De aandacht voor ons eten is nog nooit zo groot geweest. Daarbij gaat het al lang niet meer alleen over “het grote genieten”, ook het (vaak nogal lelijke) verhaal achter ons voedsel wordt steeds vaker verteld. Een podium waar die twee mooi samenkomen is het Food Film Festival, dit jaar voor het eerst in mei en op een grotere locatie: de Westergasfabriek in Amsterdam.
Anders dan op veel andere filmfestivals stikt het hier van de jonge mensen (logisch, het is een initiatief van Youth Food Movement) en is er een fijne mix van denkers en doeners.
Dat samenkomen van praktijk en theorie zie je ook in het programma terug. Zo is er bijvoorbeeld de wereldpremière Het nieuwe eten over chef-kok Jonathan Karpathios, die onder het motto ‘wil je weten waar je eten vandaan komt, teel het dan zelf’ zijn eigen gewassen verbouwt. Over zijn ideeën over ‘het nieuwe eten’ – écht eten volgens de seizoenen, met respect voor dier en milieu – geeft hij een masterclass waarin live gerechten worden bereid, die het publiek ook kan proeven.
In het Grote Visserij Debat wordt onder meer besproken waarom Nederlanders vooral vissticks, tilapia uit de vriezer en tonijn uit blik kopen en daarom 80 procent van de Noordzee-vis naar het buitenland gaat. Er zijn films over duurzame visserij in Toscane (The Knights of the Lagoon), een vermeend verband tussen zalmkwekerijen en wildezalmsterfte (Salmon Confidential) of de laatste twee Nederlandse haringschepen (Hollandse Nieuwe) en daarnaast geven de Goede Vissers een workshop vis fileren.
Verder is er naast de talkshow De strijd om ons zaad, waarbij naast de vraag wie is eigenaar ook het wel of niet gebruik van genetische modificatie wordt besproken, een keynote van de door Time Magazine tot meest innovatieve boer ter wereld uitgeroepen Amerikaans Joel Salatin. Zijn eigen winstgevende bedrijf bewijst dat kleinschalig niet per se de norm hoeft te zijn als je geen kunstmest wil gebruiken.
Aandacht voor de werkers in het veld is er ook: voor de seizoensarbeiders die ieder jaar de bikkelharde grauwe Indiase woestijn in trekken om er zout te winnen (My Name Is Salt) en voor de tienduizenden tomatenplukkers in Amerika (Food Chains). Moderne slavernij, vinden uitvoerend producenten Eric Schlosser (Fast Food Nation, onlangs in Nederland voor de nucleaire top) en Desperate Housewives-ster Eva Longoria. Slechts een greep uit een veelzijdig en internationaal programma, dus bekijk het vooral zelf.
Geef een reactie