Om de klimaatdoelen te halen kiest onze regering – onder andere – voor biobrandstoffen. In het Klimaatakkoord is overeengekomen dat het wegverkeer groener moet worden door steeds iets meer biobrandstoffen bij te mengen. De E10 benzine aan de pomp bijvoorbeeld bevat nu tot 10% biobrandstof. In 2030 moet dat veel meer zijn. Milieuorganisaties zijn er niet blij mee. Hoe zit dat?
Reacties
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Gerelateerde berichten
post_id is leeg:
Goeie vraag
Een koelkast weggooien, dat is toch zonde?
Stel: je gaat verhuizen naar een woning met een nieuwe keuken. Maar jouw oude koelkast doet het nog prima. Is het duurzaam om je koelkast weg te geven aan iemand die hem nog kan gebruiken, of kan je hem beter wegdoen? De redactie van Down to Earth zocht het uit.
Goeie vraag
Waar komt al dat stikstof vandaan?
Nederland worstelt met een stikstofcrisis. Maar waar komt dat stikstof eigenlijk vandaan? Sommige boeren wijzen naar het buitenland. Is dat wel terecht?
Goeie vraag
Goeie vraag: hoe duurzaam is natuurvlees?
Lezeres Ellen Parma vraagt zich af of hoe duurzaam het nou eigenlijk is om vlees van vrij in de natuur levende koeien te eten. De redactie zocht het uit.
Eijmert W. Kleijn. zegt
Ook hier zou ik graag wat genuanceerder in willen zijn.
LANDBOUWGEWASSEN:
Natuurlijk is het niet wenselijk als hier eetbare landbouwgewassen voor worden gebruikt. Maar voor de eerste proefinstallaties is dat toch wel handig om de eerste start met vergisting etc. op laboratorium schaal te kunnen doen. Daarna moet zo snel mogelijk overgegaan worden op niet-eetbare producten.
Daar hoort ook heel veel afval bij van dezelfde voedselproducten.
Dit afval vertegenwoordigt ook een enorme stroom biomassa . Je kan kiezen tussen niet gebruiken en onbenut op de vuilstort dumpen, of inzetten voor de productie van biobrandstof.
AFVALMATERIAAL:
Importeren van afval materiaal is niet zo gewenst omdat dergelijk afval “laagcalorisch” is. Dan heeft het niet veel zin om dit ten koste van veel energie te verzamelen en te vervoeren.
Ter plaatse opwaarderen tot brandstof is wel goed. Zodra het bruikbare brandstof is kun je het ter plaatse gebruiken OF transporteren. We transporteren tenslotte ook aardolieproducten over grote afstanden.
ALGENKWEEK:
Dat mag dan nu nog niet erg rendabel zijn. Maar heeft waarschijnlijk in de toekomst veel potentie. Algen leggen in ieder geval veel CO2 vast om te groeien. En kost geen landbouwgrond. Die CO2 komt wel weer vrij als je de algen-brandstof gaat verstoken. Maar iedere kilo CO2 die vrijkomt is dus eerst uit de atmosfeer onttrokken en kan afgetrokken worden van de CO2 die vrijkomt uit fossiele brandstof.
KORTOM, HEEL GOED OM KRITISCH TE KIJKEN NAAR DE BIOBRANDSTOF MAAR NIET EENZIJDIG !
Zie het als een geleidelijke transitie. Dat was 5% bio brandstof toevoegen, dat is nu 10% en gaat steeds verder richting CO2 neutraal.