Goederentransport binnen de stad is bijzonder inefficiënt. Veel goederen zouden in principe met een vrachtfiets kunnen worden vervoerd.
Goederentransport binnen de stad is bijzonder inefficiënt. Zowat honderd procent ervan gebeurt door middel van auto’s, bestelwagens en vrachtwagens. Maar die transporteren vaak zeer kleine en lichte goederen: de lading weegt meestal minder dan 100 kilogram en is kleiner dan 1 kubieke meter. Veel goederen die in en uit de stad worden gebracht, zouden dus in principe met een vrachtfiets kunnen worden vervoerd. Transportfietsen hebben een laadvermogen tot 180 kilogram (voor snelle, tweewielige vrachtfietsen) of 250 kilogram (voor tragere vrachtfietsen met drie of vier wielen). Met behulp van een tandem-configuratie en/of elektrische trapondersteuning kan het laadvermogen verder omhoog.
Meer vrachtfietsen en minder bestelwagens betekent een aanzienlijke energiebesparing, minder vervuiling, minder lawaai, meer plaats in een aangenamere stad, minder files, minder ernstige ongelukken. Vrachtfietsen zijn in de stad minstens even snel als bestelwagens en vrachtwagens. Ze hebben minder last van files en ze kunnen vaak snellere routes nemen. Ten tweede zijn vrachtfietsen veel goedkoper dan bestelwagens, zowel in aankoop als gebruik.
Het potentieel van de vrachtfiets wordt steeds vaker erkend door de overheid. Europa financiert ‘CycleLogistics’, een onderzoeksproject dat loopt tot april 2014 en de mogelijkheden van vrachtfietsen in twaalf Europese steden bestudeert. Volgens CycleLogistics is het mogelijk om 25 procent van alle goederen in een stedelijke context per fiets te transporteren. Het Duitse Ministerie van Leefmilieu introduceerde deze zomer een gelijkaardig proefproject: “Ich ersetze ein Auto” (“Ik vervang een auto”). Verkennend onderzoek stelt dat vrachtfietsen met elektrische trapondersteuning bij koerierdiensten 85 procent van de autoritten kunnen vervangen.
Maar het nut van de vrachtfiets beperkt zich niet tot de transportsector. Ook commerciële dienstverleners zoals glazenwassers, loodgieters, elektriciens, schilders, schoorsteenvegers, tuiniers, slotenmakers of schilders kunnen economisch voordeel halen uit de transportfiets. Ze kunnen hun kosten aanzienlijk verlagen en ze kunnen met een kleinere investering een zaak beginnen.
Deze toepassingen van vrachtfietsen zijn allesbehalve nieuw. Tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw waren vrachtfietsen essentieel voor dienstverlening en voor de levering van goederen in de stad. Bijna elke beroepsgroep beschikte over een speciaal uitgeruste vrachtfiets. Transportfietsen waren een belangrijke verbetering ten opzichte van karren voortgetrokken door paarden of honden, die trager waren en veel duurder in gebruik. Gek genoeg geldt vandaag hetzelfde voor bestelwagens.
Geef een reactie