“Unilever…”
“Dag, met Vincent Bijlo, kan ik de heer Alan Jope even spreken?”
“Meneer Jope is niet bereikbaar. Waar gaat het over?”
“Over Gembersiroop en Ketjap Manis Gord en Blue Band Goede Start! Witbrood en over Becel pro-activ.”
“Die wilt u bestellen, dan verbind ik u even door met Sales.”
“Neeneenee, ik ga toch niet jullie topman bellen om die troep te bestellen? Ik wilde meneer Jope even iets vragen over een opmerkelijke uitspraak van hem. Hij heeft gezegd dat Unilever niet meer gaat samenwerken met reclamebureaus die onzin verkopen. Bureaus die eraan hebben bijgedragen dat wij geen vertrouwen meer in reclame hebben.”
“Ja, dat was een goed statement.”
“Goed statement? Het is onzin! Jullie, Unilever, jullie zijn het zelf die alle mogelijke moeite doen ons vertrouwen te beschamen. Jullie verkopen onzin en jullie vragen die reclamebureaus die onzin uit te venten. Er zit nauwelijks gember in jullie Gembersiroop. Jullie stoppen twee keer zoveel suiker in de ketjap als er op de verpakking staat, en pas als dat bekend wordt passen jullie dat aan. Jullie Blue Band Goede Start! Witbrood zegt net zo rijk aan vezels te zijn als bruin brood.”
“Ja maar meneer, dat zeggen we toch niet voor niets?”
“Jawel, jullie lulkoek zit boordevol onzin! Zet dat dan op de verpakking, dan klopt het tenminste. Jullie Becel pro-activ claimt goed te zijn voor hart en bloedvaten, jullie bullshit bevat geen shit.”
“Ik vind deze toon zeer onprettig meneer Bijlo.”
“Dat is hij ook, maar daar kun je mij niet de schuld van geven, net zomin als je reclamebureaus in hun schoenen kan schuiven dat ze jullie verpakte gebakken lucht verkopen, die doen dat naar eer en geweten omdat ze een contract met jullie hebben. Jullie zijn het zelf die de consument misleiden.”
“Wij zijn de duurzaamste multinational.”
“Knorr ja, daar had de heer Jope het over, dat dat duurzaam is. Een duurzaamheidskeurmerk wat jullie zelf hebben bedacht.”
“Ja, omdat we dan zeker weten dat het goed is.”
“Luister. Jullie hebben altijd je mond vol van duurzaam. Jullie geloven dat bedrijven niet moeten groeien ten koste van mensen en de planeet aarde. Jullie hebben een duurzaamheidsplan, het Unilever Sustainability Living Plan, ingevoerd in 2010. Een prachtig plan, misschien willen jullie ook echt iets veranderen, maar belazer dan niet keer op keer de consument. Alle voorbeelden die ik net gaf, zijn van na 2010.”
“Oh. Is dat zo?”
“Ja, als u dat wilt doorgeven aan de heer Jope, heel graag. Dag!”
Sander Krijnen zegt
Wat jammer dat hier geen podcast van is 😉
Hilbert Gorte zegt
je kunt een aap wel andere kunstjes leren maar het blijft een aap. Of je kunt een slang erop wijzen dat hij gif verspreidt maar het blijft een slang. wat je mijn inziens beter kunt doen is mensen ervoor waarschuwen namelijk : blijf ver weg van Knor gif en Maggi chemicaliën en alles wat daarbij hoort.
Weet wat er in Uw eten zit!