De paradox van energie-efficiëntie stelt dat de komst van een energie-efficiënte technologie meestal niet tot minder maar tot meer energieverbruik leidt. Dat komt omdat zuiniger technologie dikwijls nieuwe mogelijkheden of toepassingen met zich meebrengt. De televisie is daarvan een goed voorbeeld.
Hoewel een LCD-televisie per vierkante centimeter schermoppervlak zuiniger is dan een klassieke beeldbuis, bracht de komst van de technologie geen zuiniger televisietoestellen met zich mee. De vooruitgang in energie-efficiëntie werd in plaats daarvan omgezet in steeds grotere beeldschermen.
Die trend heeft intussen zijn grenzen bereikt. Televisieschermen kunnen niet tot in het oneindige groter worden, want ze moeten ook nog in de huiskamer passen. Maar de paradox van energie-efficiëntie laat zich zo gauw niet kisten. De evolutie van LCD- naar LED-technologie (een zuiniger variant van de LCD-televisie) maakt opnieuw grotere beeldschermen en nieuwe toepassingen mogelijk. Alleen duikt het resultaat daarvan nu buiten de muren van de woonkamer op, in de vorm van het digitale reclamepaneel.
Vooral de digitale billboards doen de wenkbrauwen fronsen. Ze hebben meestal een schermoppervlakte van 50 tot 100 vierkante meter, al werd er in Den Haag onlangs eentje aangeknipt van meer dan 260 vierkante meter. Het energieverbruik van deze schermen is navenant. Een Amerikaans onderzoek uit 2010 berekende dat een doorsnee LED-billboard tussen de 60.000 en 320.000 kWh per jaar verbruikt. Dat is ongeveer 10 tot 45 keer meer dan een traditioneel reclamepaneel dat ’s nachts wordt verlicht met halogeenlampen, of evenveel als 280 tot 1.500 televisies.
Het energieverbruik ligt een stuk hoger dan wat je louter op basis van de schermgrootte zou verwachten, omdat digitale reclamepanelen moeten opboksen tegen het daglicht en daarom een erg hoge helderheid vereisen. Digitale billboards zijn een gedroomde kans voor adverteerders en een goudmijn voor reclameverkopers. Ze tonen geanimeerde advertenties die geen enkele consument kan wegzappen. Bovendien kan het scherm aan meerdere adverteerders tegelijk worden verhuurd, die omwille van de grotere impact toch evenveel betalen als voor een exclusieve, statische advertentie.
Natuurlijk zullen digitale billboards op hun beurt efficiënter worden. Een winst die logischerwijze zal worden uitgevlakt door het groeiende aantal reclameschermen, en door billboards met steeds grotere afmetingen. Het netto resultaat kan alleen maar meer energieverbruik zijn. Energieverbruik dat er zonder de efficiënte LED-technologie nooit was geweest.
Geef een reactie