• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Iets

Iets

Thomas van Slobbe | 14 april 2013 |

Ze hadden ons verteld dat er wel dertig uilen in de boom zaten.

Mijn broer en ik stonden bij een oude dikke spar; de kragen opgeslagen, het hoofd diep in de nek.

Het was zondagmiddag, maart en bitterkoud. Stuifsneeuw gierde om ons heen.

“Daar,” zei hij.

“Waar?”, vroeg ik.

“Ja,” zei hij, “ik zie ze ook niet.”

Hij wees maar wat.

Steeds vanuit een andere hoek probeerden we de duisternis tussen de takken te doorklieven.

Zo’n boom, merk je dan, is bijna ondoordringbaar. Je mag al blij zijn als je een stukje van de stam kan zien. Zeker als het zo hard waait.

“Toch wel,” zei hij. “Daar.”

Hij wees naar dezelfde plek als eerst. Dit keer met iets meer overtuiging in zijn stem.

Vervolgens kwam hij met een eindeloze reeks van aanwijzingen waar ik geen touw aan vast kon knopen.

“Zie je die gebogen tak die recht vooruit steekt? Daarnaast, schuin daarachter dat kromme takje, en dan iets omhoog, tot je bij die andere tak komt en dan …”

Ik had de eerste tak al niet gezien.

“Man, man, man, wat is het koud,” probeerde ik het turen te beëindigen.

Dat heb ik vaker, buiten. Dan vraag ik me na een tijdje af waar ik eigenlijk mee bezig ben.

“Je moet hier gaan staan,” gaf mijn broer aan. “Je hoofd nog iets naar rechts, dan …”

En warempel, daar zag ik er één. Of nee, laat ik eerlijk zijn, daar zag ik iets dat er één kon zijn.

Een schim. Een vage vorm. Iets dat op een kop met oortjes leek.

Een vreemde opwinding maakte zich van me meester.

Het is toch wat anders als je hem zelf ziet.

Een echte ransuil. Voor het eerst.

“Zie je hem?”

“Ik geloof het wel,” zei ik. “Je bedoelt die zwarte vlek?”

“Ja, met die hoekjes! Die … daar … shit, nou ben ik hem ook weer kwijt.”

Ze hadden ons verteld dat er wel dertig uilen in de boom zaten. Dat konden ze afleiden uit de hoeveelheid poep en braakballen op de grond.

“Ransuilen,” hadden ze gezegd, “kruipen met z’n allen bij elkaar. Samen in een boom. Soms weken achter elkaar.”

Dat wilden we wel eens zien.

Maar goed, de duisternis viel in en verder dan die ene schaduw zijn we niet gekomen.

Dat vond ik, vreemd genoeg, wel mooi.

In onze maakbare samenleving hoor je daar zelden over praten: hoe mooi de dingen zijn die je net niet ziet. De wildheid buiten je bereik. De pracht die je vermoedt, maar nooit echt goed voor ogen krijgt.

Ook dat is duurzaamheid.

Thomas van Slobbe is directeur van de Stichting wAarde en thrillerauteur. Elk nummer deelt hij met ons een lichtvoetig verhaal over duurzaamheid.

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Columns, Thomas van Slobbe Verschenen in: Down to Earth 16 (apr 2013)

Thomas van Slobbe

Thomas van Slobbe

Schrijver

Thomas van Slobbe is directeur van Stichting Waarde en thrillerauteur.

  • Website van Thomas van Slobbehandvestantropoceen.nl
  • Alle artikelen van Thomas van Slobbe op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Bijlo, Columns, Interview

…een OERRR-kind

“Met Cheyenne?” “Hoi Cheyenne, met Vincent Bijlo van het milieu.” “O, cool, ben ik ook van.” “Zeg, jij bent een echt stadskind uit Rotterdam he?” “Ja, nou, nu niet meer, komt door OERRR.” “OERRR?” “Ja, OERRR, van Natuurmonumenten. Hartstikke goed, omdat ik dus niet wist waar eieren vandaan kwamen.” “En nu wel, door OERRR?” “Ja, […]
Bijlo, Columns, Interview

…een boom langs de A27

“Boom…” “Dag, met Vincent Bijlo. Hoe voelt u zich?” “Oud, droevig en moe, zo droevig en moe. Sorry maar het is niet anders, ik doe niet mee aan dat positieve toppiegedoe van tegenwoordig. Je zult mij niet horen zeggen: Ach, ik ben al oud, ik maak graag plaats voor de vooruitgang, want het is geen […]
Columns, Thomas van Slobbe

Neem een boom

Neem een boom. Een prachtige eik of beuk. Het moet niet eens de mooiste boom uit de omgeving te zijn. Niet de oudste. Neem een gewone boom, prachtig als alle anderen in het altijd veranderende licht van de jaren en seizoenen. Een boom die door velen over het hoofd gezien wordt, maar er is altijd […]
Bijlo, Columns

Bijlo belt met… Barack Obama

Vincent Bijlo vroeg zich af: hoe zit dat nou met dat Clear Air Power Plan van Obama? "Dit plan, meneer Bailo, dit is de grootste stap die wij ooit hebben gezet op klimaatgebied. We need a change, a climate change. The answer is blowing in the wind. The sun is waiting for us."

Footer

Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Rob Dikkers op Op Achterhoekse akkers keert de natuur terug
  • Marijke Kortekaas op Inheemse toppers voor in de tuin
  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”

Lees ons papieren magazine

Lees Down to Earth 95

Contact

Redactieadres:
Willem Fenengastraat 19-23
1096 BL Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons