Kees Buning, 34
IsSenior Producent Workshops van mediafestival Cinekid
Missie kinderworkshops over hergebruik
Fantastische festivals
In de eerste plaats willen festivals natuurlijk de tofste kunst en cultuur van het moment laten zien, maar steeds vaker zijn ze ook bezig met innovatie, social design en duurzaamheid. Mediafestival Cinekid laat kinderen nieuwe voorwerpen maken van oud plastic en papier, het inspirerende technofestival Paradigm probeert zelfvoorzienend te worden en theaterfestival Oerol stimuleert met 100%Terschelling een sociale en lokale manier van ontwerpen.
Fantastische festivals
“Feesten wordt nu minder belangrijk dan mens en milieu”
Wat is Paradigm?
“Paradigm – ooit begonnen in de underground – is een breed, kunstzinnig muziekpodium en een festival met duurzaamheid als speerpunt. We zitten op het terrein van een oude suikerfabriek, waar we willen leren hoe je een mini-maatschappijtje opricht dat helemaal duurzaam en zelfvoorzienend is.”
Wat drijft jullie?
“Mijn compagnon Piter is net vader geworden, we zijn midden dertig. Feesten wordt nu minder belangrijk. En dit is gewoon heel tof. We hebben bijvoorbeeld een gebouw opgekocht, gesloopt en daar ons hoofdpodium van gebouwd, in een bijzondere vorm. We hielden honderden draagbalken over, daarvan hebben we een zwevend podium gemaakt in het bos. Dat geeft een goeie vibe en het is een goed verhaal; je gebruikt industrieel erfgoed. En je belast het milieu niet met de productie van nieuwe materialen.”
Hergebruik dus. En wat nog meer?
“We willen over drie jaar van de Dixie-toiletten af zijn en zelf alle pies en poep opvangen en verwerken. Daarvoor zijn onze vrijwilligers ecotoiletten aan het bouwen die speciaal voor ons bedacht zijn. Bij het maken van compost komt ook warmte vrij, waarmee we de binnenruimtes kunnen verwarmen. Vrijwilligers kleden het terrein zo groen en mooi mogelijk aan. Kunst en natuur moeten met elkaar geïntegreerd zijn. Onze hovenier verbouwt met een groep vrijwilligers groenten en leert ze alles over de grond, bijen, wat je wel en niet moet doen en waarom. Deze zomer hebben we met alle vrijwilligers van die groentetuinen kunnen eten.”
Zien feestgangers jullie duurzaamheid wel?
“We benadrukken het niet in onze marketing, dan schiet het zijn doel voorbij. Wel zetten we de windmolen van de green battery – waar het hele podium op draait – prominent neer. Als paradepaardje.”
Geef een reactie