Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Bijlo > Bijlo belt met.. Unilever

Bijlo belt met.. Unilever

Vincent Bijlo | 7 oktober 2019 |

Unilever

“Unilever…”

“Dag, met Vincent Bijlo, kan ik de heer Alan Jope even spreken?”

“Meneer Jope is niet bereikbaar. Waar gaat het over?”

“Over Gembersiroop en Ketjap Manis Gord en Blue Band Goede Start! Witbrood en over Becel pro-activ.”

“Die wilt u bestellen, dan verbind ik u even door met Sales.”

“Neeneenee, ik ga toch niet jullie topman bellen om die troep te bestellen? Ik wilde meneer Jope even iets vragen over een opmerkelijke uitspraak van hem. Hij heeft gezegd dat Unilever niet meer gaat samenwerken met reclamebureaus die onzin verkopen. Bureaus die eraan hebben bijgedragen dat wij geen vertrouwen meer in reclame hebben.”

“Ja, dat was een goed statement.”

“Goed statement? Het is onzin! Jullie, Unilever, jullie zijn het zelf die alle mogelijke moeite doen ons vertrouwen te beschamen. Jullie verkopen onzin en jullie vragen die reclamebureaus die onzin uit te venten. Er zit nauwelijks gember in jullie Gembersiroop. Jullie stoppen twee keer zoveel suiker in de ketjap als er op de verpakking staat, en pas als dat bekend wordt passen jullie dat aan. Jullie Blue Band Goede Start! Witbrood zegt net zo rijk aan vezels te zijn als bruin brood.”

“Ja maar meneer, dat zeggen we toch niet voor niets?”

“Jawel, jullie lulkoek zit boordevol onzin! Zet dat dan op de verpakking, dan klopt het tenminste. Jullie Becel pro-activ claimt goed te zijn voor hart en bloedvaten, jullie bullshit bevat geen shit.”

“Ik vind deze toon zeer onprettig meneer Bijlo.”

“Dat is hij ook, maar daar kun je mij niet de schuld van geven, net zomin als je reclamebureaus in hun schoenen kan schuiven dat ze jullie verpakte gebakken lucht verkopen, die doen dat naar eer en geweten omdat ze een contract met jullie hebben. Jullie zijn het zelf die de consument misleiden.”

“Wij zijn de duurzaamste multinational”

“Wij zijn de duurzaamste multinational.”

“Knorr ja, daar had de heer Jope het over, dat dat duurzaam is. Een duurzaamheidskeurmerk wat jullie zelf hebben bedacht.”

“Ja, omdat we dan zeker weten dat het goed is.”

“Luister. Jullie hebben altijd je mond vol van duurzaam. Jullie geloven dat bedrijven niet moeten groeien ten koste van mensen en de planeet aarde. Jullie hebben een duurzaamheidsplan, het Unilever Sustainability Living Plan, ingevoerd in 2010. Een prachtig plan, misschien willen jullie ook echt iets veranderen, maar belazer dan niet keer op keer de consument. Alle voorbeelden die ik net gaf, zijn van na 2010.”

“Oh. Is dat zo?”

“Ja, als u dat wilt doorgeven aan de heer Jope, heel graag. Dag!”

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Bijlo Tags: Unilever, Bijlo belt Verschenen in: — Down to Earth 54 augustus 2019

Vincent Bijlo

Vincent Bijlo

Vincent Bijlo is cabaretier, columnist, schrijver en muzikant.

  • Website van Vincent Bijlovincentbijlo.com
  • Alle artikelen van Vincent Bijlo op Down To Earth Magazine

Reacties

  1. Sander Krijnen zegt

    8 oktober 2019 om 10:18

    Wat jammer dat hier geen podcast van is 😉

  2. Hilbert Gorte zegt

    18 oktober 2019 om 15:38

    je kunt een aap wel andere kunstjes leren maar het blijft een aap. Of je kunt een slang erop wijzen dat hij gif verspreidt maar het blijft een slang. wat je mijn inziens beter kunt doen is mensen ervoor waarschuwen namelijk : blijf ver weg van Knor gif en Maggi chemicaliën en alles wat daarbij hoort.
    Weet wat er in Uw eten zit!

Gerelateerde berichten

Bijlo

Bijlo belt… met UU

De Universiteit Utrecht werd bezet door activisten van End Fossil, die wilden dat de UU de banden met de fossiele industrie verbreekt.
Bijlo

Bijlo belt… Naaktslak

“Dag, met Vincent Bijlo. Spreek ik met de goede naaktslak?” “Wat bedoelt u? Er zijn geen slechte.” “Eh, sorry, nee, natuurlijk niet. Ik bedoel, de naaktslak van het manifest.”
Bijlo

Bijlo belt… met Das

In Friesland houdt een dassenburcht nog stand onder het spoor. Bijlo belt met das om te vragen hoe het daar gaat.
Bijlo

Stroom

Het wereldwijde stroomverbruik stijgt tot recordhoogte. Hoe komt dat? Vincent Bijlo laat zijn wervelende gedachten erop los.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons