Deze uitspraak van bioloog Edward Wilson oogstte onlangs veel kritiek. Maar Helen Kopnina, onderzoeker milieusociologie aan de Universiteit Leiden, verdedigt hem.
Soms heeft de vorming van een nieuw natuurgebied tot gevolg dat de bewegingsvrijheid van de lokale bevolking wordt beperkt. Dat is een gevoelige discussie, want in die gevallen worden arme mensen van hun land verjaagd en moeten zij hun traditionele levenswijze opgeven, zo stellen sommige antropologen. Natuurbescherming gaat gek genoeg vaak over deze mensenrechten, en niet over dieren en ecosystemen. Helen Kopnina hekelt deze antropocentrische benadering. Zij vindt uiteraard dat de rechten van mensen gerespecteerd moeten worden, maar vindt ook dat de rechten van niet-mensen ondergesneeuwd zijn geraakt in de discussie. Het nieuwe boek van de beroemde bioloog Edward Wilson Half-Earth werd met kritiek onthaald. In het verlengde daarvan wil Kopnina de discussie openen over het daadwerkelijk delen van de planeet op basis van gelijke rechten voor álle soorten op aarde. Hierover schreef zij een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Biological Conservation.
U vindt dat we de halve aarde voor natuur moeten reserveren?
“Ja, het is een oproep tot meer morele verantwoordelijkheid van onze kant voor de natuur. Met mijn stelling wil ik vooral een discussie opstarten over wat rechtvaardig is voor dieren, planten en andere levende soorten. Helaas is het op dit moment helemaal geen realistische discussie, want de vraag wat rechtvaardigheid is, wordt beantwoord door maar één diersoort. Wij als mensen beslissen wat rechtvaardig is. Het erge is dat de moord op andere levende wezens nu als toelaatbaar wordt gezien. We hebben het er niet eens over, het wordt totaal buiten de morele beschouwing gelaten. En dus hebben we het zeker ook niet over het opzij zetten van natuur in het belang van de dieren zelf.”
Uw collega-wetenschappers kijken er anders tegenaan?
“Er zijn collega’s die hetzelfde denken. Ik heb vooral kritiek op een aantal specifieke collega’s, die ik dan ook met naam heb genoemd. Zij staan voor een type sociaal-wetenschappers dat helaas het wetenschappelijke veld domineert. Zij zien milieurechtvaardigheid als gelijkstaand aan sociale rechtvaardigheid en hebben het over de verdeling van milieubaten en –risico’s.
Baten zijn dan de natuurlijke hulpbronnen en de risico’s zijn zaken als vervuiling. Arme mensen die niet het juiste deel van de baten krijgen: dat is sociaal onrechtvaardig. Maar de dieren en planten waar het bij natuurbehoud eigenlijk over gaat, blijven totaal buiten beschouwing. We hebben het over maar één diersoort: de mens. Terwijl die juist het probleem vormt voor de natuur. We zijn nu met 7,5 miljard mensen; roofdieren die bovenaan de voedselketen staan. We consumeren samen teveel, want we zijn met teveel.”
Begrijpt u hun kritiek wel?
“Absoluut. Rijken hebben een groot deel van onze hulpbronnen opgeslokt, en de problemen van arme mensen worden alleen maar groter. Daarom moeten we hier beginnen, in Nederland en in Europa, en niet bij arme mensen in het Zuiden. Zij zijn helemaal het doel niet van natuurbescherming; natuurbescherming moet gaan over een rechtvaardige behandeling van álle levensvormen.”
Het doel van natuurbehoud zou zoveel mogelijk biodiversiteit moeten zijn?
“Precies. Hier zijn gelukkig ook goede voorbeelden van. Zo organiseerde de Partij voor de Dieren vorig jaar een inzamelingsactie. Met het opgehaalde geld werd natuur aangekocht in het Drentse Daarle. Voor die partij betekent natuur beheren: de natuur aan haar lot overlaten. Dat kunnen we in Nederland doen, want we hebben het geld ervoor. We zouden op veel grotere schaal land moeten opkopen en teruggeven aan de natuur.
De natuur haar gang laten gaan; dat gaat over het verschil tussen deep en shallow ecology. Bij laatstgenoemde bescherm je de natuur, omdat het voor jezelf beter is, terwijl deep ecology spreekt over de intrinsieke waarde van de natuur en het beschermen om het beschermen. Vanuit dat vertrekpunt kom je op dierenwelzijn. De volgende stap is dierenrechten, maar daar zijn we nog niet aan toe. Het is toch moeilijk voor ons als mensen om ons los te maken van ons antropocentrisme.”
Er worden wel stappen gezet. Zo worden aan chimpansees in gevangenschap rechten toegewezen en in de grondwet van Bolivia wordt Moeder Aarde beschermd. Hoe ziet u dat?
“Ik zal twee voorbeelden geven. Als ik op straat stap en ik word aangereden en overlijd, dan is dat een ernstige affaire. De chauffeur wordt vervolgd. Als hetzelfde gebeurt met een kat, dan gebeurt er niks. Dan is er alleen een dode kat, geen ophef. Het tweede voorbeeld: we houden honden en katten. Een van de eerste dingen die we doen is deze dieren ‘helpen’, ze steriliseren of castreren. Het recht op reproductie wordt ze direct ontnomen. In onze maatschappij bestaan totaal geen basisrechten voor dieren.”
