• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Een vlinder uit Marokko

Een vlinder uit Marokko

Thomas van Slobbe | 31 augustus 2013 |

Inburgeren is niet makkelijk.

Ze komen uit Syrië, Angola, Marokko, en lopen wat onwennig door het bos. De boswachter wijst op een vogel in de verte. Hij zegt er iets bij, maar dat heeft weinig zin. De man is moeilijk te verstaan – buiten, in een groep – voor wie de taal niet machtig is. Dus slenteren ze verder.

Het is warm. Na weken van regen schijnt de zon; ze hadden het slechter kunnen treffen. De bomen geven schaduw en verkoeling. Gaandeweg vormen zich kleine groepjes. Voorop: twee mannen uit Irak of Syrië. Daarachter de jongen uit Angola. Dan een tijdje niets. Drie vrouwen uit Marokko proberen zo beleefd mogelijk de gids van hun lijf te houden. Een groepje daar weer achter blijft bij wat kruiden staan. Ze menen iets te herkennen. Ruiken. Proeven. Praten.

Ik loop helemaal achterin, naast een vriendelijke oude man die keer op keer vertelt hoe prachtig het hier is. Zijn woorden komen van ver. Hij moet er naar zoeken, maar raapt telkens de verkeerde op. Duits. Arabisch. Af en toe een woordje Nederlands. Ik knik als hij knikt. Opper soms een woord dat ook niet werkt.

Als de gids ons bij elkaar roept, staan we stil. Hoor! Hoor! Luister daar!

We horen een vink. Die herken je aan zijn ‘vinkenslag’, de voor dit vogeltje zo karakteristieke roep met de lange reeks trillers aan het begin en de hoge uithaal aan het eind.

De boswachter imiteert het vogeltje uit volle borst: “Ik wil, ik wil, ik wil, ik wil een aspeRIEN.”

Dit staaltje levenskunst wekt verbazing en waardering. Giechelig zingt één van de vrouwen met hem mee.

“Ik wil, ik wil, ik wil, ik wil een aspeRIEN.”

Als bij toverslag, steeds luider, zonder schroom, haken ook de anderen in.

“Ik wil, ik wil, ik wil, ik wil een aspeRIEEEN.”

“Ik wil, ik wil, ik wil, ik wil een aspeRIEEEEEEEN.”

Het zingende vinkje zwijgt verbluft, maar dat mag de pret niet drukken. Later, bij de picknick, begint de Angolese jongen plots te huilen. Hij wordt getroost. Krijgt verse dadels. De lekkerste hapjes die er zijn.

Inburgeren is niet makkelijk.

Maar zo’n uitstapje in de natuur is één groot feest. In de verte wandelt een Nederlands gezin zwijgend aan iedereen voorbij. We zien drie reeën, een eekhoorn en een zwarte specht.

En een vlinder uit Marokko.

Thomas van Slobbe is directeur van de Stichting wAarde en thrillerauteur. Elk nummer deelt hij met ons een lichtvoetig verhaal over duurzaamheid.

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Columns, Thomas van Slobbe Verschenen in: Down to Earth 18 (aug 2013)

Thomas van Slobbe

Thomas van Slobbe

Schrijver

Thomas van Slobbe is directeur van Stichting Waarde en thrillerauteur.

  • Website van Thomas van Slobbehandvestantropoceen.nl
  • Alle artikelen van Thomas van Slobbe op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Columns, Thomas van Slobbe

Trek in trek

Bij ons in de polder zitten ganzen. Vaak zie je hele groepen op een weiland zitten, zo dicht op elkaar dat je het gras niet meer kan zien. Ze komen hier het hele jaar.
Bijlo, Columns

Bijlo belt met… een houtstoker

"Dag meneer Van Eijck, met Vincent Bijlo. U bent voorzitter van de NVSH, de Nederlandse Vereniging Stoken op Hout, en u luidt de noodklok. Toch?"
Bijlo, Columns, De Activist

Kom naar onze ode aan de activist

Kom naar het jubilieumevenement van 99x onze rubriek De Activist! We hebben alle portretten gebundeld in een prachtig boekje en willen je van harte uitnodigen voor de boekpresentatie op 16 april van 14.00 tot 18.00 uur. Het wordt een inspirerende middag over wereldverbeteren in het groot en het klein. Hier lichten we een flinke tip van de sluier.
Bijlo, Columns

Bijlo belt met… Barack Obama

Vincent Bijlo vroeg zich af: hoe zit dat nou met dat Clear Air Power Plan van Obama? "Dit plan, meneer Bailo, dit is de grootste stap die wij ooit hebben gezet op klimaatgebied. We need a change, a climate change. The answer is blowing in the wind. The sun is waiting for us."

Footer

Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Rob Dikkers op Op Achterhoekse akkers keert de natuur terug
  • Marijke Kortekaas op Inheemse toppers voor in de tuin
  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”

Lees ons papieren magazine

Lees Down to Earth 95

Contact

Redactieadres:
Willem Fenengastraat 19-23
1096 BL Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons