Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Boeken en films > Kijktips > Grote winkelketens? Die hebben we niet nodig

Grote winkelketens? Die hebben we niet nodig

Wendy Koops | 21 oktober 2021 | Reageer

Kunnen consumentenactivisme en systeemverandering samengaan? Misschien wel: onder het motto “Wat willen we nog minder?” wil documentairemaker Kees Brouwer een nieuwe beweging ontketenen. Dat doet hij met Reaction, een tegenhanger van grote winkelketens.

 

VPRO; Kees Brouwer bij Reaction-foodtruck

“Een deel van de samenleving wordt verslaafd gemaakt aan het kopen van goedkope rommel”, vertelt Kees Brouwer. “Ik vind dat iedereen recht heeft op kwaliteit, zonder dat het ten koste hoeft te gaan van duurzaamheid, milieu of mensenrechten. En dat hoeft niet per se duur te zijn.”

Het begrip Reaction, als tegenhanger van grote winkelketens, spookte al jaren door zijn hoofd. Zijn idee kreeg pas vorm toen hij zich realiseerde dat er eigenlijk voor alles wat we nodig hebben hoopvolle alternatieven zijn. “Als filmmaker maak ik de beweging zichtbaar. Ik hoefde dus alleen maar te vragen of ondernemers zich bij Reaction willen aansluiten.”

Brouwer wil de kijker laten zien dat je niet naar de Noordpool hoeft om ijsberen te redden. “Je kunt ook thuis je bijdrage leveren, door niet naar grote winkelketens maar naar Reaction te gaan.” De filialen verschillen van uiterlijk en assortiment, maar delen dezelfde kernwaarden. Ze zijn duurzaam, sociaal en lokaal.

Zijn documentaire is wat hij een “waargebeurend” verhaal noemt. Hij zit er nog middenin. “Ik heb eerst zelf wat ondernemingen benaderd, die allemaal ja zeiden. We zijn ze daarna gaan filmen. Vanaf het moment dat ik met een manifest en een teaser naar buiten kwam, hebben we ongelofelijk veel reacties gehad. Mensen bieden onbezoldigd hun diensten aan. Sommige mensen willen er geld in steken zonder er ook maar iets voor terug te hoeven. Uit alle hoeken van het land melden mensen zich aan. Het is echt een kettingreactie van mensen die uit overtuiging en idealisme voelen dat het anders moet. Ze doen heel verschillende dingen, maar denken allemaal: als we het samen doen, valt er echt wat te veranderen.”

Waar Reaction eindigt, is onduidelijk. Brouwer wil dat er een dynamische beweging ontstaat en probeert daar met iedereen die zich aansluit een goede vorm voor te vinden. Meedoen kan via vpro.nl/reaction.

De VPRO zendt de documentaire uit in het kader van de Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven. Brouwer staat daar die week met zijn ‘mental foodtruck’. De bus dient tegelijkertijd als etalage met producten van de verschillende filialen van Reaction. “Ik verkoop geen eten, ik heb alleen een boodschap: je kunt andere keuzes maken door bij ons te shoppen.”

Reaction, 16 t/m 24 oktober live op de Dutch Design Week.

Nieuwsbrief

Hoe vaak wil je mail van ons ontvangen?

Categorie: Kijktips Tags: consuminderen, duurzaam, lokaal Verschenen in: Down to Earth 67

Wendy Koops

Wendy Koops

Wendy Koops is journalist

  • Volg Wendy Koops op Twitter @KoopsWendy
  • Alle artikelen van Wendy Koops op Down To Earth Magazine

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Lijstje, Interview

Genoeg is genoeg

We moeten soberder leven, maar hoe doe je dat? Heleen van der Sanden, hoofdredacteur van het blad Genoeg laat zien hoe zij dat aanpakt.
De Activist

Thuis op vakantie: Hugo van Donselaar

Je bent een van de oprichters van Campspace, een platform waarop mensen een kampeerplek in hun eigen tuin aanbieden. Hoe kwamen jullie op dat idee? “We waren het massatoerisme zat. Waarom vliegen we massaal voor korte tripjes naar de andere kant van de wereld, en bezoeken we met miljoenen mensen per jaar steden als Barcelona […]
Kijktips

Nu te zien: Animal

In de documentaire Animal neemt regisseur Cyril Dion twee jonge klimaatstakers mee op een transformatieve reis door de wereld.
Kijktips

Kijk- en luistertips: De Ommezwaai, WaterBear en Wintergasten

Een podcastserie over wat bedrijven het laatste zetje geeft om te vergroenen, een schatkamer vol klimaatfilms en een bijzondere Wintergast.
Milieudefensie

Down to Earth is het platform voor groene journalistiek en opinie. Een initiatief van Milieudefensie.

Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Lou op “Je beroepen op nationale vrijheid is een vorm van egoïsme”
  • Hannes op Waar komt al dat stikstof vandaan?
  • André op Bedreigde dorpen
  • Inouschka Vander Parren op Waar komt al dat stikstof vandaan?
  • Eric van den Berg op Verwarm je huis (niet) met een theelichtje
  • Eric van den Berg op Verwarm je huis (niet) met een theelichtje
  • CJT Baarslag op Voorkomen is beter dan genezen

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Nieuwsbrief
  • Blijf op de hoogte
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons

We gebruiken diverse soorten cookies op deze website.

Bekijk welke cookies en zet ze aan of uit via de cookie-instellingen op deze site.

Met de hulp van  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

Wij gebruiken cookies zodat we ervoor kunnen zorgen dat de site goed voor je werkt en dat we je kunnen bieden wat je interessant vindt. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser, bijvoorbeeld zodat de website herkent wanneer je ons opnieuw bezoekt. Ook helpt het ons als redactie om te begrijpen wat je op onze website het meest waardeert.

Je kunt je cookiesettings aanpassen in de tabs aan de linkerzijde.

Noodzakelijke cookies

Zonder deze cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Cookies voor analytics

Op deze website gebruiken we Google Analytics om bezoekersstatistieken bij te houden. We laten geen IP-adressen opslaan en hebben de gegevens zoveel mogelijk geanonimiseerd.

Dankzij deze gegevens kunnen we de website beter maken.

We kunnen geen cookies plaatsen. Zonder cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.