Ik zie wel praktische bezwaren bij, bijvoorbeeld, het niet steriliseren van katten.
“Dan zeggen we: er zijn teveel katten. Maar nooit zeggen we: er zijn teveel mensen. Ook daar zien we die antropocentrische benadering in terug. En dan hebben we het nog over katten, die we speciaal als gezelschapsdier hebben gefokt en die we liefhebben. Niet eens over ‘ongedierte’, daar nemen we het helemaal niet voor op.”
Hoe zijn de reacties op deze voorstellen?
“Die zijn extreem. Collega-wetenschappers nemen woorden in de mond als racisme en ecofascisme. Als ik zeg dat ik dieren gelijke rechten gun, reageren mensen direct: ‘Oh, dus je vindt mensen niet zo belangrijk?’ Maar dat heeft niemand ooit gezegd. Ook extreme bewegingen als Animal Liberation Front en Earth Liberation Front hebben nooit een mens omgebracht. Omdat alle leven belangrijk is.
Ik denk dat die karikaturen vooral gevoed worden door angst. Als we alle rechten gelijktrekken, is de mens niet meer de belangrijkste soort, en dat vinden mensen geen prettige gedachte. Maar het betekent niet dat mensen dood moeten of vreselijk zijn.”
Ziet u dit al meer op de maatschappelijke agenda komen?
“Ja, dat gebeurt en dat is een goede ontwikkeling. Net als het mensenrechtendebat indertijd is dit een revolutionaire discussie. Mensen die opkomen voor dierenrechten worden nu nog belachelijk gemaakt, maar zo begon het ook met vrouwenrechten en de afschaffing van de slavernij. Natuurlijk is de situatie anders, want slaven en vrouwen kunnen praten en dieren kunnen dat niet. Dus heb je voortdurend mensen nodig die de dieren verdedigen.
Ik probeer met mijn artikel de discussie levend te houden, zodat antropologen worden gedwongen om niet verder te gaan met het idee: wij mensen eerst. Ik vind het bevoordelen van één diersoort boven alle andere een vorm van racisme en dat maakt me kwaad. Die kwaadheid helpt me om te gaan schrijven.”
Piet Mout zegt
Het standpunt van Wilson en Kopnina lijkt mij slechts een eerste stap in de goede richting. In boeken De Halve Aarde en in Nederland Wilde Apen van Frank Berendse wordt nu eindelijk gepleit voor een rigoreuze aanpak van de ook voor mensen (voor de mensheid) bedreigende grootschalige inkrimping van het natuurlijk areaal op aarde. Daar zullen we iets mee moeten en dan ook nog eens tegelijkertijd de groei van de wereldbevolking naar 11miljard en de toename van de welvaart voor al die mensen proberen op te vangen. We zullen radicale stappen moeten durven zetten om dit mogelijk te maken. Het gaat dan niet meer alleen om mensenrechten en dierenrechten, maar ook om plantenrechten (lees The Brilliant Green en je begrijpt waarom ook planten rechten moeten krijgen) en uiteindelijk om rechten voor ecosystemen. Die gedachte zal met kracht moeten worden uitgedragen door een nieuwe natuurbeweging. In Nederland is de natuurbeweging hopeloos versnipperd en daardoor krachteloos. Inmiddels door de politiek ook volledig gemarginaliseerd. Het wordt daarom hoogtijd dat al die verschillende natuurorganisaties de krachten bundelen tot een sterke club met macht en geld. Fuseer SBB, NM en de Provinciale Landschappen. Floron, Sovon, Ravon, Zoogdierenvereniging, mycologische vereninging enz. ook samenvoegen. KNNV, IVN en al die andere natuurstudie en beschermingsclubjes met hun eigen belangetjes ook. Vervolgens samen met PVDD en GL de politiek en de landbouwlobby aanpakken en in gezamenlijkheid op grote schaal grond opkopen en op een verstandige manier omzetten naar natuur.
Hans Potters zegt
Wat zou je denken van het feit, dat wij in ons voortbestaan als menselijke soort afhankelijk zijn van de dieren- en plantenwereld? Met dit terecht bekritiseerde antropocentrisch denken zagen we dus de tak af waarop we zitten. Het wordt tijd, dat we onszelf ook als zoogdier gaan zien. De materie van ons lijf vormt de heipalen waarop het gebouw van ons geestelijk leven rust. Als die omvallen, blijft er van ons mens zijn niets over, iets wat je ziet gebeuren bij iemand die dementeert. De mens is echter wel de enige diersoort die verstandig en verantwoord met dieren en planten zou kunnen omgaan, mits hij zich niet via stompzinnige ideologieën, bv ons ‘vrije-marktfundamentalisme’, boven de materie verheft. Wie in geld denkt, zal door het geld omkomen.
Zondervan zegt
Met beide heren ben ik het eens! Vandaag reageerde ik op een ‘duurzaam ontwikkelings’site’ waar ik dit aansneed. Ik was niet verbaasd dat de reactie niet geplaatst werd….
