Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > De Activist > Lars Keizerswaard

Taxibaan taakstraf

Een groep van 31 activisten van Milieudefensie bezette op 2 juni 2006 een buiten gebruik zijnde taxibaan van Schiphol. De actie was een protest tegen het oprekken van de geluids- en milieunormen van Schiphol. De actievoerders ketenden zich aan elkaar en aan olievaten vol beton vast. Na drie uur werd de baan ontruimd. Dat de kans op een arrestatie – bij hoge uitzondering – groot was, wisten de deelnemers wel. Maar niemand rekende op zo'n zware veroordeling. Een aantal jaar daarvoor waren activisten van Milieudefensie zelfs op de vleugel van een vliegtuig geklommen, met een boete als gevolg. Dat was deze keer wel anders. Iedereen kreeg 40 uur taakstraf, voor betreden van verboden terrein en in gevaar brengen van het vliegverkeer. Beroepen hadden geen zin, onlangs moest iedereen langs de reclassering. Waren ze ineens 'taakstraffers'. Maar wie zijn zij eigenlijk?

Lars Keizerswaard

Lars Keizerswaard, 31
IsGeitenhouder
Missie nog niet uitgevoerd

“Doe mij alsjeblieft een enkelband”

“Ik heb een gratieverzoek ingediend bij de Koningin, dat wordt beoordeeld door het Gerechtshof. Ik heb namelijk een geitenboerderij met honderd geiten, die kan ik niet zomaar in de steek laten. Het is afgewezen, maar ik ga het opnieuw indienen. Mijn toenmalige compagnon, die ook veroordeeld is, is namelijk uit de zaak gestapt. Nu draai ik de boerderij alleen, dat is een nieuwe situatie. Ik vraag een alternatieve straf. Elektronisch huisarrest bijvoorbeeld, met zo’n enkelband. De dame van de reclassering heeft veel begrip. Helaas heeft zo’n gratieverzoek geen opschortende werking. Een onmogelijke situatie.

Zeker, ik wist waar ik aan begon toen ik meedeed, maar toen had ik dit bedrijf nog niet gekocht. Ik vind straf terecht, want ik ben op verboden terrein geweest. Toch sta ik achter de actie, want het doel was dit waard. De zware veroordeling heeft waarschijnlijk te maken met repressief beleid uit angst voor terrorisme. Ik vind niet dat we het vliegverkeer in gevaar gebracht hebben. Alles was goed uitgezocht, er werd doorlopend naar de verkeerstoren geluisterd. Onveilig voelde ik me alleen toen de politie me kwam losslijpen. Daar heb ik brandwonden aan overgehouden.

Ik kwam bij Milieudefensie door mijn studie Milieukunde. Ik liep stage bij de campagne ‘Trek de Groene Grens’, waarvoor ik de jongerenfietstocht organiseerde. Daarna ging ik bij het klimteam. Met mijn werk heeft dat nooit problemen opgeleverd. Destijds was ik eigen baas, coördinator van een studievereniging. Aan sommige mensen in mijn omgeving kan ik de situatie niet uitleggen, maar degenen aan wie dat wel kan, zijn trots.”

Meer "Taxibaan taakstraf"

Taxibaan taakstraf

Nico Oorebeek

Nico Oorebeek, 66
IsGepensioneerd
Missie wijkdienstverlening – schuttingen afbreken, folders rondbrengen, schoffelen, bladblazen op speeltuinen.

Taxibaan taakstraf

Rozemarijn Warning

Rozemarijn Warning, 36
IsProjectcoördinator opleidingstrajecten en trainer, parttime teamleider bij een supermarkt
Missie plantjes verpotten in een tuincentrum

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: De Activist Tags: luchtvervuiling, vliegverkeer Verschenen in: Down to Earth 01 (okt 2010) Activisten: Taxibaan taakstraf

A. Opmeer

A. Opmeer

Schrijver

Oud-hoofdredacteur van Down to Earth.

  • Volg A. Opmeer op Twitter @OpmeerD2E
  • annemarie.opmeer@downtoearthmagazine.nl
  • Alle artikelen van A. Opmeer op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

In actie

In actie tegen luchtvervuiling: Margarita Vossen

Margarita Vossen ziet als huisarts de impact van de vervuiling op de gezondheid van mensen. Ze zet zich in tegen privéjets en wil de zorg verduurzamen.
Lowtech

Wist je dat… een elektrisch vliegtuig niet veel verder zou komen dan een elektrische auto?

Elektrisch vliegen, zou het een oplossing zijn voor de klimaatschade en overlast van de luchtvaart? Kris de Decker rekent het voor ons uit. En de uitkomst valt nogal tegen.
De Activist

Boekenclubs voor het klimaat: Esther Parigger

Behalve gezellig, zijn boekenclubs een geweldige manier om kennis en ideeën over klimaatverandering uit te wisselen. Esther Parigger en haar collega’s aan de Hogeschool van Amsterdam smeden nieuwe samenwerkingsverbanden rondom duurzaamheid.
De Activist

Caring for the climate: Patrick Deckers

De aanpak van de vogelgriep moet helemaal anders, vindt Patrick Deckers van Caring Doctors.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons