Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Boeken en films > Kijktips > Film: Safari volgt trofeejagers met koele afstandelijkheid

Film: Safari volgt trofeejagers met koele afstandelijkheid

Wendy Koops | 15 september 2017 |

Wat bezielt mensen om leeuwen, tijgers of olifanten dood te schieten en er vervolgens breed lachend mee op de foto te gaan? In plaats van ze direct met pek en veren te overgieten, volgt de documentaire Safari enkele van deze trofeejagers met een koele afstandelijkheid en nietsontziende scherpte.

In de voormalige Duitse kolonie Namibië richt filmmaker Ulrich Seidl zijn lens op de mens in plaats van het dier. In combinatie met prachtige tableaus waarin de jagers hun passie proberen te verklaren, levert dit veelzeggende momenten op.

Is dit iets wat eigen is aan de mens, zoals het ook in de meeste huiskatten zit?

“Goed gevochten, vriend”, mompelt een jager tegen zijn prooi – alsof hij ooit enige kans maakte. Het gaat over ‘zweet’ in plaats van ‘bloed’, de dieren worden stelselmatig een ‘stuk’ genoemd en als het schot technisch maar klopt, dan is er niks om je schuldig over te voelen. Al dat jargon en de rituelen, waaronder die triomfantelijke kiekjes, kunnen niet verbloemen dat het de geportretteerden om de kick gaat. Om de intense concentratie en de adrenalinestoot als het eenmaal is gelukt.

Is dit iets wat eigen is aan de mens, zoals het ook in de meeste huiskatten zit? Roept jagen daarom zoveel emoties op, omdat mensen dat niet willen erkennen? We kunnen wel lachen om de manier waarop de jagers hun gedrag goedpraten, maar doen we – als we eerlijk zijn – niet soms hetzelfde? Zijn we niet indirect medeverantwoordelijk voor het gebrek aan leefruimte voor wilde dieren, de massa-extinctie van dit moment, de bio-industrie?

Het is fantastisch hoe Safari in slechts anderhalf uur tijd al deze vraagstukken impliciet aanraakt. Er wordt geen duiding of uitleg gegeven, dus niet iedereen zal alle lagen van het verhaal meekrijgen. Maar door de opbouw van de scènes probeert Seidl de kijker wel tot bepaalde inzichten te dwingen. Zo zijn de eerste slachtoffers dieren waarmee veel kijkers geen band zullen hebben. De algemene verontwaardiging is ongetwijfeld stukken groter bij de giraf die als laatste de pineut is. Blijkbaar vinden we het doden van een giraf erger dan het doden van een koe. De parallel uit Animal Farm, dat sommige dieren meer gelijk zijn dan andere dieren, wordt hier doorgetrokken naar de positie van de zwarte werknemers. De illusie dat de bevolking van de trofeejacht meeprofiteert, wordt doorgeprikt met stille portretjes van het personeel bij hun armoedige hutjes. Zij zijn afgescheept met wat schamele restjes vlees van de giraf die zij hebben gevild en ontleed. Terwijl de rest van het beest straks als trofee in een Europese huiskamer hangt.

Safari, vanaf 15 september in de bioscoop.

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Kijktips Tags: jacht Verschenen in: — Down to Earth 42 (augustus 2017)

Wendy Koops

Wendy Koops

Wendy Koops is journalist

  • Volg Wendy Koops op Twitter @KoopsWendy
  • Alle artikelen van Wendy Koops op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Natuur, Politiek, Visserij, Water

Waarom er geen einde komt aan de walvisvaart

Het walvisseizoen is ten einde en voor het eerst in dertig jaar keren er Japanse walvisschepen leeg terug. Is er nu eindelijk een eind gekomen aan de walvisjacht? Dat blijkt een ingewikkeld verhaal.
De Activist

Ellen Mookhoek

Paardenvlees in de gehaktballetjes van IKEA of de lasagne van de supermarkt. De afgelopen maanden werd iedereen weer met zijn neus op de feiten gedrukt: we staan zo ver van ons voedsel af dat we geen idee hebben wat het is, waar het vandaan komt of wat ermee is gebeurd. Dit keer in de Activist drie vleeseters die hun ogen niet sluiten voor de realiteit (dat het vlees op hun bord van een dier komt): eco-jager Ellen Mookhoek.
Kijktips

Kijktips: klimaat op NPO, Ammodo Docs en Collectief Eigendom

Recensent Wendy Koops tipt: een regenwormdilemma, documentaires over grensverleggende wetenschappers en een film over collectief eigendom.
Kijktips

5 tips voor IDFA

Op woensdag 9 november gaat de 35ste editie van het IDFA van start. Met Oscarwinnaar en eregast Laura Poitras, verschillende competities en IDFA specials. Er draaien zo’n 300 films en documentaireprojecten in meer dan 20 bioscopen en festivallocaties in heel Amsterdam. Voor het gemak pikt Down to Earth er alvast een aantal voor je uit. […]
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons