Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Bijlo > Bijlo belt met.. Unilever

Bijlo belt met.. Unilever

Vincent Bijlo | 7 oktober 2019 | 2 Reacties

Unilever

“Unilever…”

“Dag, met Vincent Bijlo, kan ik de heer Alan Jope even spreken?”

“Meneer Jope is niet bereikbaar. Waar gaat het over?”

“Over Gembersiroop en Ketjap Manis Gord en Blue Band Goede Start! Witbrood en over Becel pro-activ.”

“Die wilt u bestellen, dan verbind ik u even door met Sales.”

“Neeneenee, ik ga toch niet jullie topman bellen om die troep te bestellen? Ik wilde meneer Jope even iets vragen over een opmerkelijke uitspraak van hem. Hij heeft gezegd dat Unilever niet meer gaat samenwerken met reclamebureaus die onzin verkopen. Bureaus die eraan hebben bijgedragen dat wij geen vertrouwen meer in reclame hebben.”

“Ja, dat was een goed statement.”

“Goed statement? Het is onzin! Jullie, Unilever, jullie zijn het zelf die alle mogelijke moeite doen ons vertrouwen te beschamen. Jullie verkopen onzin en jullie vragen die reclamebureaus die onzin uit te venten. Er zit nauwelijks gember in jullie Gembersiroop. Jullie stoppen twee keer zoveel suiker in de ketjap als er op de verpakking staat, en pas als dat bekend wordt passen jullie dat aan. Jullie Blue Band Goede Start! Witbrood zegt net zo rijk aan vezels te zijn als bruin brood.”

“Ja maar meneer, dat zeggen we toch niet voor niets?”

“Jawel, jullie lulkoek zit boordevol onzin! Zet dat dan op de verpakking, dan klopt het tenminste. Jullie Becel pro-activ claimt goed te zijn voor hart en bloedvaten, jullie bullshit bevat geen shit.”

“Ik vind deze toon zeer onprettig meneer Bijlo.”

“Dat is hij ook, maar daar kun je mij niet de schuld van geven, net zomin als je reclamebureaus in hun schoenen kan schuiven dat ze jullie verpakte gebakken lucht verkopen, die doen dat naar eer en geweten omdat ze een contract met jullie hebben. Jullie zijn het zelf die de consument misleiden.”

“Wij zijn de duurzaamste multinational”

“Wij zijn de duurzaamste multinational.”

“Knorr ja, daar had de heer Jope het over, dat dat duurzaam is. Een duurzaamheidskeurmerk wat jullie zelf hebben bedacht.”

“Ja, omdat we dan zeker weten dat het goed is.”

“Luister. Jullie hebben altijd je mond vol van duurzaam. Jullie geloven dat bedrijven niet moeten groeien ten koste van mensen en de planeet aarde. Jullie hebben een duurzaamheidsplan, het Unilever Sustainability Living Plan, ingevoerd in 2010. Een prachtig plan, misschien willen jullie ook echt iets veranderen, maar belazer dan niet keer op keer de consument. Alle voorbeelden die ik net gaf, zijn van na 2010.”

“Oh. Is dat zo?”

“Ja, als u dat wilt doorgeven aan de heer Jope, heel graag. Dag!”

Nieuwsbrief

Hoe vaak wil je mail van ons ontvangen?

Categorie: Bijlo Tags: Unilever, Bijlo belt Verschenen in: — Down to Earth 54 augustus 2019

Vincent Bijlo

Vincent Bijlo

Vincent Bijlo is cabaretier, columnist, schrijver en muzikant.

  • Website van Vincent Bijlovincentbijlo.com
  • Alle artikelen van Vincent Bijlo op Down To Earth Magazine

Reacties

  1. Sander Krijnen zegt

    8 oktober 2019 om 10:18

    Wat jammer dat hier geen podcast van is 😉

    Beantwoorden
  2. Hilbert Gorte zegt

    18 oktober 2019 om 15:38

    je kunt een aap wel andere kunstjes leren maar het blijft een aap. Of je kunt een slang erop wijzen dat hij gif verspreidt maar het blijft een slang. wat je mijn inziens beter kunt doen is mensen ervoor waarschuwen namelijk : blijf ver weg van Knor gif en Maggi chemicaliën en alles wat daarbij hoort.
    Weet wat er in Uw eten zit!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Bijlo

Bijlo belt… Naaktslak

“Dag, met Vincent Bijlo. Spreek ik met de goede naaktslak?” “Wat bedoelt u? Er zijn geen slechte.” “Eh, sorry, nee, natuurlijk niet. Ik bedoel, de naaktslak van het manifest.”
Bijlo

Bijlo belt met… De Boer

Elke editie schrijft Vincent Bijlo een column. Deze keer belt Bijlo met De Boer die als protest de snelweg blokkeerde en het maar niets vindt dat er minder vlees gegeten wordt.
Bijlo

Bijlo belt… met Shell

Columnist Vincent Bijlo vindt het krom dat Shell 38 miljard euro winst maakt, maar de klanten in de steek laat. Dus pakt hij de telefoon.
Bijlo

Bijlo belt… met X

Vincent Bijlo heeft al een tijdje niks over besmeurde schilderijen gehoord, en vraagt zich af of de soep van Extinction Rebellion op is.
Milieudefensie

Down to Earth is het platform voor groene journalistiek en opinie. Een initiatief van Milieudefensie.

Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Christian Batist op De voor- en nadelen van: Perfect Earth
  • matty de vries op Bloemen zonder gif: Denise Collignon
  • Ingeborg Breuers op “Weg met het patentrecht op planten en zaden!”
  • Marjolein Tiemens op “Weg met het patentrecht op planten en zaden!”
  • lo op Tien lessen van Rosa Parks
  • Miki Notenboom op “Dít is het moment om shit te veranderen”
  • Anna Van Daele op “Dít is het moment om shit te veranderen”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Nieuwsbrief
  • Blijf op de hoogte
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons

We gebruiken diverse soorten cookies op deze website.

Bekijk welke cookies en zet ze aan of uit via de cookie-instellingen op deze site.

Met de hulp van  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

Wij gebruiken cookies zodat we ervoor kunnen zorgen dat de site goed voor je werkt en dat we je kunnen bieden wat je interessant vindt. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser, bijvoorbeeld zodat de website herkent wanneer je ons opnieuw bezoekt. Ook helpt het ons als redactie om te begrijpen wat je op onze website het meest waardeert.

Je kunt je cookiesettings aanpassen in de tabs aan de linkerzijde.

Noodzakelijke cookies

Zonder deze cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Cookies voor analytics

Op deze website gebruiken we Google Analytics om bezoekersstatistieken bij te houden. We laten geen IP-adressen opslaan en hebben de gegevens zoveel mogelijk geanonimiseerd.

Dankzij deze gegevens kunnen we de website beter maken.

We kunnen geen cookies plaatsen. Zonder cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.