Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Lowtech > Amsterdam-Parijs per trein

Amsterdam-Parijs per trein

Kris de Decker | 19 oktober 2013 |

Een hogesnelheidslijn zoals de Fyra en de Thalys bouwen kost veel geld, en die investering moet renderen. Dat rendement kan blijkbaar alleen maar worden gegarandeerd als de reiziger wordt gedwongen om het nieuwe product te gebruiken.

Amsterdam-Parijs per trein
Wikimedia/Smiley.tourist. Creative Commons: Naamsvermelding-Gelijk delen.

In 1927 werd de eerste rechtstreekse treinverbinding ingesteld tussen Parijs en Amsterdam: de Étoile du Nord. De trein deed ongeveer acht uur over het traject. In de daarop volgende decennia werd de lijn gemoderniseerd en de reisduur ingekort. In 1971 duurde de rit van Parijs naar Amsterdam nog vijf uur, begin jaren negentig deed de EuroCity er vier uur en twintig minuten over.

Sinds 1996 werd een nieuwe route in gebruik genomen, waarover een hogesnelheidstrein rijdt: de Thalys. Die legt het traject af in drie uur en twintig minuten. De relatief beperkte tijdwinst die de Thalys tegenover zijn voorganger oplevert, wordt duur betaald. De ticketprijs van de EuroCity werd berekend volgens het kilometertarief en was onafhankelijk van het tijdstip van de boeking. Omgerekend naar de huidige tarieven zou een enkele rit met de EuroCity nu 66 euro kosten.

De ticketprijs van de Thalys wordt bepaald door de markt en het tijdstip van de boeking. Wie de dag zelf besluit te vertrekken, betaalt 206 euro, drie keer meer dan voorheen. Wie langer op voorhand boekt, en niet gebonden is aan een specifiek vertrekuur, kan lagere prijzen bekomen, tot 44 euro. Maar zelfs wie weken op voorhand boekt, botst nog regelmatig op een prijs van 119 of 129 euro. Dat is dubbel zo duur als de EuroCity, terwijl de Thalys slechts een kwart sneller is.

Als de EuroCity tussen Parijs en Amsterdam nog steeds zou rijden, dan zou de Thalys wellicht een commerciële flop zijn geworden. Dat is uiteraard de reden waarom de EuroCity werd opgedoekt toen de Thalys werd ingevoerd — net zoals de InterCity tussen Brussel en Amsterdam werd uitgeschakeld met de komst van de Nederlandse Fyra. Een hogesnelheidslijn bouwen kost veel geld, en die investering moet renderen. Dat rendement kan blijkbaar alleen maar worden gegarandeerd als de reiziger wordt gedwongen om het nieuwe product te gebruiken.

Er bestaan nog steeds goedkopere alternatieve routes om van Parijs naar Amsterdam te sporen. Maar je bent wel acht tot negen uur onderweg en je moet vier tot negen keer overstappen. De rit kost dus evenveel tijd als in 1927, maar toen kon je tenminste gedurende de hele reis op dezelfde trein blijven zitten. Vooruitgang is een rekbaar begrip.

Kris de Decker is oprichter van Lowtech Magazine. Elk nummer geeft hij ons feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzamere samenleving. 

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Lowtech Tags: treinen Verschenen in: Down to Earth 19 (okt 2013)

Kris de Decker

Kris de Decker

Kris de Decker is oprichter vann Lowtech magazine. In zijn columns geeft hij feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzame wereld.

  • Website van Kris de Deckerlowtechmagazine.be
  • Alle artikelen van Kris de Decker op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Consument

6 manieren om je vitamine D op peil te houden in de donkere maanden

Het is guur en grauw buiten. Het is handschoenentijd. We zitten bijna de hele dag binnen. Niet gek dus dat veel mensen een tekort aan vitamine D hebben. En dat kan ernstige gevolgen hebben op onze gezondheid. Is het probleem echt zo groot, en hoe kom je aan voldoende vitamine D om de winter door te komen? Down to Earth zocht het voor je uit.
Lowtech

Ook de trein kan zuiniger

De trein is het zuinigste vervoersmiddel in vergelijking met de auto of het vliegtuig. Tenminste, als de trein goed vol zit en niet te vaak stopt.
Lowtech

De neveldouche: duurzame decadentie?

Een dagelijkse warme douche is moeilijk vol te houden in een wereld zonder fossiele brandstoffen. De neveldouche biedt een mogelijke oplossing.
Lowtech

Te veel verbranding, te weinig vuur

Houtstook zorgt voor luchtvervuiling, maar kan veel efficiënter worden ingezet dan je denkt, stelt Kris de Decker.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons