje kopen.”
“We zijn toch zeker geen Natuurmonumenten,” klonk het soms aan het Damrak als het grondbezit van Milieudefensie ter sprake kwam. Wat is de rol van protestlandjes die geen campagnedoel meer dienen?
Mobiliteit
Van TOPS tot Bulderbos
Milieudefensie werkt volgens de zogenaamde escalatieladder: eerst kijken wat er achter de schermen te bereiken is en zo nodig gecontroleerd de druk opvoeren. De campagne tegen de nieuwe Polderbaan van Schiphol kiest er echter vanaf het begin voor de tanden te laten zien. Een terugblik op een lange strijd tegen ‘Neerlands trots’.
Recente reacties