Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Lowtech > De elektrische velomobiel

De elektrische velomobiel

Kris de Decker | 15 december 2012 |

De elektrische velomobiel is alles wat de elektrische auto wil zijn, maar niet is: een duurzaam alternatief voor de auto met verbrandingsmotor.

De elektrische velomobielDe velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de beperkte actieradius van de fietser vergroten — de eerste door het optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de ondersteunende trapkracht van een elektrische motor. De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt.

Weinig mensen zien de fiets als een alternatief voor de auto op wat langere afstand. Zelfs in Nederland, het meest fietsvriendelijke land in de westerse wereld, is 77 procent van de verplaatsingen per fiets een rit van minder dan 5 kilometer.

De velomobiel, een ligfiets met een aerodynamisch koetswerk, biedt nochtans een interessant alternatief voor langere afstanden. Met de versies die zijn uitgerust met een elektrische hulpmotor, die de bestuurder ondersteunt bij acceleraties, is een kruissnelheid van 50 km/u lange tijd vol te houden. Zo kan je op ongeveer een uur tijd bijvoorbeeld van Amsterdam naar Utrecht (46 km langs de autosnelweg), of van Amsterdam naar Den Haag (59 km). Dit zijn routes waar zowel treinreizigers als autobestuurders meer dan eens veel langer dan een uur over hebben gedaan. Omdat een velomobiel ongeveer vier keer minder plaats inneemt dan een auto, zou de capaciteit van onze wegen bovendien verviervoudigen als we auto’s vervangen door elektrische velomobielen.

De elektrische velomobiel is alles wat de elektrische auto wil zijn, maar niet is: een duurzaam alternatief voor de auto met verbrandingsmotor. Een elektrische velomobiel verbruikt 50 tot 80 keer minder energie dan een elektrische auto zoals de Nissan Leaf, terwijl de actieradius minstens even groot is. Het opladen van 5 miljoen elektrische velomobielen vereist een elektriciteitsverbruik van 1,44 gigawattuur, of slechts 11 procent van de elektriciteit die windturbines in Nederland dagelijks leveren. Voor het opladen van 5 miljoen Nissans zou de elektriciteitsproductie door windturbines daarentegen negen keer groter moeten zijn dan ze vandaag is. Kortom, scenario 1 is realistisch, scenario 2 is dat niet.

Zelfs als we volop aan carpooling zouden doen, en er dus vijf mensen in elke elektrische auto zouden zitten, blijft het verschil in energieverbruik groot. Het opladen van 1 miljoen elektrische auto’s vraagt nog altijd 16,6 keer meer energie dan het opladen van 5 miljoen elektrische velomobielen.

De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger en daardoor een realistisch alternatief.

Kris de Decker is oprichter van Lowtech Magazine. Elk nummer geeft hij ons feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzamere samenleving. 

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Lowtech Tags: elektrisch rijden, fietsen Verschenen in: Down to Earth 14 (dec 2012)

Kris de Decker

Kris de Decker

Kris de Decker is oprichter vann Lowtech magazine. In zijn columns geeft hij feit en fictie rond een hightech oplossing voor een duurzame wereld.

  • Website van Kris de Deckerlowtechmagazine.be
  • Alle artikelen van Kris de Decker op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Interview, Mobiliteit

Saskia Kluit: “De fiets levert te weinig problemen op”

Nederland zit heel mooi in elkaar, vindt Saskia Kluit, toegankelijk en democratisch, en daar mag meer van gebruik gemaakt worden. De directeur van de Fietsersbond doelt dan niet alleen op de voordelen van de fiets. “De overheid ziet haar rol in problemen oplossen, maar mist zo kansen.”
De Activist

Groene forensen: Gerard Poels

Er wordt in Nederland heel wat af geforensd. Lang niet allemaal met de auto gelukkig. Rikus Spithorst reist consequent met het openbaar vervoer of de benenwagen en Frido Kranen doet een maand lang mee met het Low Car Diet (doel: zoveel mogelijk duurzame kilometers maken). Gerard Poels pakt iedere dag trouw zijn stalen ros naar zijn werk en houdt daarbij het weer bij. Hij ontdekte: "Het regent bijna nooit!"
Lowtech

De neveldouche: duurzame decadentie?

Een dagelijkse warme douche is moeilijk vol te houden in een wereld zonder fossiele brandstoffen. De neveldouche biedt een mogelijke oplossing.
Lowtech

Te veel verbranding, te weinig vuur

Houtstook zorgt voor luchtvervuiling, maar kan veel efficiënter worden ingezet dan je denkt, stelt Kris de Decker.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons