En ja hoor: Volkswagen is weer het bestverkochte automerk in Nederland. Alsof dieselgate nooit heeft plaatsgevonden. Hoe dat kan? In zijn commentaar in de vorige week verschenen Down to Earth zoekt redacteur Freek Kallenberg naar een verklaring.
“Ik wist nergens van”, beweerde Volkswagen-topman Martin Winterkorn toen bekend werd dat het autobedrijf onder zijn leiding jarenlang alles en iedereen heeft belazerd. De ‘milieuvriendelijke’ dieselauto’s bleken uitgerust met slimme software die ervoor zorgde dat de wagen in het testlaboratorium aan alle uitstootnormen voldoet, maar eenmaal op de weg wordt gereset naar een ouderwets ‘pittige’, maar ook ouderwets vervuilende stand. Want, zo beweert het concern tot haar verdediging: de autoconsument wil wel een bolide met minder brandstofkosten en minder bijtelling, maar tevens bij het stoplicht als eerste weg zijn. En dat gaat moeilijk samen met zuinig en schoon.
Maar Winterkorn wist hier dus niks van? Vreemd, want ambtenaren van de Europese Commissie zijn al jaren op de hoogte van de opmerkelijke verschillen tussen de laboratorium- en praktijktesten én het mogelijke gebruik van verboden software om vervuiling te maskeren. De Commissie zelf weet het dus ook, evenals het Europees Parlement. Maar niemand trok aan de bel. Waarom niet? Omdat, zo weet lobbywaakhond Corporate Europe Obvervatory, de auto-industrie in Brussel de regels bepaalt en niet andersom.
De Commissie zegt nu dat niet zij, maar de lidstaten, verantwoordelijk zijn voor de tests en het toezicht er op. Wisten de lidstaten dan van niets? Jawel hoor. In ons land heeft TNO al meermaals vastgesteld dat de prestaties in het lab en op de weg hemelsbreed van elkaar verschillen. In mei dit jaar publiceerde het nog een rapport waaruit blijkt dat auto’s – niet alleen VW’s – uitgerust met de ‘superschone’ Euro 6-dieselmotor in de rijpraktijk wel acht keer (sic!) de toegestane hoeveelheid stikstofdioxiden uitstoten. Dit onderzoek deed het instituut in opdracht van de inmiddels opgestapte staatssecretaris Mansveld. Zij weet daar dus ook van.
Toch hebben we erop moeten wachten tot deze oplichterij ook in de VS ontdekt werd voordat er eindelijk stappen worden gezet. Europa maakt nu meer haast met het verplicht stellen van het testen van auto’s op de weg zodat de werkelijke uitstoot wordt gemeten.
Mooi, maar de vraag is: willen we het wel weten? Ook als auto’s daardoor duurder worden, en vooral, minder ‘pittig’? Ik moet het nog zien. Eenmaal achter het stuur wil de automobiele consument maar één ding: plankgas de afgrond in. Dat hij of zij hiermee enorme schade toebrengt aan de gezondheid van anderen en het klimaat, is (even) jammer. Oud-ANWB-topman Guido van Woerkom verwoordde het in een interview ooit zo: “liever een jaar eerder dood dan minder hard rijden”.
hub cremers zegt
Ja heel ernstig.
ik verlies steeds meer het vertrouwen in de politiek, in de industrie had ik dat al lang niet meer, en terecht blijkt nu al weer.
heel jammer dat wij met zijn allen zo belazerd worden en dat deze figuren, die bewust sjoemelen toestaan, hier mee dreigen weg te komen.
waar blijft het respect voor elkaar en onze gezondheid?
erg beschamend wat er door arrogantie en hebzucht gebeurt.
hub cremers, bezorgde burger