Tori Tsui (27), klimaatactivist en schrijver uit Hongkong, is met haar ruim 30.000 volgers op Instagram een echte klimaat-influencer. “Juist nu het door de pandemie moeilijk is om de straat op te gaan, zijn sociale media belangrijk voor de klimaatbeweging om gesprekken te blijven voeren, bewustwording te creëren, te mobiliseren en te groeien.” Vanuit haar woonplaats Bristol probeert ze bij haar volgers gesprekken op gang te brengen over online representatie binnen de klimaatbeweging.
Waarom koos je voor Instagram-activisme?
“Ik wilde natuurfotograaf worden, en deelde mijn fotografie op Instagram. Met die foto’s probeerde ik te laten zien op welke manieren dieren en ecosystemen bedreigd worden. Ik werd steeds politieker. Eerst nog in combinatie met de natuurfotografie, maar uiteindelijk deelde ik vooral mijn persoonlijke gedachten over de klimaatcrisis en de klimaatbeweging.
Begrijp me niet verkeerd: ik denk nog steeds dat binnen de klimaatcrisis de afnemende biodiversiteit een van de grootste problemen is, maar als intersectionele klimaat-activist wil ik het ook hebben over gemeenschappen van ménsen die net zo goed worden bedreigd door de klimaatcrisis en over het systeem dat de crisis heeft veroorzaakt.”
Wat deel je nu op je account?
“Ik vind dat er binnen de klimaatbeweging nog niet genoeg ruimte is voor de herverdeling van macht. We hebben niet nog een persoonlijkheidscultus nodig. Neem Greta Thunberg: we weten dat haar acties activisme toegankelijk hebben gemaakt voor veel jongeren, maar op de lange termijn is die vorm niet houdbaar. Zo veel aandacht voor één persoon legt niet alleen een onbeschrijfelijke druk op een tiener, het maakt ook dat we enorme verwachtingen scheppen van zogenaamde ‘leiders’ van de beweging. Ook van hoe een leider eruit zou moeten zien, en iedereen die deel uitmaakt van de beweging. Dat kan mensen vervreemden. Als de beweging niet inclusief is, of lijkt, ook niet op sociale media, wordt het onmogelijk om aan een rechtvaardige toekomst te werken. Bovendien: als je individuen op een voetstuk plaatst, zullen ze altijd teleurstellen – hoe perfect ze ook zijn. We horen mensen vaak zeggen dat Greta hun hoop geeft, maar vinden ze dat niet ook van collectieve actie? Inspireert dat niet net zo? Dit soort discussies wil ik voeren. Je hoeft niet op één persoon te bouwen, je kunt samen met je gemeenschap deel uitmaken van een beweging van hoop en verandering.”
Ben jij zelf niet zo’n leider, dan?
“Het is een paradox: ik pleit voor meer diversiteit in de stemmen binnen de klimaat-beweging en juist daarom krijg ik meer volgers. Ik weet nog niet precies hoe ik daarmee moet omgaan, maar het gaat me altijd om wat het beste is voor de beweging als geheel. Dan gebruik ik nu liever mijn rol en mijn volgers om daar een gesprek over op gang te brengen, dan dat ik stop. You’re doomed if you do, and doomed if you don’t. Dus blijf ik vragen stellen: hoe kunnen we ervoor zorgen dat we verschillende stemmen in de beweging vertegenwoordigen? En dat mensen hun privileges gebruiken, maar niet misbruiken? Vandaar het Pass The Mic-initiatief.”
Hoe werkt Pass The Mic?
“Het begon met Sir David Attenborough. Er was door het marketingteam besloten om van de ene op de andere dag met zijn account met 6,2 miljoen volgers te stoppen. Daartegen kwamen we in actie met een online petitie: we wilden hem ervan overtuigen zijn volgers aan anderen te geven. Ik zie stoppen echt als een enorme verspilling van zo’n platform: sociale media zijn nodig om te onderwijzen en te mobiliseren. En zeker in een pandemie is het een zeer krachtig middel om de klimaatbeweging in leven te houden. Zijn account werd gebruikt om onze planeet te promoten, maar de mensen die het meest vechten voor onze planeet krijgen geen aandacht.
Het was sowieso een vrij absurde situatie: Attenborough wist überhaupt niet eens wat Instagram was, hij is 94 jaar oud, leeft in quarantaine, heeft niet eens een eigen smartphone! Het waren de mensen die hem hielpen met de marketing van zijn film A Life on our Planet die een account met zijn naam als een geweldige marketingkans zagen. En ze hadden gelijk: binnen 5,5 uur had hij 1 miljoen volgers. Hij brak het record voor het snelst groeiende Instagram-account ooit! Toen marketing voor de film niet meer nodig was, zijn ze meteen gestopt met zijn account.”
Wat was het resultaat van jullie actie?
“Het heeft geleid tot gesprekken met de mensen die zijn account beheren. We hebben ze uitgelegd hoe ze klimaatactivisten – met name uit het Zuiden van de wereld – wél in de schijnwerpers kunnen zetten. Ze nemen het in overweging. Maar tot nu toe geeft Attenborough geen toestemming om iets anders te doen met zijn account: hij is erg beschermend als het gaat om het ‘merk’ Attenborough. Dus nee, ik verwacht niet dat we zijn account kunnen overnemen, maar hoop dat ze ons initiatief en het werk van activisten gaan delen. Dat is een eerste stap. Dit probleem zie je bij veel machtige leiders binnen de milieu- en klimaatbeweging: ze praten niet met de meest gemarginaliseerde mensen in gebieden waar de gevolgen van klimaatverandering tastbaar zijn. We proberen daarom ook andere invloedrijke mensen, merken en organisaties te overtuigen hun platform ‘uit te lenen’ aan activisten uit andere gebieden en met andere perspectieven.”
Op den duur geef ik zelf misschien wel al mijn volgers aan andere activisten en initiatieven. Instagram heeft me veel kansen gegeven, ik ben me daar bewust van en wil er verantwoordelijk mee omgaan. Ik zou het niet erg vinden om meer werk op de achtergrond te doen. Veel van mijn activistische werk, zoals onderzoek, lobbyen en plannen, speelt zich sowieso niet af op de voorgrond. Activisten op sociale media worden vaak meer gesteund en gevierd dan activisten aan de frontlinie, en ik wil juist geen deel uit maken van dat probleem.”
Geïnspireerd om meer (en andere) activisten te volgen op Instagram? Tori Tsui raadt de volgende accounts aan:
@treesnpeace
@greenysofi
@ninagualinga
@mitzijonelle
@climateincolour
@inamariaeshitoshikongo
Geef een reactie