Voor je het weet word je inderdaad verweten racistisch te zijn en ja…langzamerhand voel ik me ook zo. Racistisch in de zin dat ik tégen het nog vaker dan 1x verder ‘voortplanten’ ben van de enige soort, die de aarde het meest bedreigt,…de mens!
Er is maar 1 menselijk ras en zelf opgegroeid in het Verre Oosten, Afrika en afgestudeerd op Midden Amerika… wil ik niet denken in ‘kleur’…
Het is materie die nog, passend bij etnocentrisme/egocentrisme, geweerd wordt, terwijl allerlei diersoorten en plantensoorten massaal uitsterven!
Debet hieraan zijn ook de religies, wereldwijd!…’Gaat heen en vermenigvuldigd U’…Ze vergaten erachter aan te ‘onderrichten’ dat dat slechts 1x pp zou moeten om de aarde leefbaar te houden…voor mens, dier én plant.
Alles omdat het ‘Gods wil’ is en om de kerken vol en volgzaam te houden. De kerken in EU lopen leeg, hetgeen weer andere gevolgen heeft..
Een nieuwe religie…genaamd ‘de Kerk van het Narcistisch Hedonisme’ groeit razend snel…
De echt goed ethisch ontwikkelde mens weet inmiddels steeds beter dat voortplanting verdere ontwikkeling én preservatie van de aarde ernstig in de weg staat.
Er zal steeds minder arbeid en landbouw land te verdelen zijn én voedsel én water raken snel op.
De aarde zal krimpen, alleen ’ten gunste’ van de steeds meer oprukkende leeggeroofde oceanen…
Krachten die er belang bij hebben steeds meer het menselijke ras te stimuleren zich voort te planten, beogen overduidelijk steeds vaker slavernij. Immers te weinig arbeid en basisbehoeften doet de waarde van de mens An Sich ook steeds forser dalen.
De devaluatie van de mens is begonnen bij de overschreiding van de kritieke balans tussen alle levende organismen op deze aarde. Zeer ten onrechte waant de mens zich winnaar…hij zal de grootste verliezer zijn door eigen toedoen!
Zoönosen nemen toe en degeneratie van de soort eveneens. Steeds vaker moeten kinderen beugels vanwege degeneratie en ook het baren van kinderen verloopt steeds moeizamer. Hoewel dit diverse generaties zal duren zijn de tekenen al wel aanwezig.
Om over gedeformeerde, gedomesticeerde rassen nog maar te zwijgen. Honden wiens brein uit de schedel knalt, honden die niet kunnen ruiken of fatsoenlijk ademen, mini-paardjes die de hedonistische mens als knuffeldier fokt.. De gruwelijke omstandigheden waaronder steeds meer dieren moeten leven, puur omdat de mens geen ruimte meer wenst te maken voor zijn aanschaf…die sowieso vaak niet in huis gehouden zouden moeten worden..
De aarde keert zich nu massaal al tegen zijn bewoners…die blind en verdoofd weigeren te luisteren naar de medebewoners die minstens evenveel rechten hebben…
Om dit proces nog te keren is snelle bewustwording dringend noodzakelijk!
David Webb zegt
Wel, ruim 2/3de van deze ‘aarde’ is water. Van dat resterende 1/3de is slechts enkele procenten bebouwd. Dat lijkt me bijgevolg wel snor te zitten.
Met de bevolkingsdichtheid van Tokyo, krijgen we 13 miljard mensen – of bijna het dubbele van de huidige wereldbevolking – op een land als Groenland. Kunnen we de rest van de wereld aan de natuur laten. We bevoorraden ons dan met enkele biomassatankers uit de rest van de wereld, kwestie van het warm te hebben. Gelukkig warmt de aarde op, bijgevolg zullen we steeds minder van die biomassatankers nodig hebben. En zullen we voor de Groenlandse kust … makreel kunnen vissen.
Gigantisch rendabel ook: ontzettend véél kilometer minder water- en elektriciteitsleiding. WorldTel Co. levert je internet met slechts enkele antennes. Alle wegen kan je vervangen door fietspaden. En die fiets, die huur je met een kaart. Waarom zou je een fiets kopen ? Dezelfde kaart waarmee je de supersnelle trein van WorldMove Co. neemt (= het treinspoor in Groenland). Luchthavens heb je ook niet meer nodig. Waar zou je naartoe vliegen ? Stel je voor: géén CO2 (= meststof voor planten) brakende auto’s of vliegtuigen meer.
What a wonderful world !
repelsteeltje zegt
dat zou heel goed plan zijn prop al die mensen die zich zograag willen voortplanten maar op die andere helft ik maak geen grapje mensen hebben de hersens om na te denken maar ze doen het niet hou eens op met fuckie fuckie doen 2 kinderen is genoeg en als de econimie daardoor niet draaiende gehouden kan worden????Jammer dan gaan we toch lekker terug naar the simple life!We hebben eten en drinken nodig en een beetje ontspanning MEER NIET! God wat zou ik een dictator zijn maar dan wel voor de goede zaak hihi