De elektrische velomobiel is alles wat de elektrische auto wil zijn, maar niet is: een duurzaam alternatief voor de auto met verbrandingsmotor.
De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten — de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor. De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt.
Weinig mensen zien de fiets als een alternatief voor de auto op wat langere afstand. Zelfs in Nederland, het meest fietsvriendelijke land in de westerse wereld, is 77 procent van de verplaatsingen per fiets een rit van minder dan 5 kilometer.
De velomobiel, een ligfiets met een aerodynamisch koetswerk, biedt nochtans een interessant alternatief voor langere afstanden. Met de versies die zijn uitgerust met een elektrische hulpmotor, die de bestuurder ondersteunt bij acceleraties, is een kruissnelheid van 50 km/u lange tijd vol te houden. Zo kan je op ongeveer een uur tijd bijvoorbeeld van Amsterdam naar Utrecht (46 km langs de autosnelweg), of van Amsterdam naar Den Haag (59 km). Dit zijn routes waar zowel treinreizigers als autobestuurders meer dan eens veel langer dan een uur over hebben gedaan. Omdat een velomobiel ongeveer vier keer minder plaats inneemt dan een auto, zou de capaciteit van onze wegen bovendien verviervoudigen als we auto’s vervangen door elektrische velomobielen.
De elektrische velomobiel is alles wat de elektrische auto wil zijn, maar niet is: een duurzaam alternatief voor de auto met verbrandingsmotor. Een elektrische velomobiel verbruikt 50 tot 80 keer minder energie dan een elektrische auto zoals de Nissan Leaf, terwijl de actieradius minstens even groot is. Het opladen van 5 miljoen elektrische velomobielen vereist een elektriciteitsverbruik van 1,44 gigawattuur, of slechts 11 procent van de elektriciteit die windturbines in Nederland dagelijks leveren. Voor het opladen van 5 miljoen Nissans zou de elektriciteitsproductie door windturbines daarentegen negen keer groter moeten zijn dan ze vandaag is. Kortom, scenario 1 is realistisch, scenario 2 is dat niet.
Zelfs als we volop aan carpooling zouden doen, en er dus vijf mensen in elke elektrische auto zouden zitten, blijft het verschil in energieverbruik groot. Het opladen van 1 miljoen elektrische auto’s vraagt nog altijd 16,6 keer meer energie dan het opladen van 5 miljoen elektrische velomobielen.
De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger en daardoor een realistisch alternatief.
Geef een reactie