De Europese Energieministers hebben vandaag besloten dat diesel en benzine voortaan voor nog maar 7 procent uit biobrandstof uit voedsel mogen bestaan, waar dit voorheen 10 procent bedroeg. Sommige landen – waaronder Nederland – pleitten voor 5 procent, andere lidstaten juist voor een hoger percentage. Milieuorganisaties zijn blij met het bereikte compromis, maar teleurgesteld over het verzet van veel landen tegen de inperking.
Biobrandstoffen werden zo’n tien jaar geleden gezien als een klimaatvriendelijk alternatief voor diesel en benzine, maar onderzoek in de afgelopen jaren heeft het ongelijk hiervan aangetoond. Zo is volgens een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving uit 2008 dat het gebruik van biobrandstoffen niet per se goed is voor het klimaat. Ook de biodiversiteit heeft te lijden onder het gebruik van land voor biobrandstoffen. Bedrijven hebben als gevolg van het biobrandstoffenbeleid wereldwijd nu al miljoenen hectares land verworven, veelal ten koste van lokale voedselproducenten en ten koste van de lokale natuur.
Eerste stap
Milieudefensie en ActionAid voeren al geruime tijd strijd tegen het Europese beleid dat het gebruik van biobrandstoffen promoot. Ze zijn blij met het bereikte compromis, maar teleurgesteld over het verzet van veel landen tegen de inperking.
Beide organisaties zouden graag zien dat dit compromis een eerste stap is om het gebruik van biobrandstoffen uit voedsel naar nul procent terug te dringen. “Biobrandstoffen leken tien jaar geleden een prachtige oplossing voor het klimaat en het milieu”, zegt Geert Ritsema van Milieudefensie. “Maar al snel bleek dat een vergissing. De teelt van biobrandstoffen zoals bijvoorbeeld palmolie leidt op grote schaal tot ontbossing in landen als Indonesië en Maleisië. Bovendien blijkt uit het laatste IPCC rapport dat biobrandstoffen zelfs méér klimaatschadelijke emissies kunnen veroorzaken dan fossiele brandstoffen”.
Landroof
Daar komt volgens Barbara van Paassen van ActionAid nog bij dat de teelt van gewassen voor biobrandstoffen in ontwikkelingslanden leidt tot landroof en het verdringen van de voedselproductie. Van Paassen: “Het lijkt op een discussie over paar procent meer of minder, maar het gaat over mensen. Uit berekeningen van ActionAid blijkt dat 1 procent biobrandstof voor de EU in calorieën gelijk staat aan voedsel voor 34 miljoen mensen. In een wereld waarin bijna een miljard mensen honger lijden is het volstrekt onacceptabel dat het voedsel van arme mensen wordt bijgemengd in onze benzinetanks.¨
Ook roepen beide organisaties de Tweede Kamer op om de bijmengverplichting op nationaal niveau verder naar beneden bij te stellen. De Tweede Kamer is al jaren kritisch op dit beleid en de meerderheid is voor een plafond van 5 procent, veel parlementariërs zien het liever nóg lager. De bijmengplicht werd in 2009 ingevoerd.
Geef een reactie