Gerard Poels, 53
Missie Op de fiets naar het werk
Groene forensen
In april strijden bedrijven tegen elkaar om zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken. Deelnemers pakken vaker de fiets en het openbaar vervoer. Een van hen is Frido Kraanen. “Het regent minder vaak en er is minder vaak vertraging dan ik van tevoren dacht.” Dat weet ook Gerard Poels die elke dag naar zijn werk fietst en bijhoudt op welke fietsritten het regent. Het regent bijna nooit. Hoe belangrijk een efficiënt werkend openbaar vervoer is, weet Rikus Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV. “Er is maar één manier om mobilisten de juiste keuze te laten maken: een aantrekkelijke OV-dienst.”
Groene forensen: Frido Kraanen
Wat houdt het Low Car Diet in?
“In april gaan bedrijven met elkaar de strijd aan om zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken. Ik ga die maand niet langer met de auto van Zoetermeer naar Zeist (een rit van 40 minuten), maar pak de fiets en het openbaar vervoer. Eerst fiets ik zes kilometer naar het station, daarna reis ik met twee treinen en een bus naar Zeist en loop het laatste stukje naar kantoor. Daar doe ik 1 uur en 40 minuten over. Door al die overstappen is het lastig om rustig te zitten werken. Een logistieke uitdaging dus.”
Heb je eerder meegedaan?
“In september 2014 en vorig jaar oktober. Dat was spannend qua weer, maar het regende minder vaak en er was minder vaak vertraging, dan ik van tevoren dacht.”
Doen veel collega’s mee?
“Vorig jaar 37 en dit jaar 141. Dat is meer dan 10 procent van onze werknemers en daar zijn we trots op. Een aantal collega’s heeft hun rijgedrag permanent aangepast na deelname aan het Low Car Diet. Mij lukt dat logistiek gezien niet, maar ik rij in elk geval wel hybride.”
Wat is je persoonlijke drijfveer?
“Naast het feit dat het goedkoper is en bewegen gezond is, vind ik het vooral belangrijk in het kader van klimaatverandering. Dat is toch wel een van de grotere uitdagingen in de wereld en daar wil ik een bijdrage aan leveren. Bovendien: PGGM heeft, via het belegd vermogen van klanten, een forse besparingsambitie op CO2-uitstoot en is erg bezig met de transitie naar een circulaire economie. Dan kan ik als duurzaamheidsdirecteur natuurlijk niet achterblijven.”
Paul zegt
Ik ben een test-commentaar. Haal me maar weg als je dit gezien hebt.
roland zegt
“Mits goed toegepast, kan ov per reizigerskilometer veel duurzamer en schoner zijn dan de auto”
Met de huidige bezettingsgraad lukt dat niet, jammer dat niet gezegd hoe die bezettingsgraad veel hoger moet worden.
Een hogere max snelheid, waar OV belangenbehartigers vaak voor zijn, maakt het OV juist minder duurzaam.
Misschien samenwerken met de veel duurzamere en schonere fiets?