Elk nummer spreken wij een organisatie die bekritiseerd is op hun groene gehalte. Wat is de andere kant van het verhaal? Deze keer: innocent drinks werd door foodwatch genomineerd voor het Gouden Windei.
Elk jaar reikt Foodwatch het Gouden Windei uit voor het meest misleidende product. Consumenten kunnen immers pas verantwoorde keuzes maken, als ze juist worden geïnformeerd. Een van de genomineerden dit jaar was innocent drinks, een fruitsap- en smoothie producent die gezondheid en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft en tien procent van de opbrengst aan een goed doel doneert. Volgens Foodwatch sloegen zij dit jaar echter de plank mis met hun ‘framboos, kers en gojibes’-sap. Dat was namelijk grotendeels appelsap en druif. Ondertussen is het etiket aangepast, aldus Foodwatch. Hoe zit dit? Wij bellen met Benjamin van der Kloet, marketingmanager Benelux bij Innocent.
Hoe kwam het etiket waar Foodwatch kritiek op heeft, tot stand?
“Wat we op het etiket zetten, besluiten we onder andere op basis van de best waarneembare smaken en meest bijzondere ingrediënten. We gebruiken vaak appel of sinaasappel als basis vanwege de structuur of zoete smaak, maar dat hoeft niet te zijn wat je proeft. Net als bij het koken kunnen ingredienten waar je procentueel weinig van gebruikt, zoals bijvoorbeeld kruiden of knoflook, de smaak toch enorm beïnvloeden. De wet geeft je de keuze om te vermelden op de voorzijde van je verpakking wat er in zit, of wat je proeft. En dat lijkt ons best wel logisch: een aardbeientoetje bevat ook veel meer yoghurt dan aardbei, maar je informeert mensen over de smaak waar ze naar op zoek zijn. Overigens wordt er vaak gesuggereerd dat appels een goedkope, inferieure fruitsoort zijn, maar wij vinden appels niet alleen heerlijk, door de slechte oogst zijn appels op dit moment juist ontzettend duur. Er is dus ook geen financiële reden om extra veel appels te gebruiken.”
Toch hebben jullie je etiket aangepast, waarom?
“Foodwatch stelde aanvankelijk dat we dit deden in reactie op de nominatie, maar dat was niet zo. Het etiket was zelfs al aangepast in de winkel te vinden toen zij dit schreven, maar dat hebben ze niet opgemerkt. Zoiets kost al snel drie tot zes maanden, dus dit was al lang in gang gezet. De reden was, dat wij ook zelf vonden dat met 82 procent appelsap dit ingredient ook op de voorkant genoemd moest worden, ondanks dat het niet het meest opvallende ingrediënt van het recept is. We waren te laat met onze aanpassing voor de eerste lading, dus hebben we dat direct in gang gezet voor de volgende. Overigens geldt deze aanpassing niet voor alle andere landen waar dit sap verkocht wordt. Overal wordt een eigen afweging gemaakt.”
Hoe was het om onderwerp te zijn van de campagne van Foodwatch?
“Zomaar die nominatie op je dak krijgen, zonder dialoog en zonder te checken of alles klopt, dat was vervelend. Want het is geen goede journalistiek, maar het wordt wel door andere media als waarheid overgenomen. Laat ik voorop stellen dat we het heel goed vinden dat er kritiek geleverd wordt op misleiding en ander marketinggeneuzel. Maar een beetje verdieping alvorens de alarmbellen te rinkelen zou dan wel op z’n plaats zijn.”
Geef een reactie